Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

Rekordutbud av lägenheter i april – men priserna stiger

Publicerad

den

Utbudet av lägenheter till salu har fortsatt att växa under våren och noterade i april den högsta nivån för en enskild månad någonsin. Totalt fanns det under månaden 32 233 lägenheter på Hemnet, 40 procent fler än under motsvarande månad förra året. Men trots det rekordhöga utbudet fortsätter priserna att stiga.

Av det totala lägenhetsutbudet till salu under april månad hade 4 683 lägenheter varit markerade som kommande. Det är bostäder på Hemnet som ligger på den så kallade förmarknaden. Utbudet av kommande-annonser har ökat kraftigt de senaste åren och är en delförklaring till det höga utbudet. Huvudförklaringen är dock den förändrade ekonomiska situationen med högre räntor som påverkat marknaden de senaste två åren. Det har ökat osäkerheten på marknaden och gjort att bostäderna legat till salu under väsentligt längre tid än vad som var normalt för ett par år sedan. Den genomsnittliga säljtiden för lägenheter i april var 26 dagar, 11 dagar längre än i april för två år sedan.

Ett högt utbud av lägenheter kan ses över hela riket, och i 9 av de 21 länen noterades det en ny rekordnivå i april. Störst ökning i årstakt ses i Kronobergs län, där ökade utbudet med 73 procent jämfört med april 2023.

Trots det rekordhöga utbudet av lägenheter så fortsätter priserna att stiga. I april ökade det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter i Riket med 1,9 procent till den högsta nivån sedan maj 2022.

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet, kommenterar:

“Det höga utbudet är en effekt av en lång tid av trög marknad snarare än en riskfaktor för nya prisfall. Under våren har vi sett både stigande priser och högre aktivitet. Framför allt till följd av vi ser ut att befinna oss på räntetoppen och att den första räntesänkningen närmar sig. Med det ökade antalet försäljningar kommer också utbudet börja minska igen senare under året då tempot på marknaden ökar”.

Lägenhetsutbud april 2024

LänLägenheter till salu april 2024Förändring ett år (årstakt)
Blekinge225+34%
Dalarna770*+38%
Gotland171+44%
Gävleborg799*+51%
Halland581*+66%
Jämtland536+33%
Jönköping629+28%
Kalmar602*+52%
Kronoberg555*+73%
Norrbotten316+47%
Skåne4 479*+39%
Stockholm11 427+41%
Södermanland932+43%
Uppsala1 399*+41%
Värmland526+12%
Västerbotten567*+48%
Västernorrland562*+21%
Västmanland858+46%
Västra Götaland4 479+38%
Örebro713+36%
Östergötland1 106+32%
Sverige32 233*+40%
*Rekordnotering av utbudet i april.
Fortsätt läsa

Nyheter

Svolder-aktien får en köprekommendation av Dagens industri

Publicerad

den

Dagens industri ger en köprekommendation till Svolder-aktien till en medelrisknivå.

”Den som vill investera i lönsamma och utdelande små och medelstora bolag men vill slippa fondernas höga avgifter har ett alternativ på Stockholmsbörsen. Di sätter köpstämpel på en aktie som ger aktiv förvaltning till indexpris.”

Svolder investerar i småbolag på Stockholmsbörsen, vilket definieras som en storlek på upp till 20 miljarder kronor. Till en analysen har även en intervju med VD gjorts och på frågan om även bolaget på First North och onoterade aktierna kan bli aktuella så är svaret ett tydligt nej.

Svolder handlas till 4 procents premie mot underliggande tillgångar, men det kan vara ett lågt pris att betala för att ett förvaltarteam till låg kostnad sköter investeringarna.

Förutom att Svolder ger en nischad investeringsstrategi till låg kostnad så är det en placering i att man tror på att småbolagsaktier får en omvärdering på börsen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sälj Hemnet, men sju andra aktier är köpvärda anser Börsveckan

Publicerad

den

Fyra investerare

Börsveckan har denna gång analyserat hela tio företag och sju av aktierna rekommenderas investerare att köpa. Hemnet är dock ute i kylan och får en säljrekommendation.

Köp

  • Nordic Level Group
  • Nilörngruppen
  • Vitrolife
  • Rejlers
  • Careium
  • SEB
  • Viaplay

Avvakta

  • Plejd
  • Medcap

Sälj

  • Hemnet
Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära