Nyheter
Antalet IPO:s rekordhögt 2021 – så blir 2022
Enligt rapporten Global IPO Trends var 2021 det starkaste noteringsåret på 20 år. Detta trots en något mättad avslutning under Q4. SPACs väntas få ett tufft 2022, men de låga räntorna håller marknaden öppen ett tag till enligt EY:s noteringsexpert Andreas Dalhäll.
Via rapporten Global IPO Trends kartlägger rådgivnings- och revisionsföretaget EY genomförda börsintroduktioner (IPOs) på reglerade marknader och handelsplattformar. Ett väldigt starkt Q3 följdes av ett något svagare Q4, men enligt rapporten var fjolåret det mest aktiva på 20 år. I Norden genomfördes mer än 200 IPO:s till ett transaktionsvärde om 22 miljarder USD.
– Vi har sett en dramatisk ökning även på den nordiska marknaden. Och om vi enbart tittar på Sverige så är det även här det starkaste året på ett par decennier. Totalt sett blev det över 30 noteringar på huvudlistan, att jämföra med ett vanligt år där runt hälften av detta är brukligt. Parallellt såg vi mer än 100 noteringar på First North, säger Andreas Dalhäll, partner och EY IPO Leader i Norden och Sverige.
Vid sidan av antalet noteringar och den rekordstora transaktionsvolymen var 2021 året då SPACs gjorde entré på Stockholmsbörsen. Ett hett ämne inför 2021 som under året trots allt mattades av, och enligt Andreas Dalhäll är den största förklaringen en stekhet M&A-marknad.
– Konkurrensen om köpobjekt är för tuff helt enkelt, både den traditionella IPO-marknaden och till exempel serieförvärvare har visat sig locka mer än SPACs. Vi får se om 2022 bjuder på en första svensk de-SPAC, som det kallas när en SPAC samgår med ett målbolag. Till dess att någon lyckas med ett förvärv tror jag vi kommer se en ganska avvaktande SPAC-marknad i Sverige. Även om jag då gissar på att vi under 2022 får se en första svensk SPAC-transaktion, säger Dalhäll.
”Hållbarhet blir fortsatt röd tråd 2022”
Det första kvartalet är av tradition det lugnaste vad gäller IPO:s. Det till trots menar Andreas Dalhäll att det finns indikationer på att fler och fler kommer noteras under Q1. Totalt sett så ser även 2022 ut att bli ett starkt noteringsår, om än inte i paritet med 2021 års nivåer.
– Jag tror absolut på ett positivt 2022 i Sverige sett både till antalet noteringar och transaktionsvolym, även om det kanske inte blir fullt lika dramatiskt som ifjol. Parallellt med pandemin så finns det flera yttre orosmoln som påverkar, och vi ska heller inte glömma att det är valår. Men som det ser ut just nu så förmodar jag att det låga ränteläget kommer hålla fönstret öppet ett tag till. M&A-marknaden är alltjämt stark, och det brukar gå hand i hand med noteringsaktiviteten. I övrigt så tror jag att den röda tråden även i år blir hållbarhet. Hållbarhet är dels en fråga om regelefterlevnad och dels att nå upp till investerarnas grundläggande förväntningar. Det jag tror kan bli avgörande att företagen hittar något som effektiviserar och verkligen bidrar till den långsiktiga värdeutvecklingen. Det ska exempelvis bli spännande att följa energifrågan, och de innovationer inom infrastruktur, lagring och alternativa energikällor den förhoppningsvis medför, säger Dalhäll.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien