Nyheter
Adapteo leder utvecklingen inom hållbara modulbaserade fastighetskoncept
Adapteo är Nordeuropas ledande flexibla fastighetsbolag med fokus på att bygga, hyra ut och sälja anpassningsbara byggnader för social infrastruktur såsom skola, förskola, vård och hälsa. Med en modulär och cirkulär byggteknik kan Adapteo på kort tid förändra, återanvända, skala upp och skala ner byggnader utifrån kundens specifika behov. Bolagets långsiktiga tillväxt gynnas av demografiska megatrender och Adapteo har lanserat en ambitiös tillväxtstrategi som bland annat inkluderar att etablera sig på nya marknader i Europa. Det berättar bolagets vd Philip Isell Lind af Hageby.
Berätta om Adapteo och er affärsidé
– Vi behöver helt tänka om hur vi bygger samhällen idag, en större andel byggnader behöver vara flexibla med möjlighet att förändra snabbt och enkelt i takt med samhällets snabba förändringar, och vi behöver bygga cirkulärt. Vi finns till för att göra just det, bygga flexibla och cirkulära samhällen. Vi erbjuder kunden ett nyckelfärdigt helhetskoncept, vilket innebär attvi står för alltifrån transport till installation av våra anpassningsbara och flexibla byggnader. Drygt 70 procent av våra kunder finns inom offentlig sektor, exempelvis i form av skolor, förskolor och äldreboenden i behov av anpassningsbara och flexibla lokallösningar. Vi levererar även kontorsfastigheter till näringslivet samt hotelliknande byggnader där exempelvis hantverkare som arbetar på ett större bygg- eller infrastrukturprojekt kan bo.
Vilka lågcykliska och demografiska trender driver den stadigt ökande efterfrågan på modulbaserade och flexibla fastigheter?
– Vi ser en ökande befolkning samtidigt som andelen äldre samt barn och unga ökar i många kommuner, vilket ökar behovet av flexibla fastighetslösningar för skolor, barn- och äldreomsorg. En ökad urbanisering och ett växande behov av moderna lokaler som snabbt kan anpassas utifrån aktuella behov är några av de faktorer som bidrar till en långsiktigt ökad efterfrågan på flexibla fastighetskoncept.
Vilka är era främsta konkurrensfördelar, vilka faktorer bidrar till er marknadsledande position i Nordeuropa?
– Bara under 2020 levererade vi drygt 150 skolor och förskolor, och skapade lokaler för utbildning till omkring 25 000 elever. Totalt utbildas närmare 150 000 skol- och förskoleelever i våra lokaler. Det gör oss till den tveklöst ledande aktören inom social infrastruktur med betydande erfarenhet och gedigen kompetens. Det faktum att vi är marknadsledande i Nordeuropa innebär att vi har en kritisk massa, vilket gör att vi alltid kan leverera snabbt för att tillgodose kundens behov. För att underlätta våra kunders vardag erbjuder vi dessutom ett stort antal värdeskapande tjänster, exempelvis inredning, it- och alarmlösningar samt service och underhåll av fastigheterna.
Ni har en tydlig tillväxtagenda som präglas av en kombination av organisk och förvärvsbaserad tillväxt. Hur ser era tillväxtmål ut de kommande åren?
– Vårt fokus är att expandera till nya kundsegment, däribland kommunala omsorgsverksamheter. Ett annat prioriterat tillväxtsegment är så kallade ”worker accommodation”, tillfälliga bostäder för exempelvis hantverkare som arbetar på stora bygg- eller infrastrukturprojekt. I slutet av 2020 förvärvade vi ett norskt bolag som är marknadsledande inom just detta. Vår plan är att vidareutveckla det konceptet och expandera till i första hand Sverige och Danmark. Vidare är vår ambition att expandera i Kontinentaleuropa, bland annat via vårt nya förvärvav Dutch Cabin Group i Nederländerna som bas, men också genom vår tyska verksamhet, samt genom förvärv.
Ni bedriver ett ambitiöst hållbarhetsarbete med ambitionen att leda branschens hållbarhetsutveckling. Berätta mer om det.
– Vi har valt att ha en tydlig ESG-profil utifrån ambitionen att minimera klimatavtrycket i allt vi gör. Våra byggnader kan återanvändas många gånger under sin livslängdpå uppemot trettio år. Vår cirkulära affärsmodell och våra träbaserade byggnader lägger en stark grundför vårt ESG-arbete. Vi har som mål att bli ett av de mest hållbara bolagen i branschen. I december 2020 uppgraderades bolagets ESG bedömning av MSCI (Morgan Stanley Capital International), och vi blev tilldelade en AA bedömning för vårt hållbarhetsarbete. Nästa steg är att nå AAA. Vi har högt fokus på hållbarhetsfrågorna i bolaget, och framåt har vi en tydlig agenda kring vad vi vill fokusera på, exempelvis ökad energieffektivitet, ökad användning av hållbara material och reducerat CO2 avtryck från våra byggnader.
Vilka faktorer gör Adapteo till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är väletablerade och har en marknadsledande position på en expansiv marknad som gynnas av den långsiktiga demografiska utvecklingen. Vi förväntar oss en ökad efterfrågan på våra fastighetskoncept när marknaderna normaliseras post covid-19. Majoriteten av våra kunder finns i offentlig sektor och kontraktstiderna är i snitt fem år. Det ger oss goda förutsättningar till en fortsatt stabil och långsiktig tillväxt. Vi har dessutom formulerat en tydlig tillväxtagenda för de kommande åren och har goda förutsättningar att nå våra tillväxtmål över tid.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO