Följ oss

Nyheter

Coala Life förebygger hjärtsjukdom och vill koppla upp alla världens hjärtan

Publicerad

den

Coala Lifes produkt

Förmaksflimmer är en global folksjukdom som drabbar var tredje vuxen människa. Miljontals är diagnostiserade och lika många till anses var odiagnostiserade. Hjärtklappning, oregelbundna hjärtslag och hög puls kan vara tecken på att man håller på att drabbas. Utan rätt behandling ökar förmaksflimmer risken för stroke hela 5 gånger. Medicinteknikbolaget Coala Life har utvecklat Coala Hjärtmonitor, som erbjuder ett helt nytt och enklare sätt att följa sitt hjärta och upptäcka bland annat förmaksflimmer. Det berättar bolagets vd Dan Pitulia.

Ni har utvecklat Coala Hjärtmonitor. Berätta om produkten och vad ni vill åstadkomma med den.

–Coala Hjärtmonitor är en unik medicinteknisk lösning som baseras på mer än tio års forskning och utveckling. Coalan hjälper användaren att i vardagen bättre förstå sitt hjärta, och tidigt upptäcka hjärtsjukdomar såsom förmaksflimmer. Coalan är en smidig innovation som gör det möjligt att få svar direkt i sin smartphone inom bara ett par sekunder. EKG-mätningarna kan enkelt delas med sin vårdgivare. Coala Hjärtmonitor lanserades 2017 och finns i dagsläget i Sverige, USA och Tyskland.

Dan Pitulia, vd för Coala Life
Dan Pitulia, vd för Coala Life

Vad gör Coala Hjärtmonitor så unik?

–Bakgrunden till att vi utvecklade Coala Hjärtmonitor är att den mätutrustning sjukvården ofta använder kräver fysiska besök, har brister i dess träffsäkerhet och ofta leder till långa väntetider. Coalan är unik i att erbjuda patienter och sjukvården en enkel, tillförlitlig och användarvänliglösning som inte kräver några fysiska besök, kan ordineras utan väntetid och ger läkaren möjlighet att enkelt följa patienter över tid och därigenom tidigt kunna sätt in insatser vid behov. Andra viktiga drivkrafter är förstås att fler ska upptäcka sitt hjärtflimmer och därmed kunna behandlas för det i tid, innan de utvecklar andra, mer allvarliga, hjärtsjukdomar.

Kan Coala Hjärtmonitor användas även vid andra hjärt- och kärlsjukdomar?

–Coala Hjärtmonitor tar på bara en minut användarens EKG och kan även användas som ett stetoskop för att lyssna på hjärta och lungorpå distans. Vi genomför nu en klinisk studie tillsammans med en strategisk samarbetspartner i Japan som ska kartlägga om Coala Hjärtmonitor kan tillämpas även på hjärtsviktspatienter. Många hjärtsviktspatienter uppsöker idag läkare alltför sent. Med Coala Hjärtmonitor kan de tidigare upptäcka de första tecknen på hjärtsvikt, vilket gör att de kan behandlas tidigare och därigenom förebygga mer allvarliga tillstånd.

Hur ser den globala tillväxtpotentialen för Coala Life ut?

–En av tre kommer att drabbas av förmaksflimmer som nu är en av världens folksjukdomar. Miljontals har ännu inte diagnostiseras. Enbart i USAgenomförs årligen nästan 80 miljoner läkarbesök bara relaterat till hjärtklappning, som kan varaen indikator på förmaksflimmer. Den potentiella marknaden för Coala Hjärtmonitor är därmed mycket stor.

Kan det bli aktuellt att börsnotera Coala Life framöver?

–Att notera bolaget är definitivt ett intressant alternativ för att kunna finansiera vår fortsatta globala expansion. Vi har dock ännu inget beslutat noteringsdatum så framtiden får utvisa om vi ska notera bolaget eller ej.

Nyheter

Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.

Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.

Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära