Följ oss

Nyheter

BICO skapar framtidens hälsa med högteknologiska biokonvergensprodukter

Publicerad

den

BICO är ett världsledande biokonvergensföretag vars produkter används i laboratorier i drygt 65 länder. BICO befinner sig för närvarande i en offensiv tillväxtfas med en 79-procentig organisk tillväxt det senaste halvåret. Efterfrågan på bolagets produkter är hög och utvecklingstempot intensivt. En mycket aktiv förvärvsagenda och fortsatt höga tillväxtmål innebär att flera spännande milstolpar väntar för BICO under det kommande året.

– Vi utvecklar innovativ teknik inom bioprinting, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik. Vår teknologi gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput-läkemedels-screening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri, säger Erik Gatenholm, vd på BICO.

BICOs offensiva förvärvsagenda innebär att koncernen det senaste året har adderat fjorton nya bolag till sin företagsgrupp. Den gemensamma nämnaren för dessa bolag är att de utvecklar innovativa produkter som genererar kontinuerliga intäktsströmmar.  Ambitionen är att hålla en organisk tillväxttakt på minst 35 procent per år.

Effektiviserar forskningen bakom framtidens behandling och läkemedel

– Vi är en del av den pågående transformeringen av hälso- och sjukvården. Med våra produkter kan forskare utveckla framtidens effektiva behandling för patienter med exempelvis diabetes, cancer eller Parkinsons. Våra produkter är ett attraktivt alternativ till djurförsök. Med biokonvergensteknologi kan forskare exempelvis återskapa en patients cancertumör flera tusen gånger, vilket ger ett mycket gott forskningsunderlag i arbetet med att lösa cancerns gåtor. Våra biokonvergensprodukter fyller en nyckelfunktion i utvecklingen av personaliserad medicin, ett av hälso- och sjukvårdens främsta utvecklingsområden just nu, säger Erik Gatenholm.

BICO utmärker sig i branschen med sin aggressiva förvärvs- och tillväxtagenda. Som aktieägare i bolaget får man vara med på en resa där BICO bidrar till att bygga upp en helt ny och banbrytande industri från grunden.

– Vi är dessutom biokonvergensindustrins mest snabbrörliga aktör som har levererat med råge på de tillväxtmål vi formulerat sedan vår börsnotering 2016. Nu fokuserar vi på att kontinuerligt utöka vårt produktutbud och att stärka upp organisationen med fler medarbetare. Vi är fortfarande tillräckligt små för att kunna vara snabbfotade och agila, vilket innebär att vi kan förvärva intressanta bolag med hög utvecklingspotential som inte är tillgängliga för våra konkurrenter. Vi ska även fortsätta bredda vår verksamhet geografisk genom att etablera oss i ännu fler länder framöver, säger Erik Gatenholm.

Namnbyte speglar breddad verksamhet

Hösten 2021 bytte Cellink namn till BICO. Bakgrunden till namnbytet är att bolaget på senare år har transformerats från ett renodlat bioprintingbolag till ett biokonvergensbolag med en mer mångfacetterad verksamhet.

– Många av våra medarbetare har en bakgrund i andra branscher än life science, vilket innebär att vi tillför ett kundfokus som är relativt ovanligt i vår bransch. Vår ambition är att göra biokonvergens lättförståeligt för den breda allmänheten och att bredda våra applikationsområden. Vi har efterhand nått ut till allt fler marknader med våra produkter, säger Erik Gatenholm.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära