Följ oss

Nyheter

Acast lanserar keyword targeting för podcasts

Publicerad

den

Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelade i veckan att de släpper keyword targeting till sin plattform, Acast Marketplace, något som öppnar upp för kontextuell annonsering. Den egenutvecklade funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt.

“Keyword Targeting hjälper oss att matcha fantastiska podcasts och lyssnare med rätt annonsörer – oavsett storlek på podcasten. Vi har en värdefull tillgång av outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 88 000 podcasts, många av dem i segmentet mellanstora podcasts. Dessa erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena. Keyword Targeting är en del av vår vinnande teknik för att matcha podcasts med annonsörer på ett skalbart sätt och därmed sälja annonser i fler podcasts, som ännu inte nått sin fulla potential” säger Ross Adams, VD för Acast.

Med keyword targeting kan annonsörer anpassa sitt budskap till det mest kontextuellt relevanta innehållet i ett podcastavsnitt. Detta ökar träffsäkerheten avsevärt, ger mer värde per krona och skapar en mer relevant reklamupplevelse för lyssnarna.

I takt med att efterfrågan på podcastannonsering fortsätter att växa, blir det allt viktigare för annonsörer att skydda sitt varumärke och att alltid kopplas till ett lämpligt sammanhang. Keyword targeting förbättrar Acasts befintliga funktioner för att skydda varumärken genom möjligheten att kunna utesluta specifika nyckelord.

Tidigare i år lanserade Acast en ny svit med funktioner kallad conversational targeting där avancerad teknik transkriberar och kategoriserar podcastavsnitt. Keyword targeting är det andra av flera verktyg som nu släpps. Båda dessa gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot relevanta podcastavsnitt och finns nu tillgängliga på språk som engelska, spanska, franska, tyska, italienska och holländska. Fler språk kommer att läggas till inom en snar framtid.

Lanseringen av keyword targeting följer på en annan förbättrad annonsörsfunktion från Acast som nyligen släpptes – möjligheten för annonsörer att för första gången någonsin, kunna integrera sin egen förstapartsdata i podcastkampanjer.

Aktien fortsätter att falla

Acast lanserar allt fler intressanta funktioner och samarbeten men verksamheten går med förlust och det gillar inte aktiemarknaden som fortsätter handla ner aktien, som i skrivande stund är nere på 5,76 kronor.

Graf över aktiekursen för Acast

Nyheter

Embracer ska delas upp i tre börsnoterade företag

Publicerad

den

Tomb Raider

Embracer Group kom idag med en stor nyhet, nämligen att koncernen ska delas upp i tre separata börsnoterade företag.

  • Asmodee Group innehåller brädspelsverksamheten och har tidigare köpts av Embracer och behåller sitt namn. Eftersom Asmodee Group har stabila kassaflöden som banker känner sig trygga med så kommer en stor del av Embracers skulder att följa med till Asmodee. Följ börsnoteringen
  • Coffee Stain & Friends blir en gamingkoncern med parallellt fokus på indie- och A/AA-premium- och free-to-play-spel för PC/konsol och mobil. Inkluderar företag som Coffee Stain, Ghost Ship, Tarsier, Tuxedo Labs, samt THQ Nordic och Amplifier Game Invest, samt Easybrain, Deca, CrazyLabs och Cryptic. Följ börsnoteringen
  • Middle-earth Enterprises & Friends är arbetsnamnet på den verksamhet som blir kvar i Embracer-skalet och ska vara ett kreativt ”powerhouse” inom AAA-spelutveckling och förläggarverksamhet för PC och konsol samt förvaltaren av Sagan om ringen och Tomb Raider och många andra.

Erik Sprinchorn på TIN Fonder kommenterar planerna.

Erik Sprinchorn kommenterar Embracer Groups uppdelning.
Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan gillar en relativt nynoterad norsk aktie och fyra svenska

Publicerad

den

Investerare i city

Börsveckan har denna gång tittat närmare på åtta företag och hela fem av aktierna får köprekommendationer.

Köp

  • Beerenberg, som noterades på Euronext Growth Oslo i oktober
  • Volvo
  • Railcare
  • Note
  • Arjo


Avvakta

Fortsätt läsa

Nyheter

NCC på 20 minuter

Publicerad

den

Tingsrätt som NCC byggt

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom byggbolaget NCC vilket ger en bra översikt av verksamheten.

NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden och har flera affärsområden. Ett nytt affärsområde som börjat etableras under 2024 är Green Industry Transformation där kompetens och resurser samlas för att kunna driva stora projekt relaterat till den gröna industriella omställningen.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära