Nyheter
ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.
Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!
–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum.
”Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”
Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?
–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.
Vad är på gång i bolaget under 2021?
–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.
”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”
Vilka är era främsta framgångsfaktorer?
–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat!
Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?
–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.
Nyheter
AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar bolaget Sferical AI

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar tillsammans bolaget Sferical AI, som ska driva och utveckla avancerad AI-infrastruktur för svenska företag.
Detta markerar nästa fas i det svenska näringslivssamarbete som tillkännagavs av Marcus Wallenberg och NVIDIAs vd Jensen Huang i maj, då Huang tilldelades en hedersdoktorstitel av Linköpings universitet. Syftet med det nya bolaget är att stärka svensk industris konkurrenskraft genom att erbjuda deltagande företag världsledande datorkraft för AI i en integrerad, suverän och säker infrastruktur.
”Genom denna satsning skapar vi möjligheten för några av de ledande företagen i Sverige att positionera sig i täten på den snabba strukturella förändringen av näringslivet som utveckling och användning av AI medför”, säger Marcus Wallenberg, ordförande för Wallenberg Investments.
AI-systemet, som avses att placeras i Linköping, kommer att baseras på två NVIDIA DGX SuperPODs med den senaste generationen av NVIDIA DGX GB300-system. Totalt handlar det om 1 152 tätt sammankopplade avancerade GPU:er som möjliggör snabb träning och driftsättning av stora och komplexa AI-modeller.
Parallellt med lanseringen av det nya bolaget inleds arbetet med att etablera ett NVIDIA AI Technology Centre i Sverige. Centret kommer att arbeta tillsammans med de deltagande företagen för att skräddarsy företagens AI-system och utveckla nya applikationer. På längre sikt kommer centret även att stödja det bredare svenska näringslivet med kompetenshöjande initiativ, såsom utbildningar genom NVIDIA Deep Learning Institute.
Jenny Nordlöw tillträder som verkställande direktör och Anders Ynnerman utses till arbetande styrelseordförande i Sferical AI.
”Initiativet visar på den svenska förmågan att samarbeta i angelägna frågor. Vi kommer att kunna dra nytta av den samlade kompetensen inom de deltagande bolagen och vi ser redan hur utbytet mellan vitt skilda bolag skapar stora mervärden”, säger Anders Ynnerman.
”Jag är ödmjuk inför uppgiften att leda Sferical AI framåt och ser fram emot att, tillsammans med våra partners, etablera nästa generations AI-infrastruktur i Sverige och stärka svensk industris konkurrenskraft”, säger Jenny Nordlöw.
Nyheter
Refine Groups dotterbolag Lybe växlar som en av de första i Sverige upp inom Shopify Plus

Refine Groups dotterbolag Lybe har tagit en dubbel position som leverantör av tekniktjänster inom nordisk e-handel. Lybe har utsetts till officiell Shopify Plus-partner som ett av endast åtta företag i Sverige, och blir samtidigt den första svenska byrån med ett erfaret dedikerat B2B-team.
Shopify har på senare år breddat sitt erbjudande till större företagskunder och satsar på B2B-segmentet. Plattformen erbjuder idag funktioner som stödjer komplexa affärsflöden, anpassad prissättning, kundspecifika kataloger och globala marknader – allt med den flexibilitet och prestanda som gjort Shopify världsledande inom e-handel.
Genom att kombinera sin nya status som Shopify Plus-partner med lång erfarenhet av digitala B2B-lösningar kan Lybe erbjuda nordiska företag skräddarsydda lösningar som ger snabb implementering, global räckvidd och låg total ägandekostnad (TCO).
“Vi har lång erfarenhet av att skapa digitala B2B-lösningar som driver tillväxt och effektiviserar våra kunders processer. Med Shopifys nya B2B-fokus och vårt dedikerade expertteam kan vi nu leverera dessa lösningar snabbare och med större affärsnytta än någonsin”, säger Håkan Jonsson Bodvar, VD på Lybe.
Denna satsning gör att Lybe och Refine Group stärker sin position som en ledande partner för nordiska företag som vill skala sina B2B-satsningar utan att kompromissa på flexibilitet, prestanda eller kundupplevelse.
Nyheter
Odinwell har tagit fram en handhållen produkt för sårvård

Odinwell är kända för sina lösningar där förband-integrerade sensorer kontinuerligt övervakar statusen på ett sår. Nu har företaget introducerat ett komplement, en handhållen enhet som möjliggör avläsning av bakteriell biomarkör i sårförband för att kunna avgöra om förbandet behöver bytas eller ej. Detta genom att den handhållna enheten hålls ovanför förbandet och lyser igenom och fångar upp signalen från biomarkören. Målet är att kunna erbjuda stöd till sjukvårdspersonal och hjälpa dem att avgöra om ett förband behöver bytas. Detta kan minska risken för infektioner, spara tid för vårdpersonal och förbättra patientens upplevelse.
”Sårvård utgör en betydande del av den dagliga arbetsbördan inom vården, både i tid och resurser. Med vår nya handhållna enhet kan vårdpersonal snabbt få en indikation på om ett förband behöver bytas eller ej. Det innebär en potentiell tidsbesparing i en redan hårt pressad vårdmiljö och vi adresserar ett konkret behov med en lösning som har potential att skapa värde både kliniskt och kommersiellt” säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.
”Det finns idag ingen produkt på marknaden som möjliggör direkt avläsning av bakterienivåer i själva sårförbandet. Vi skickade in en patentansökan på denna innovation tidigare i år och även om det är en bit kvar till att produkten kan nå marknaden så är det viktigt att kunna visa upp en lösning som både kan spara tid och minska risken för sårkomplikationer. Vi ser att detta koncept kan tilltala en bred grupp av samarbetspartners” fortsätter Andersson.
Den nya prototypen kommer demonstreras vid kommande medicintekniska konferenser såsom SAWC konferensen i början av september.
-
Nyheter2 månader sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen
-
Nyheter2 månader sedan
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren
-
Nyheter2 månader sedan
Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin
-
Nyheter3 veckor sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter4 veckor sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna är inte positiva till Terranors IPO
-
Nyheter2 månader sedan
mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor
-
Nyheter1 månad sedan
SEB justerar ned prognoser men ser fortsatt värde i Green Landscaping