Följ oss

Nyheter

Coegin Pharma har ett nytt angreppssätt i kampen mot cancer

Publicerad

den

Coegin Pharmas vd Tore Duvold

Coegin Pharma är ett forskningsbaserat bioteknikföretag som utvecklar små molekylbaserade läkemedelskandidater för behandling av cancer. Coegin Pharmas patenterade nyckelenzym cPLA2 spelar en central roll vid inflammationer och okontrollerad celltillväxt i samband med cancersjukdomar. Enzymet utgör grunden till bolagets mångsidiga och kraftfulla terapeutiska utvecklingsplattform. 2021 initierar Coegin Pharma en kombinerad fas I / II-studie av en läkemedelskandidat som behandlar aktinisk keratos (AK), ett förstadium till hudcancer som drabbar miljontals människor och kan leda till allvarlig hudcancer, berättar bolagets vd Tore Duvold.

Berätta om Coegin Pharma och er affärsidé.

– Vi har utvecklat en innovativ och unik terapeutiska plattform baserad på selektiv hämning av nyckelenzymet cPLA2 som spelar en central roll vid inflammationer och okontrollerad celltillväxt. cPLA2 är både prekliniskt och kliniskt validerat. Studier visar på goda resultat för precisa cancerbehandlingar och plattformen baseras på drygt trettio års forskning. Vår ambition är att utveckla en ny generation cancerläkemedel som hämmar ett specifikt enzym som spelar en central roll vid flera olika cancersjukdomar. Det är ett helt nytt medicinskt angreppssätt.

Ni är ett forskande läkemedelsbolag. Hur ser er affärsstrategi ut?

– Vår ambition är att utveckla läkemedelskandidater tills de uppnår proof of concept på sjukdomar där de medicinska behoven är omfattande och där vår terapeutiska plattform kan göra allra mest nytta. Därefter är målsättningen att utlicensiera våra läkemedelskandidater eller ingå samarbete med större internationella läkemedelsbolag.

I år inleder ni en kombinerad fas I / II-studie i aktinisk keratos (AK), ett förstadie till hudcancer som drabbar miljontals människor och kan leda till allvarlig hudcancer. Varför har ni valt att utveckla en läkemedelskandidat mot just aktinisk keratos?

– I dagsläget är patienter med aktinisk keratos hänvisade till tidskrävande och relativt ineffektiva behandlingsformer. Vår ambition är att utveckla en behandling som är mindre tidskrävande och mer effektiv än de befintliga behandlingsalternativen. De medicinska behoven är omfattande. I början av 2022 förväntas resultat från den kliniska studien. Då är vår ambition att inleda samarbete med ett stort internationellt läkemedelsbolag för den fortsatta utvecklingen av vår läkemedelskandidat.

Vad har ni i pipeline under 2021?

– Utöver det pågående arbetet med vår läkemedelskandidat inom aktinisk keratos utvärderar vi andra tillämpningsområden för vår terapeutiska plattform, exempelvis basalcellscancer, trippel negativ bröstcancer och leukemi. Vi har också mycket lovande prekliniska resultat inom fibros och planerar därför att utvärdera kroniska njursjukdomar, ytterligare ett område där det medicinska behovet av nya behandlingar är mycket stort. 

Vilka faktorer gör Coegin Pharma till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vår styrka är att vi har en plattform med hög relevans inom flera sjukdomar med stora medicinska behov, vilket innebär att potentialen är mycket hög om vi lyckas utveckla framgångsrika läkemedel. Vi har en terapeutisk plattform som är relevant för behandling av hudcancer och andra typer av cancer samt fibrotiska sjukdomar, vilka är stora indikationsområden. Vi har fått ett fint mottagande på börsen, vilket tyder på att det finns en stark tilltro till potentialen i vår plattform och vår förmåga som bolag. 

Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Coegin Pharma?

– Jag har mer än tjugo års tid arbetat med läkemedelsutveckling med fokus på dermatologi och inflammatoriska sjukdomar, bland annat som forskningsdirektör på Leo Pharma. Hösten 2020 tillträdde jag som vd för Coegin Pharma eftersom jag anser det som ett spännande bolag med en mycket lovande terapeutisk plattform. Min främsta drivkraft är att utveckla läkemedel för patienter med ett uttalat medicinskt behov baserat på den unika biologiska förståelsen.

Nyheter

De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning

Publicerad

den

Bank-aktierna har varit bra i år och de fortsätter att vara bra aktier under 2025, ger hög direktavkastning. SEB:s förvaltare Tommi Saukkoriipi och och Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell går igenom bankerna i Dagens industri. Tommi Saukkoriipi räknar med att bankerna enbart i form av utdelning och återköp kommer att ge 30-40 procent för perioden 2024-2026.

Danske Bank

Både Saukkoriipi och Söderfjell väljer Danske Bank som ett bra val, för Saukkoriipi är det toppvalet. ”Värderingsrabatten har kommit ner lite grann men i absoluta termer är Danske klart billigast av de nordiska storbankerna, trots att balansräkningen är urstark och att aktieägarna belönats rikligt i form av både utdelning och återköp”, säger Saukkoriipi.

Swedbank

Saukkoriipi lyfter fram Swedbank som en bra aktie. Efterspelet från penningtvättshärvan ligger som en våt filt över aktien. Saukkoriipi räknar med att en uppgörelse med amerikanska myndigheter närmar sig i frågan och att aktien då kommer att lyfta. Söderfjell säger ”Danske Bank är en väldigt välskött bank med låga kreditförluster och en attraktiv värdering.”

Förväntad direktavkastning enligt Factset: 7,5 %

Nordea

Söderfjell lyfter fram Nordea som en bra aktie. Precis som med Danske Bank så finns det ingen Baltikum-risk i Nordea. Han säger ”I Nordea finns det en räntehedge som gör att kortsiktiga risken blir mindre. De har också en tydlig strategi som de levererar bra på och en väldigt tydlig policy för hur återföring överskottskapital till ägarna ska se ut.”

Förväntad direktavkastning enligt Factset: 10,9 %

Fortsätt läsa

Nyheter

Skistar är ett fint bolag men aktien är inte jättespännande

Publicerad

den

Skidåkare i skidbacke

Skistar kom med rapport idag som visade på lägre omsättning och resultat. Bokningsläget för hela säsongen pekar dock på att det blir en rekordsäsong. Karl-Johan Bonnevier, analytiker på DNB analyserar rapporten. Han säger att Skistar har fina tillgångar, är ett fint bolag och stora möjligheter. Men aktien har gått starkt i år samtidigt som Bonnevier säger att marknaden idag ger fokus på den operativa verksamheten, inte på exploatering av nya tillgångar. Han säger att en rimlig värdering på aktien är 180 kronor, vilket kan jämföras med att den nu handlas kring 160 kronor.

Karl-Johan Bonnevier, analytiker på DNB, kommenterar Skistar.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech lanserar Barista i över 500 butiker med Hemköp, Willys och City Gross

Publicerad

den

Dug Barista

Från februari 2025 kommer DUG Barista, den innovativa växtbaserade drycken från DUG Foodtech, att finnas på hyllorna hos Hemköp, Willys och City Gross. Genom ett nytt samarbete med Dagab, en del av Axfoodkoncernen, kommer DUG Barista nå ut till över 500 butiker.

DUG Barista särskiljer sig på marknaden genom sin huvudingrediens – potatis. Potatis är inte bara lättodlad, utan kräver också mindre vatten och resurser än många andra råvaror. Detta gör DUG Barista till ett klimatsmart val med ett av de lägsta klimatavtrycken i sin kategori. Tillverkningsprocessen är patenterad och fri från restprodukter, vilket ytterligare förstärker dryckens hållbarhetsprofil. Dessutom är DUG Barista särskilt utvecklad för att fungera optimalt i kaffe, och får goda betyg från baristor runtom i Europa. DUG Barista går utmärkt att skumma och har en krämig konsistens som konkurrerar med de bästa alternativen på marknaden.

Dagab stärker sitt hållbarhetserbjudande

Dagab, som ansvarar för inköp och distribution inom Axfoodkoncernen, fortsätter att driva på utvecklingen mot ett mer hållbart livsmedelssortiment. Genom att inkludera DUG Barista i sitt utbud möter Dagab efterfrågan på klimatvänliga, goda och innovativa produkter som bidrar till en mer hållbar vardag.

-Vi vill göra växtbaserade drycker tillgängliga för alla, utan att kompromissa med smak eller funktion. Att finnas på Hemköp, Willys och City Gross är en viktig milstolpe för oss och ett bevis på att det fortsatt finns ett stort intresse för hållbara alternativ som inte bara smakar bra utan också gör gott för planeten, säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära