Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Alimak Group på transformationsresa för ökad lönsamhet och tillväxt

Publicerad

den

Hiss från Alimak

Alimak Group, som är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för bland annat industrin och byggbranschen, är på god väg att bli ett mer lönsamt och växande bolag. Hösten 2020 introducerade bolaget förändringsstrategin New Heights för att etablera en högpresterande verksamhet, säkerställa marginalförbättringar och generera lönsam tillväxt – och koncernen är på god väg dit, berättar bolagets vd och koncernchef Ole Kristian Jødahl.

Berätta om Alimak Group och er verksamhet

– 1948 grundade Alvar Lindmark Ingenjörsfirman Alvar N. Lindmark Aktiebolag i Skellefteå som dagens Alimak Group härstammar ifrån. Företaget är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för professionellt bruk och vi har varit en pionjär och marknadsledare inom branschen i över 70 år. Idag har vi cirka 2100 medarbetare och våra produkter säljs i över hundra länder runtom i världen. Vi är ett svenskt industribolag med global verksamhet. Drivkraften har sedan starten varit att leverera säkra och effektiva lösningar till våra kunder. Vår verksamhet är organiserad i fyra affärsområden: Construction, Industrial, BMU (Building Maintenance Units) och Wind. Våra vertikala transportlösningar används i byggbranschen, industrin, inom vindkraft samt vid fasadunderhåll av höga byggnader och broar etc.

Hur har bolaget utvecklats sedan du tillträdde som vd sommaren 2020?

– Bolaget hade inte levererat på de finansiella målen eller enligt planerna för de två stora förvärven som gjordes 2017. När jag tillträdde som vd lanserade vi därför New Heights-programmet som består av tre steg: 1. Etablera basen. 2. Säkerställa marginalförbättringar och 3. Lönsam tillväxt. New Heights handlar om att säkerställa basen för Alimak Groups långsiktiga tillväxt och expansion. Nu har vi en decentraliserad organisation med ett tydligt resultatansvar och där kunden står i fokus. Med ökad innovation, produktutveckling och fortsatt utveckling av serviceorganisationen fokuserar vi på att bygga en stabil lönsamhet och att vi ska nå våra tillväxtmål. Förvärv kommer också vara en viktig del i strategin framöver. Coronapandemins effekter och efterdyningar i form av bland annat nedstängningar och försenade leveranser samt kostnadsökningar på råvaror har självklart utmanat oss, men vi har trots det lyckats leverera utifrån de milstolpar vi formulerat. Ambitionen är att bolaget under 2022 ska leverera en solid och lönsam tillväxt. Bolaget har för första gången lanserat en hållbarhetsplan och det är därför extra kul att vi redan har fått en utmärkelse av Allbright för vår jämställda ledningsgrupp.    

Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

– Genom att jobba nära kunden vill vi öka produktutvecklingen och vidareutveckla vår  eftermarknadsaffär globalt. Vi ser även att det finns många förvärvsmöjligheter som kan stärka vår verksamhet ytterligare. Vår målsättning är att på sikt leverera en årlig tillväxt på mellan fem till sju procent samt att uppnå en EBITA-marginal på mellan 14 och 16 procent. Vi har goda förutsättningar att nå våra finansiella mål i närtid.

Vilka faktorer gör Alimak Group till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett fint gammalt svenskt industribolag som är globalt marknadsledande med en bred produktportfölj och en stark eftermarknadsaffär. Vår bransch drivs av starka underliggande tillväxtfaktorer som ökad befolkningstillväxt, urbanisering, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa samt hållbarhet. Detta gör att vi ser en solid efterfrågan på våra produkter och lösningar framöver. Med vår nya strategi bör vi snart vara i en position där vi kan leverera på våra finansiella mål och med ett starkt kassaflöde bör bolaget vara ett intressant investeringscase.

Ni driver en tydlig hållbarhetsagenda som går hand i hand med ert produktutvecklings- och digitaliseringsarbete. Berätta mer om det arbetet.

– Våra produkter utgör en viktig del av våra kunders ekosystem. Ju fler flöden som kan planeras och kontrolleras, desto viktigare är det att våra produkter kan kopplas ihop med kundernas ekosystem. Vi har ett stort fokus på att öka digitaliseringen i våra produkter vilket är särskilt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, men bidrar även till att förbättra och effektivisera flödena för våra kunder. Uppkopplade hissar som kan servas och underhållas på distans är bra för både miljön och våra kunder. Dessutom är våra produkter kvalitetsprodukter med en livslängd på minst 20 år. Med rätt underhåll och kontinuerliga uppgraderingar kan de få en mycket lång livslängd, vilket även bidrar till ökad hållbarhet.

Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Alimak Group?

– Jag drivs av en grundläggande stark tro på Alimak Group och bolagets tillväxtpotential. Vi har skapat en struktur som ger oss rätt förutsättningar att bygga lönsamhet och leverera. Dessutom har vi fantastiska medarbetare runt om i världen som varje dag gör sitt yttersta för att driva bolaget i rätt riktning och det ger mig extra drivkraft. Jag är norrman men har i hela mitt yrkesverksamma liv arbetat på svenska industribolag, däribland SKF och Hultaforskoncernen. Jag tror starkt på Alimak Group och ser fram emot att få driva bolaget mot nya höjder.

Vilka fokusområden kommer ni att driva under 2022?

– Vi ska fortsätta jobba intensivt med produktutveckling, öka digitaliseringsgraden i våra produkter och fortsätta driva vår ambitiösa hållbarhetsagenda. Nästa år kommer vi även satsa på fas tre i förändringsstrategin som innebär att nå lönsam tillväxt. Vi kommer även titta på att förvärva fler bolag som stärker vår befintliga verksamhet.

Fortsätt läsa
Annons ETFmarknaden

Nyheter

Isofol banar väg för banbrytande cancerbehandling

Publicerad

den

Man blickar ut i naturen

Med en tydlig vision och en helt säkerställd företrädesemission framför sig siktar det svenska bioteknikbolaget Isofol på att revolutionera cancerbehandlingen. I centrum står läkemedelskandidaten arfolitixorin – ett hopp för patienter med en av världens mest dödliga cancerformer.

Kolorektalcancer är en av de vanligaste och mest dödliga cancerformerna globalt. Isofol Medical, med VD Petter Segelman Lindqvist i spetsen, utvecklar en ny behandlingsform som kan komma att förändra spelreglerna. Läkemedelskandidaten arfolitixorin är tänkt att förstärka effekten av standardbehandlingar utan att öka toxiciteten – och därmed förbättra livschanserna för miljontals patienter världen över.

Läkemedelskandidat med stor potential

Arfolitixorin är en direktverkande form av folat, designad för att förbättra effekten av den vanliga 5-FU-baserade kemoterapin. Tidigare studier har visat god säkerhetsprofil och jämförbar effekt med nuvarande behandlingar – men enligt Isofol finns en ännu outnyttjad potential.

– Vi har insett att tidigare dosregimer varit suboptimala. Med rätt dos vid rätt tidpunkt ser vi möjligheter till mycket bättre resultat, säger Petter Segelman Lindqvist.

Nu genomförs en ny klinisk fas Ib/II-studie, där bolaget använder en mer precis dosering för att maximera effekten av arfolitixorin i kombination med kemoterapi.

Fullt fokus – och fullt säkerställd nyemission

För att kunna driva projektet vidare genomför Isofol en fullt garanterad nyemission. Kapitalet ska finansiera den andra delen av studien, affärsutveckling och regulatoriska förberedelser i både Europa, USA och Japan.

– Det starka intresset från befintliga ägare, styrelse, ledning och garanter till låg ersättning är ett kvitto på förtroendet för vår strategi och potentialen i vårt läkemedel, säger Segelman Lindqvist.

Han betonar också den stora marknadspotentialen: bara i USA uppskattas den årliga försäljningsmöjligheten till omkring 1 miljard USD.

Vad väntar framöver?

Det kommande året är avgörande. Isofol planerar att stärka sitt vetenskapliga underlag, intensifiera den regulatoriska dialogen och etablera strategiska samarbeten. Parallellt fortskrider den kliniska studien i nära samarbete med ledande onkologer.

– Vi står starkare än någonsin. Med ny kunskap, optimerad bolagsstruktur och ett dedikerat team är vi redo att ta nästa steg, säger Segelman Lindqvist.

En möjlighet för investerare – och för patienter

För investerare kan Isofols resa vara mer än en finansiell satsning. Det är en möjlighet att vara del av något större – en potentiellt livsförändrande innovation för cancerpatienter.

– Vi vill ge hopp till människor som verkligen behöver det. Lyckas vi, så förändrar vi liv, avslutar Petter Segelman Lindqvist.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sleep Cycle tar nästa steg – lanserar klinisk studie för sömnapné: stor potential enligt DNB Carnegie

Publicerad

den

Man i sovrum

Sleep Cycle har nyligen tagit ett betydande kliv i sin utveckling genom att lansera en klinisk studie för screening av sömnapné – ett drag som DNB Carnegie menar kan få stora positiva konsekvenser för bolagets framtida tillväxt och värdering.

Studien, som drog igång den 2 juni, genomförs i samarbete med Sleep Testing Australia på kliniker i Brisbane och Adelaide. Det är ett initiativ lett av Dr. Mike Gradisar, chef för Sleep Science på Sleep Cycle, tillsammans med Dr. Mikael Kågebäck, bolagets CTO och expert inom AI och maskininlärning. DNB Carnegie anser att bolagets starka kassaflöde och nettokassaposition borgar för att studien är fullt finansierad och kan genomföras snabbt och effektivt.

Sömnapné är ett allvarligt hälsoproblem som ofta går oupptäckt. Enligt American Association of Sleep Medicine lider hela 30 miljoner amerikaner av tillståndet, varav hela 80 % uppskattas vara odiagnostiserade. Det globala marknadsvärdet för hemdiagnostik inom sömnapné uppskattas till cirka 712 miljoner USD och väntas växa till nära en miljard dollar till år 2035. DNB Carnegie poängterar dock att deras nuvarande finansiella prognoser ännu inte inkluderar intäkter från detta initiativ – vilket öppnar för uppåtsida om studien faller väl ut.

I analysen framhåller DNB Carnegie också att Sleep Cycles aktie i dagsläget handlas till en värdering nära historiska bottennivåer, med ett EV/EBITDA-tal på 6,0x för 2025 – cirka 20 % lägre än medianen för jämförbara bolag. Med ett lyckat genomförande och kommersialisering av den nya teknologin kan Sleep Cycle enligt DNB Carnegie uppnå inte bara accelererad tillväxt, utan även en uppvärdering i linje med medtech-sektorn snarare än traditionella konsumenttjänstebolag.

DNB Carnegie upprepar sitt motiverade värde på 38-50 kronor per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det stora fettbolagets aktie är köpvärd anser Dagens industri

Publicerad

den

Bullar på plåt

AAK är bolaget som är stora på vegetabiliska fetter och oljor. Det är ett äkta kvalitetsbolag men som under längre tid har varit ganska högt värderat. I år har dock aktiekursen gått ner, samtidigt som bolaget har fått fart på vinstutvecklingen. Dagens industris analytiker Magnus Dagel delar ut en köprekommendation till aktien, som man kan köpa och lägga i byrålådan.

Vinsten per aktie har trendat uppåt de senaste 20 åren och förväntas fortsätta göra det. AAK inriktar sig allt mer på specialprodukter vilka har högre marginaler och ett större värde för kunden. I en intervju säger vd Johan Westman även att de har upptäckt att de är mer konkurrenskraftiga än vad de tidigare trodde. Han ser att det finns mer att optimera på kostnadsbasen, samtidigt som man de senaste åren har blivit bättre på att prissätta sina produkter, där man gått från årsvisa prisförändringar till nästan veckovisa.

Ett av bolagets favoritmått är rörelsevinst per kilo och det utvecklas mycket väl. Dagens industri skriver

”…som ökat från 0,74 till 2,51 kronor på tio år och AAK siktar nu på 3 kronor, eller över, till 2030. Det kommer gå fortare än så då vinsten per kilo fortfarande är låg i förhållande till priserna på slutprodukterna.”

AAK-aktien stängde veckan på 267,60 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära