Följ oss

Nyheter

Bibb Instruments förbättrar cancerdiagnostiken med världens första eldrivna endoskopiska biopsiinstrument

Publicerad

den

Bibb Instruments produkt används

Cirka 40 % av befolkningen får diagnosen cancer någon gång under sin livstid och tidig diagnos är avgörande för framgångsrik behandling och överlevnad. Medicinteknik­bolaget BiBB Instruments utvecklar diagnostikinstrument för tidigare upptäckt av cancertumörer. EndoDrill Model X är världens första eldrivna endoskopiska biopsiinstrument där en roterande nålcylinder möjliggör vävnadsprovtagning av betydligt högre kvalitet än dagens manuella biopsiinstrument. EndoDrill riktar sig till en snabbväxande global marknad för endoskopiska ultraljudsstyrda biopsiinstrument. Det berättar Fredrik Lindblad, vd på BIBB.

Fredrik Lindblad, vd för Bibb Instruments
Fredrik Lindblad

Ni har utvecklat världens första CE-märkta eldrivna biopsiinstrument för endoskopiskt bruk. Hur ser det kliniska behovet ut och vad gör er innovation unik?

EndoDrill är designad att ta mer högkvalitativa vävnadsprover, s k kärnbiopsier, av misstänkta tumörer i mag-tarmkanalen och lungan, något som är svårt med dagens instrument. Högkvalitativa prover ger ökade möjligheter att diagnostisera fler patienter i ett tidigare skede, framför allt vid svårdiagnostiserade cancertumörer där dagens metoder inte alltid ger resultat. Detta innebär att patienter kan få optimerad behandling tidigare, vilket ökar sannolikheten för tillfrisknande samt lägre kostnader i sjukvården.

Er ambition är att utveckla EndoDrill till en produktfamilj. Berätta mer om det.

– Vi utvecklar en ny eldriven generation av biopsiinstrument som används inom flexibel endoskopi, en av världens vanligaste undersökningsmetoder. Målsättningen är att vår produktfamilj ska inkludera högeffektiva provtagningsinstrument för de mest allvarliga cancerformerna, exempelvis magsäcks-, bukspottkörtel-, lung- och urinblåsecancer. Våra produkter konkurrerar med manuella endoskopiska biopsiinstrument inom segmentet ultraljudsstyrda biopsiinstrument (EUS), vilket är det mest snabbväxande området inom endoskopi.

Ni lanserade ert första biopsiinstrument 2017. Hur har bolaget utvecklats sen dess?

– 2017 lanserade vi första versionen av EndoDrill, ett manuellt nischinstrument för djupa magsäckstumörer. Det såldes i tre år till 24 sjukhus, men successivt insåg vi att produkten kunde förbättras markant med en eldriven roterande nålcylinder. Sedan 2020 fokuserar vi helt på det eldrivna biopsiinstrumentet, EndoDrill Model X, som möjliggör provtagning i fler organ och riktar sig till en väsentligt större marknad än föregångaren.

Vad är status i dag och hur ser era expansionsplaner ut?

– EndoDrill Model X är CE-märkt och genomgår kliniska prövningar för flera olika cancerindikationer. Vår första kliniska studie på magsäckstumörer har avslutats med enastående resultat. Under de kommande två åren är vårt huvudfokus att samla kliniska data. Inom kort väntas resultat från en pilotstudie på urinblåscancerpatienter. Vi planerar även studier på patienter med lung- och bukspottkörtelcancer. Med gedigen kliniska data siktar vi på att marknadsföra EndoDrill tillsammans med en större framtida global partner.

Vilka faktorer gör BIBBInstruments till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Behovet av förbättrad cancerdiagnostik ökar ständigt. Vi har en patentsökt och CE-märkt produkt, EndoDrill, som är riktad mot ett snabbväxande marknadssegment, och som tillför väsentliga värden till såväl patienter som vården. Vi har sedan nyligen kliniskt proof of concept för en erkänt svår cancerform och därmed en ökad sannolikhet att EndoDrill även kommer att fungera effektivt vid andra svårdiagnostiserade tumörer såsom lung- och bukspott­körtelcancer. Framtidens precisionsmedicin med individanpassad cancerbehandling ställer nya krav på större biopsier för genetisk analys. Slutligen kan vi bli först med provtagning av muskelinvasiv urinblåsecancer redan vid den inledande endoskopiska undersökningen, vilket utgör ett potentiellt paradigmskifte.

Hur ser potentialen ut på er marknad och hur bedömer du att er framtida tillväxtpotential ser ut?

– I dag skulle uppskattningsvis 1,2 miljoner patienter per år vara relevanta för provtagning med vårt instrument. Marknadsvärdet uppskattas till drygt 800 miljoner euro. Om antalet EUS-undersökningar fortsätter att öka i nuvarande takt kommer marknaden fördubblas till år 2030. Enligt WHO kommer antalet cancerfall i världen att öka från 19,3 till 30,2 miljoner år 2040. Det innebär ett tydligt ökat behov av effektiv vävnadsprovtagning.

FaktaBiBBInstruments är ett medicinteknikbolag som utvecklar och marknadsför diagnostikinstrument under varumärket EndoDrill® för tidig upptäckt av cancertumörer. EndoDrill® Model X är världens första CE-märkta eldrivna biopsiinstrument för endoskopisk provtagning.  EndoDrill® riktar sig till den globala marknaden för endoskopiska biopsiinstrument med fokus på segmentet ultraljudsstyrda biopsiinstrument, det mest snabbväxande området inom endoskopi. BiBBInstruments aktie (Ticker: BIBB) är noterad på Spotlight Stock Market.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära