Nyheter
Acast lanserar keyword targeting för podcasts

Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelade i veckan att de släpper keyword targeting till sin plattform, Acast Marketplace, något som öppnar upp för kontextuell annonsering. Den egenutvecklade funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt.
“Keyword Targeting hjälper oss att matcha fantastiska podcasts och lyssnare med rätt annonsörer – oavsett storlek på podcasten. Vi har en värdefull tillgång av outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 88 000 podcasts, många av dem i segmentet mellanstora podcasts. Dessa erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena. Keyword Targeting är en del av vår vinnande teknik för att matcha podcasts med annonsörer på ett skalbart sätt och därmed sälja annonser i fler podcasts, som ännu inte nått sin fulla potential” säger Ross Adams, VD för Acast.
Med keyword targeting kan annonsörer anpassa sitt budskap till det mest kontextuellt relevanta innehållet i ett podcastavsnitt. Detta ökar träffsäkerheten avsevärt, ger mer värde per krona och skapar en mer relevant reklamupplevelse för lyssnarna.
I takt med att efterfrågan på podcastannonsering fortsätter att växa, blir det allt viktigare för annonsörer att skydda sitt varumärke och att alltid kopplas till ett lämpligt sammanhang. Keyword targeting förbättrar Acasts befintliga funktioner för att skydda varumärken genom möjligheten att kunna utesluta specifika nyckelord.
Tidigare i år lanserade Acast en ny svit med funktioner kallad conversational targeting där avancerad teknik transkriberar och kategoriserar podcastavsnitt. Keyword targeting är det andra av flera verktyg som nu släpps. Båda dessa gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot relevanta podcastavsnitt och finns nu tillgängliga på språk som engelska, spanska, franska, tyska, italienska och holländska. Fler språk kommer att läggas till inom en snar framtid.
Lanseringen av keyword targeting följer på en annan förbättrad annonsörsfunktion från Acast som nyligen släpptes – möjligheten för annonsörer att för första gången någonsin, kunna integrera sin egen förstapartsdata i podcastkampanjer.
Aktien fortsätter att falla
Acast lanserar allt fler intressanta funktioner och samarbeten men verksamheten går med förlust och det gillar inte aktiemarknaden som fortsätter handla ner aktien, som i skrivande stund är nere på 5,76 kronor.

Nyheter
Detta är podcast-företaget Acast

Acast är ett stort podcast-företag med en plattform där poddare laddar upp sina skapelser, varifrån lyssnarnas poddspelare sedan laddar hem dem. Acast hjälper poddarna att tjäna pengar genom att ta hand om annonsförsäljningen och premiumbetalningar. Företaget är hem åt 100 000 poddar som har 100 miljoner unika lyssnare per månad, som lyssnar på 1,3 miljarder avsnitt per kvartal.
Företagets CFO & Vice VD Emily Vilatte presenterar verksamheten.
Nyheter
Yubico kommer att slå sina återhållsamma prognoser – köp säger Dagens industri

I veckan blev noteringen av det spännande företaget Yubico till slut klar. Noteringen skedde via spac-bolaget ACQ Bure och detta meddelades i mitten av april, så egentligen kan man säga att Yubico redan noterades vid den tidpunkten. Men i veckan blev fusionen formellt klar, ACQ Bure bytte namn till Yubico och listningen flyttades som planerat till First North.
Dagens industri har tittat närmare på Yubico i en analys och den mynnar ut i en köprekommendation till medelrisk. Man lyfter fram att säkerhetsmarknaden är i stark tillväxt, att den höga bruttomarginalen ger hävstång för resultatet och att kundlistan är imponerande.
På den negativa sidan finns bland annat det som många klagat på när transaktionen meddelades, orderingångens utveckling. Dagens industri tror att bolaget är återhållsamma och spår att bolaget slår sina prognoser för försäljning och rörelsemarginal med råge.
”Ett färskt börsbolag med ljusa utsikter i en växande bransch och som till och med har konkurrenter på kundlistan lockar till köp. Värderingen är låg sett till de ljusa utsikterna, även om tillväxten just nu är lägre än normalt.”
Intervju med grundaren Stina Ehrensvärd från tidigare denna månad
Nyheter
Börsveckan rekommenderar en finsk och en norsk aktie

Börsveckan har analyserat sju företag och köprekommendation ges till en norsk och en finskt aktie.
Köp
- Protector
- Lassila & Tikanoja
Avvakta
- Storebrand
- Gjensidige
- Tryg
- Solid Försäkring
- Essity
-
Nyheter1 månad sedan
SBB-aktien är död
-
Nyheter4 veckor sedan
Handelsbanken väntas ge 30 procent eller mer i direktavkastning under kommande tre år
-
Nyheter6 dagar sedan
New Wave Groups grundare Torsten Jansson lägger ut orden
-
Nyheter1 månad sedan
8 bra aktier enligt Börsveckan för hösten 2023
-
Nyheter2 veckor sedan
Hela ProstaLunds ledning har nu avgått
-
Nyheter2 månader sedan
Afry har blivit billig – fokus på rörelsemarginalen kan få fart på aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Bellpals samarbetspartner går i konkurs
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Starbreeze efter fantastiskt händelserika månader