Följ oss

Nyheter

Acast lanserar keyword targeting för podcasts

Publicerad

den

Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelade i veckan att de släpper keyword targeting till sin plattform, Acast Marketplace, något som öppnar upp för kontextuell annonsering. Den egenutvecklade funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt.

“Keyword Targeting hjälper oss att matcha fantastiska podcasts och lyssnare med rätt annonsörer – oavsett storlek på podcasten. Vi har en värdefull tillgång av outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 88 000 podcasts, många av dem i segmentet mellanstora podcasts. Dessa erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena. Keyword Targeting är en del av vår vinnande teknik för att matcha podcasts med annonsörer på ett skalbart sätt och därmed sälja annonser i fler podcasts, som ännu inte nått sin fulla potential” säger Ross Adams, VD för Acast.

Med keyword targeting kan annonsörer anpassa sitt budskap till det mest kontextuellt relevanta innehållet i ett podcastavsnitt. Detta ökar träffsäkerheten avsevärt, ger mer värde per krona och skapar en mer relevant reklamupplevelse för lyssnarna.

I takt med att efterfrågan på podcastannonsering fortsätter att växa, blir det allt viktigare för annonsörer att skydda sitt varumärke och att alltid kopplas till ett lämpligt sammanhang. Keyword targeting förbättrar Acasts befintliga funktioner för att skydda varumärken genom möjligheten att kunna utesluta specifika nyckelord.

Tidigare i år lanserade Acast en ny svit med funktioner kallad conversational targeting där avancerad teknik transkriberar och kategoriserar podcastavsnitt. Keyword targeting är det andra av flera verktyg som nu släpps. Båda dessa gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot relevanta podcastavsnitt och finns nu tillgängliga på språk som engelska, spanska, franska, tyska, italienska och holländska. Fler språk kommer att läggas till inom en snar framtid.

Lanseringen av keyword targeting följer på en annan förbättrad annonsörsfunktion från Acast som nyligen släpptes – möjligheten för annonsörer att för första gången någonsin, kunna integrera sin egen förstapartsdata i podcastkampanjer.

Aktien fortsätter att falla

Acast lanserar allt fler intressanta funktioner och samarbeten men verksamheten går med förlust och det gillar inte aktiemarknaden som fortsätter handla ner aktien, som i skrivande stund är nere på 5,76 kronor.

Graf över aktiekursen för Acast

Nyheter

Remedy Entertainment-aktien stiger – Tencent har ökat sitt innehav

Publicerad

den

Alan Wake 2, ett spel från Remedy Entertainment

Gamingbolaget Remedy Entertainment som är noterat på Helsningsforsbörsen har idag fått se sin aktie stiga 16,5 procent på nyheten att Tencent har ökat sitt innehav från 5,01 procent till 14,8 procent. Det gör Tencent till den tredje största ägaren i Remedy.

Remedy Entertainments aktiekurs det senaste året
Remedy Entertainments aktiekurs det senaste året.

I Sverige äger Tencent bland annat drygt 10 procent av Paradox Interactive.

Fortsätt läsa

Nyheter

Plexian går i konkurs

Publicerad

den

I slutet av 2022 skrev vi att Plexian skakar av problem och undrade var det hela skulle ta vägen. Nu har det tragiska svaret kommit, bolaget ansökte idag om konkurs.

”Styrelsens beslut grundar sig på Bolagets ansträngda och akuta likviditetsbehov på såväl kort som lång sikt. Fördjupade dialoger med tilltänkta samarbetspartner har inte kunnat slutföras.”

Det man får hoppas är att samarbeten har blivit försenade så att inga ytterligare personer drabbas. Tanken var nämligen att en investeringstjänst i slutet av januari skulle börja låta Plexian ta hand om kundernas pengar. Vi har inte sett något pressmeddelande om att det lanserats så sannolikt har det i det tysta inte blivit något.

Fortsätt läsa

Nyheter

MilDef får order från BAE Systems Bofors för artillerisystemet Archer

Publicerad

den

Archer från BAE Systems

MilDef ingick i februari ett ramavtal med BAE Systems Bofors och nu har tilläggsordrar undertecknats gällande stryktålig hårdvara till artillerisystemet Archer. Beställningarna omfattar IT-utrustning såsom displayer, datorer och switchar, till ett värde av 52 miljoner kronor. Leveranser sker med start 2025.

Ramavtalet på tio år är startpunkten för ett fördjupat samarbete mellan MilDef och BAE Systems Bofors. De nu vunna beställningarna är en naturlig fortsättning på samarbetet och gäller volymbeställning av tidigare utvecklade produkter liksom reservdelar till befintliga system.

– Vårt samarbete kombinerar två svenska försvarsföretag som är specialister inom sina respektive områden. MilDef får förtroendet att bidra med vår spetskompetens; att leverera framtidssäkrade IT-system som stärker skyddet av vårt samhälle och vi är stolta över det sätt vi samarbetar med BAE Systems i Karlskoga, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.

BAE Systems Bofors är en del av BAE Systems som har verksamhet i USA, Sverige och Storbritannien. BAE Systems Bofors tillverkar artilleri- och kanonsystem samt ammunition för land- och marintillämpningar. Dessa inkluderar luftvärnskanonsystem och plattformsmonterade avfyrningssystem.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära