Nyheter
BICO skapar framtidens hälsa med högteknologiska biokonvergensprodukter

BICO är ett världsledande biokonvergensföretag vars produkter används i laboratorier i drygt 65 länder. BICO befinner sig för närvarande i en offensiv tillväxtfas med en 79-procentig organisk tillväxt det senaste halvåret. Efterfrågan på bolagets produkter är hög och utvecklingstempot intensivt. En mycket aktiv förvärvsagenda och fortsatt höga tillväxtmål innebär att flera spännande milstolpar väntar för BICO under det kommande året.
– Vi utvecklar innovativ teknik inom bioprinting, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik. Vår teknologi gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput-läkemedels-screening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri, säger Erik Gatenholm, vd på BICO.
BICOs offensiva förvärvsagenda innebär att koncernen det senaste året har adderat fjorton nya bolag till sin företagsgrupp. Den gemensamma nämnaren för dessa bolag är att de utvecklar innovativa produkter som genererar kontinuerliga intäktsströmmar. Ambitionen är att hålla en organisk tillväxttakt på minst 35 procent per år.
Effektiviserar forskningen bakom framtidens behandling och läkemedel
– Vi är en del av den pågående transformeringen av hälso- och sjukvården. Med våra produkter kan forskare utveckla framtidens effektiva behandling för patienter med exempelvis diabetes, cancer eller Parkinsons. Våra produkter är ett attraktivt alternativ till djurförsök. Med biokonvergensteknologi kan forskare exempelvis återskapa en patients cancertumör flera tusen gånger, vilket ger ett mycket gott forskningsunderlag i arbetet med att lösa cancerns gåtor. Våra biokonvergensprodukter fyller en nyckelfunktion i utvecklingen av personaliserad medicin, ett av hälso- och sjukvårdens främsta utvecklingsområden just nu, säger Erik Gatenholm.
BICO utmärker sig i branschen med sin aggressiva förvärvs- och tillväxtagenda. Som aktieägare i bolaget får man vara med på en resa där BICO bidrar till att bygga upp en helt ny och banbrytande industri från grunden.
– Vi är dessutom biokonvergensindustrins mest snabbrörliga aktör som har levererat med råge på de tillväxtmål vi formulerat sedan vår börsnotering 2016. Nu fokuserar vi på att kontinuerligt utöka vårt produktutbud och att stärka upp organisationen med fler medarbetare. Vi är fortfarande tillräckligt små för att kunna vara snabbfotade och agila, vilket innebär att vi kan förvärva intressanta bolag med hög utvecklingspotential som inte är tillgängliga för våra konkurrenter. Vi ska även fortsätta bredda vår verksamhet geografisk genom att etablera oss i ännu fler länder framöver, säger Erik Gatenholm.
Namnbyte speglar breddad verksamhet
Hösten 2021 bytte Cellink namn till BICO. Bakgrunden till namnbytet är att bolaget på senare år har transformerats från ett renodlat bioprintingbolag till ett biokonvergensbolag med en mer mångfacetterad verksamhet.
– Många av våra medarbetare har en bakgrund i andra branscher än life science, vilket innebär att vi tillför ett kundfokus som är relativt ovanligt i vår bransch. Vår ambition är att göra biokonvergens lättförståeligt för den breda allmänheten och att bredda våra applikationsområden. Vi har efterhand nått ut till allt fler marknader med våra produkter, säger Erik Gatenholm.
Nyheter
Wegovy minskar ”food noise” och stärker mentalt välbefinnande

Novo Nordisk presenterade tidigt idag nya resultat från den amerikanska INFORM-undersökningen som visar att läkemedlet Wegovy (semaglutid) inte bara bidrar till viktminskning, utan även kan minska så kallat ”food noise” – påträngande och återkommande tankar om mat. Resultaten offentliggjordes vid den europeiska diabeteskongressen EASD i Wien.
Undersökningen omfattade 550 personer som behandlades med Wegovy. Före behandlingsstart rapporterade 62 procent att de ständigt tänkte på mat, jämfört med endast 16 procent under pågående behandling – en minskning med 46 procent. Andelen som upplevde att food noise hade en negativ påverkan på livet föll från 60 till 20 procent.
Utöver minskat food noise rapporterade majoriteten förbättrat välbefinnande. Två tredjedelar (64 procent) angav förbättrad mental hälsa och åtta av tio (80 procent) uppgav att de utvecklat sundare vanor. Hela 83 procent av deltagarna var nöjda med sin behandling.
”Det är mycket uppmuntrande att se att Wegovy, utöver viktminskning, även kan bidra till att minska störande tankar om mat och stödja ett bättre mentalt välmående,” säger Filip Knop, tillträdande medicinsk chef på Novo Nordisk.
Wegovy är redan godkänt i både EU och USA för behandling av övervikt och fetma, även i kombination med hjärt-kärlsjukdom. De nya resultaten stärker läkemedlets roll i bolagets bredare satsning på GLP-1-baserade behandlingar, som blivit en central del av Novo Nordisks tillväxtstrategi.
De fullständiga resultaten från bolagets kliniska program STEP UP och STEP UP T2D publicerades nyligen i Lancet Diabetes & Endocrinology och visar ytterligare hälsofördelar med semaglutid utöver viktminskning, bland annat effekter på hjärt-kärlhälsa och livskvalitet.
Nyheter
Kanadensiska Magna ska tillverka bilar i Österrike åt kinesiska Xpeng

Det kanadensiska företaget Magna International har tecknat ett avtal om att montera två elfordonsmodeller för den kinesiska biltillverkaren Xpeng i Europa. Serietillverkningen av fordonen är planerad att inledas under tredje kvartalet 2025.
Magna International säger att avtalet är deras första kompletta fordonsmonteringsavtal i Europa för en kinesisk biltillverkare. Produktionen ska ske i Graz, Österrike. Xpengs vd säger att partnerskapet med Magna är ett första steg mot tillväxt i Europa, där företaget planerar ett långsiktigt engagemang.
Magna har fler än 300 tillverkningsanläggningar och mer än 100 produktutvecklings-, teknik- och försäljningscenter runt om i världen.
Nyheter
Fractal Gaming Group, från datorlådor till helhetsleverantör för gamingstationen

Fractal Gaming Group har länge varit synonymt med stilrena och högpresterande datorlådor. Med sitt skandinaviska formspråk och fokus på kvalitet har bolaget byggt en global position som en av de tre största aktörerna inom PC-chassin. Men nu är Fractal på väg att bli något mer – en helhetsleverantör för den moderna gamingstationen. Det skriver Redeye i en initieringsanalys.
Ett varumärke med starkt fäste
Fractal har sedan starten 2010 vuxit organiskt med en CAGR på 19 % fram till 2024 . Genom att konsekvent välja bort RGB-flashighet till förmån för minimalistisk design och funktionalitet har man vunnit en lojal kundbas, där mer än hälften är återkommande köpare. För den typiske kunden – ofta i 35–45-årsåldern och villig att investera flera tusen dollar årligen i sin setup – står Fractal för pålitlighet, estetik och långsiktig prestanda.
Expansion bortom kärnan
Datorlådor är fortsatt kärnan i verksamheten, men Fractal har under de senaste åren börjat bredda sitt erbjudande. 2024 lanserades gamingstolen Refine, som snabbt etablerade sig i premiumsegmentet trots sitt höga pris. Den följdes av headsetet Scape 2025, som redan vid lansering toppade Neweggs bästsäljarlistor. Båda produkterna har hyllats för att kombinera funktion, design och komfort på ett sätt som differentierar dem från konkurrensen.
Strategin är tydlig: Fractal vill gå från att täcka cirka 20 % av kundens gamingstation till att adressera 40 % genom nya produktkategorier. Här spelar det globala distributionsnätverket – med över 320 partners i 50+ länder – en nyckelroll för att snabbt skala nya produkter.
Finansiellt momentum
Efter ett svagare 2024 har bolaget återfått tillväxttakten. Under första halvåret 2025 ökade nettoomsättningen med 31 % jämfört med året innan. Rörelsemarginalen väntas successivt stärkas i takt med att nya kategorier når skala och leverantörsvillkor förbättras.
Redeye lyfter fram Fractals kapital-lätta modell med outsourcing av produktion som en styrka. Den gör det möjligt att både nå målet om över 15 % årlig organisk tillväxt och samtidigt dela ut 50–80 % av vinsten till aktieägarna.
Värdering och potential
I sin basprognos sätter Redeye ett motiverat värde på 65 kronor per aktie, vilket innebär en uppsida på drygt 80 % från dagens nivåer. I ett mer optimistiskt scenario, där expansionen i nya kategorier lyckas fullt ut, ser man potential upp till 100 kronor. Även i ett försiktigare scenario (bear case) landar värdet på 32 kronor, vilket begränsar nedsidan.
Slutsats
Fractal Gaming Group framstår som ett av de mest spännande småbolagen på den svenska börsen just nu. Med en stark varumärkesposition, en bevisad produktutvecklingsmotor och en växande adressbar marknad har bolaget alla förutsättningar att fortsätta leverera tillväxt – inte bara genom datorlådor, utan genom hela ekosystemet runt gamingstationen.
-
Nyheter2 månader sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter2 veckor sedan
CLS får FDA-godkännandet som fördubblar den adresserbara marknaden
-
Nyheter2 månader sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter2 månader sedan
SEB justerar ned prognoser men ser fortsatt värde i Green Landscaping
-
Nyheter1 månad sedan
Millicom ingår strategiskt avtal för verksamheten i Colombia
-
Nyheter2 månader sedan
Finepart får beställning på maskin för 4,5 miljoner kronor från lager
-
Nyheter1 månad sedan
Matthew Karch köper stor post aktier i Embracer efter rapportraset
-
Nyheter1 månad sedan
Nästan allting som Xoma inlett och gett prognos om är nu nedlagt