Följ oss

Nyheter

Acast lanserar keyword targeting för podcasts

Publicerad

den

Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelade i veckan att de släpper keyword targeting till sin plattform, Acast Marketplace, något som öppnar upp för kontextuell annonsering. Den egenutvecklade funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt.

“Keyword Targeting hjälper oss att matcha fantastiska podcasts och lyssnare med rätt annonsörer – oavsett storlek på podcasten. Vi har en värdefull tillgång av outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 88 000 podcasts, många av dem i segmentet mellanstora podcasts. Dessa erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena. Keyword Targeting är en del av vår vinnande teknik för att matcha podcasts med annonsörer på ett skalbart sätt och därmed sälja annonser i fler podcasts, som ännu inte nått sin fulla potential” säger Ross Adams, VD för Acast.

Med keyword targeting kan annonsörer anpassa sitt budskap till det mest kontextuellt relevanta innehållet i ett podcastavsnitt. Detta ökar träffsäkerheten avsevärt, ger mer värde per krona och skapar en mer relevant reklamupplevelse för lyssnarna.

I takt med att efterfrågan på podcastannonsering fortsätter att växa, blir det allt viktigare för annonsörer att skydda sitt varumärke och att alltid kopplas till ett lämpligt sammanhang. Keyword targeting förbättrar Acasts befintliga funktioner för att skydda varumärken genom möjligheten att kunna utesluta specifika nyckelord.

Tidigare i år lanserade Acast en ny svit med funktioner kallad conversational targeting där avancerad teknik transkriberar och kategoriserar podcastavsnitt. Keyword targeting är det andra av flera verktyg som nu släpps. Båda dessa gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot relevanta podcastavsnitt och finns nu tillgängliga på språk som engelska, spanska, franska, tyska, italienska och holländska. Fler språk kommer att läggas till inom en snar framtid.

Lanseringen av keyword targeting följer på en annan förbättrad annonsörsfunktion från Acast som nyligen släpptes – möjligheten för annonsörer att för första gången någonsin, kunna integrera sin egen förstapartsdata i podcastkampanjer.

Aktien fortsätter att falla

Acast lanserar allt fler intressanta funktioner och samarbeten men verksamheten går med förlust och det gillar inte aktiemarknaden som fortsätter handla ner aktien, som i skrivande stund är nere på 5,76 kronor.

Graf över aktiekursen för Acast

Nyheter

Affärsvärlden delar ut en köprekommendation till Coor-aktien

Publicerad

den

Coor städar

Coor-aktien tappade på rapporten och Affärsvärlden skriver i en analys att bolaget har en del kvar att göra för att få upp lönsamheten till nivån de hade innan företaget tappade Ericsson-avtalet. Men man skriver vidare att marknadens förväntningar på att bolaget ska lyckas är allt för låga och delar ut en köprekommendation.

Analystjänsten skriver att Coor, liksom branschen, idag värderas till 10 gånger innevarande års väntade rörelsevinster.

”Detta är lägre än tidigare men vi har använt detta som multipel på Coors vinstförmåga i slutet av vår horisont. Våra prognoser är lite försiktigare än konsensus både för omsättning (cirka 5 procents tillväxt enligt konsensus) och marginal (5,5 procent 2026E). Våra antaganden ger en uppsida på cirka 30 procent”

Affärsvärlden varnar dock för att även nästa kvartal kan bli svagt. ”Men blickar man mot nästa år och framöver är dock förväntningarna lågt ställda tycker vi”

Coor-aktien gick igår upp 0,79 procent och stängde på 43,50 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Big Akwa bekräftar planer på en framtida IPO

Publicerad

den

Grundarna av Biq Akwa utanför en av SCAs massafabriker

Biq Akwa, som grundats av Elena Petukhovskaya och Hugo Wikström, vill driva storskalig landbaserad fiskodling. Ett stort fokus för bolaget är att så mycket som möjligt ska återanvändas, vilket även inkluderar att odlingen ska ske i anslutning till massafabrik för att kunna använda och cirkulera varandras strömmar.

Den första anläggningen som Big Akwa designar ska producera 6 000 ton regnbågslax per år. För sin första fas har bolaget tagit in ett mindre antal miljoner kronor i kapital. Men för att bygga en stor anläggning krävs självklart rejält med finansiering.

Big Akwa söker nu en CFO som kan hjälpa företaget med resan och där bekräftar man även att en börsnotering finns i planerna inom 5 år.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab får en beställning på 6,6 miljarder kronor för leverans under 2027-2028

Publicerad

den

SAAB-logga

Saab har idag tagit fått en beställning på ett antal försvarssystem och materiel från en regeringen i ett land i västvärlden. Ordervärdet är cirka 6,6 miljarder kronor och leveranser är planerade år 2027-2028.

Beställningen omfattar system och materiel från Saabs affärsområden Dynamics och Surveillance.

På grund av branschens karaktär och omständigheter som rör kunden samt nationella säkerhetsintressen kommer ingen ytterligare information om denna beställning eller kunden att offentliggöras skriver Saab.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära