Nyheter
Alimak Group på transformationsresa för ökad lönsamhet och tillväxt

Alimak Group, som är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för bland annat industrin och byggbranschen, är på god väg att bli ett mer lönsamt och växande bolag. Hösten 2020 introducerade bolaget förändringsstrategin New Heights för att etablera en högpresterande verksamhet, säkerställa marginalförbättringar och generera lönsam tillväxt – och koncernen är på god väg dit, berättar bolagets vd och koncernchef Ole Kristian Jødahl.

Berätta om Alimak Group och er verksamhet
– 1948 grundade Alvar Lindmark Ingenjörsfirman Alvar N. Lindmark Aktiebolag i Skellefteå som dagens Alimak Group härstammar ifrån. Företaget är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för professionellt bruk och vi har varit en pionjär och marknadsledare inom branschen i över 70 år. Idag har vi cirka 2100 medarbetare och våra produkter säljs i över hundra länder runtom i världen. Vi är ett svenskt industribolag med global verksamhet. Drivkraften har sedan starten varit att leverera säkra och effektiva lösningar till våra kunder. Vår verksamhet är organiserad i fyra affärsområden: Construction, Industrial, BMU (Building Maintenance Units) och Wind. Våra vertikala transportlösningar används i byggbranschen, industrin, inom vindkraft samt vid fasadunderhåll av höga byggnader och broar etc.
Hur har bolaget utvecklats sedan du tillträdde som vd sommaren 2020?
– Bolaget hade inte levererat på de finansiella målen eller enligt planerna för de två stora förvärven som gjordes 2017. När jag tillträdde som vd lanserade vi därför New Heights-programmet som består av tre steg: 1. Etablera basen. 2. Säkerställa marginalförbättringar och 3. Lönsam tillväxt. New Heights handlar om att säkerställa basen för Alimak Groups långsiktiga tillväxt och expansion. Nu har vi en decentraliserad organisation med ett tydligt resultatansvar och där kunden står i fokus. Med ökad innovation, produktutveckling och fortsatt utveckling av serviceorganisationen fokuserar vi på att bygga en stabil lönsamhet och att vi ska nå våra tillväxtmål. Förvärv kommer också vara en viktig del i strategin framöver. Coronapandemins effekter och efterdyningar i form av bland annat nedstängningar och försenade leveranser samt kostnadsökningar på råvaror har självklart utmanat oss, men vi har trots det lyckats leverera utifrån de milstolpar vi formulerat. Ambitionen är att bolaget under 2022 ska leverera en solid och lönsam tillväxt. Bolaget har för första gången lanserat en hållbarhetsplan och det är därför extra kul att vi redan har fått en utmärkelse av Allbright för vår jämställda ledningsgrupp.
Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?
– Genom att jobba nära kunden vill vi öka produktutvecklingen och vidareutveckla vår eftermarknadsaffär globalt. Vi ser även att det finns många förvärvsmöjligheter som kan stärka vår verksamhet ytterligare. Vår målsättning är att på sikt leverera en årlig tillväxt på mellan fem till sju procent samt att uppnå en EBITA-marginal på mellan 14 och 16 procent. Vi har goda förutsättningar att nå våra finansiella mål i närtid.
Vilka faktorer gör Alimak Group till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är ett fint gammalt svenskt industribolag som är globalt marknadsledande med en bred produktportfölj och en stark eftermarknadsaffär. Vår bransch drivs av starka underliggande tillväxtfaktorer som ökad befolkningstillväxt, urbanisering, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa samt hållbarhet. Detta gör att vi ser en solid efterfrågan på våra produkter och lösningar framöver. Med vår nya strategi bör vi snart vara i en position där vi kan leverera på våra finansiella mål och med ett starkt kassaflöde bör bolaget vara ett intressant investeringscase.
Ni driver en tydlig hållbarhetsagenda som går hand i hand med ert produktutvecklings- och digitaliseringsarbete. Berätta mer om det arbetet.
– Våra produkter utgör en viktig del av våra kunders ekosystem. Ju fler flöden som kan planeras och kontrolleras, desto viktigare är det att våra produkter kan kopplas ihop med kundernas ekosystem. Vi har ett stort fokus på att öka digitaliseringen i våra produkter vilket är särskilt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, men bidrar även till att förbättra och effektivisera flödena för våra kunder. Uppkopplade hissar som kan servas och underhållas på distans är bra för både miljön och våra kunder. Dessutom är våra produkter kvalitetsprodukter med en livslängd på minst 20 år. Med rätt underhåll och kontinuerliga uppgraderingar kan de få en mycket lång livslängd, vilket även bidrar till ökad hållbarhet.
Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Alimak Group?
– Jag drivs av en grundläggande stark tro på Alimak Group och bolagets tillväxtpotential. Vi har skapat en struktur som ger oss rätt förutsättningar att bygga lönsamhet och leverera. Dessutom har vi fantastiska medarbetare runt om i världen som varje dag gör sitt yttersta för att driva bolaget i rätt riktning och det ger mig extra drivkraft. Jag är norrman men har i hela mitt yrkesverksamma liv arbetat på svenska industribolag, däribland SKF och Hultaforskoncernen. Jag tror starkt på Alimak Group och ser fram emot att få driva bolaget mot nya höjder.
Vilka fokusområden kommer ni att driva under 2022?
– Vi ska fortsätta jobba intensivt med produktutveckling, öka digitaliseringsgraden i våra produkter och fortsätta driva vår ambitiösa hållbarhetsagenda. Nästa år kommer vi även satsa på fas tre i förändringsstrategin som innebär att nå lönsam tillväxt. Vi kommer även titta på att förvärva fler bolag som stärker vår befintliga verksamhet.
Nyheter
Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.
En modell som bryter mönster
– ”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.
Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.
Men vad är haken?
Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”
Exempel på framgång: VRK1-programmet
Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.
Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”
Nytt projekt med stor potential – och stort behov
Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.
– ”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.
Kapitalresning för att växla upp
Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.
– ”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.
Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen
Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.
Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.
På väg mot kassaflödespositivitet
Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.
– ”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”
Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel
Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.
Nyheter
Nodica Group är ett intressant bolag, men avstå från att teckna aktien

Nodica Group består av fyra specialiserade verksamheter som levererar till kunder globalt inom områden som medicinteknik, industri och vetenskaplig forskning. Företaget gör nu en IPO på upp till 549 miljoner kronor till 45 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 1-8 april och den 10 april noteras bolaget på Nasdaq Stockholm.
Både Dagens industri och Affärsvärlden gillar själva bolaget, men rådet blir ändå att avstå från att teckna aktier då det är så mycket osäkerhet på marknaden just nu.
Dagens industri – Teckna inte
Dagens industri ger sina läsare rådet att inte teckna Nodica Groups IPO, även om man tycker att bolaget är intressant. Slagigheten i intäkterna motiverar en viss rabatt. En kortsiktig oro är även valutaexponeringen som den senaste tiden gått emot bolaget. Tidningens analytiker anser att värderingen varken är billig eller dyr, men med oroligheterna på aktiemarknaden just nu så avvaktar man bättre.
”Vi tycker att Nodica är ett intressant tillskott till Stockholmsbörsen med bevisat bra produkter och fin lönsamhet. Men den senaste tidens handelsoro skulle kunna drabba bolaget, som står utan tillverkning i Nordamerika men har hela 40 procent av försäljningen där.”
Affärsvärlden – Teckna inte
Affärsvärlden ger rådet att avstå från Nodica Groups IPO, trots att man anser att bolaget ger ett välskött intryck. Med den oroliga marknaden gör man bäst i att vara lite mer försiktig.
”När det gäller börsnoteringar i en osäker marknad tror vi man tjänar på att vara lite mer restriktiv kring vad man väljer att teckna. Även om vi fått ett bra intryck av Nodica lutar vi i det här skedet åt att detta är en nyintroduktion man kan avstå”
Nyheter
Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris, köp aktien rekommenderar Di

Alligo är veckans aktie i Dagens industri och tidningen delar ut en köprekommendation, risken anges dock som hög. Bolaget gör förvärv inom intressanta områden vilket höjt tekniknivån, samtidigt som man har sänkt kostnaderna. Tidningens analytiker Julia Forsberg ser potential för marginallyft.
Alligo är dock konjunkturkänsligt, skuldsättningen kan sätta stopp för fler förvärv och det är inte säkert att vändningen i Finland lyckas.
Men Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris och det arbete som gjorts för att trimma verksamheten kommer att börja synas i siffrorna.
”Di prognostiserar en organisk tillväxt på 3 procent under 2025 för Alligo samt att de förvärv som bolaget har gjort under 2024 och hittills under 2025 bidrar med omkring 5 procents tillväxt. För 2026 tror vi på en organisk tillväxt på 4 procent. Utöver detta kan fler förvärv höja tillväxttakten. ”
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden rekommenderar Qualisys IPO
-
Nyheter2 veckor sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter2 månader sedan
Dug Foodtechs dryck listas på 150 Carrefour-stormarknader i Spanien
-
Nyheter2 månader sedan
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
I mars offentliggör EU en lista på prioriterade gruvprojekt, viktigt för Leading Edge Materials
-
Nyheter2 månader sedan
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Castellum är alldeles för lågt värderat anser Dagens industri
-
Nyheter2 veckor sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen