Nyheter
Volvo kommer lansera ellastbil med 600 km i räckvidd

Upp till 600 km på en laddning. Så långt kommer nästa generations ellastbil från Volvo Lastvagnar kunna köra. Räckvidden innebär ett genombrott för fjärrtransporter utan avgasutsläpp.
Elektrifieringen av tunga lastbilar fortsätter runt om i världen och att köra på el även längre sträckor blir nu möjligt.
Nästa år lanserar Volvo en ny variant av sin FH Electric som kommer att kunna köra upp till 600 km på en laddning. Det kommer att göra det möjligt för åkerier och transportföretag att köra eldrivna lastbilar på medellånga och långa sträckor och att köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda. Den nya varianten av Volvo FH Electric kommer att släppas till försäljning under andra halvåret 2025.
– Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Fem år av elektriskt ledarskap
Det som möjliggör räckvidden på 600 km är Volvos nya drivlineteknik, den så kallade e-axeln, som skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Effektivare batterier, ett ytterligare förbättrat batterihanteringssystem och övergripande effektivitet hos drivlinan bidrar också till den längre räckvidden.
Volvo Lastvagnar är en global ledare inom medeltunga och tunga elektriska lastbilar med åtta batterielektriska modeller i sin portfölj. Det breda produktsortimentet gör det möjligt att elektrifiera många olika segment, som till exempel stads- och regiondistribution, byggtransporter, avfallshantering och snart då även fjärrtransporter. Volvo har hittills levererat mer än 3 800 elektriska lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen.
– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.
Volvo Lastvagnar driver övergången till fossilfria transporter, dels för att nå sitt utsläppsmål om netto noll till 2040, dels för att stötta alla kunders hållbarhetsmål. Volvos utsläppsmål ska nås genom en strategi som bygger på tre parallella vägar: batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar samt förbränningsmotorer som körs på förnybara bränslen som grön vätgas, biogas eller HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).
Nyheter
Det stora fettbolagets aktie är köpvärd anser Dagens industri

AAK är bolaget som är stora på vegetabiliska fetter och oljor. Det är ett äkta kvalitetsbolag men som under längre tid har varit ganska högt värderat. I år har dock aktiekursen gått ner, samtidigt som bolaget har fått fart på vinstutvecklingen. Dagens industris analytiker Magnus Dagel delar ut en köprekommendation till aktien, som man kan köpa och lägga i byrålådan.
Vinsten per aktie har trendat uppåt de senaste 20 åren och förväntas fortsätta göra det. AAK inriktar sig allt mer på specialprodukter vilka har högre marginaler och ett större värde för kunden. I en intervju säger vd Johan Westman även att de har upptäckt att de är mer konkurrenskraftiga än vad de tidigare trodde. Han ser att det finns mer att optimera på kostnadsbasen, samtidigt som man de senaste åren har blivit bättre på att prissätta sina produkter, där man gått från årsvisa prisförändringar till nästan veckovisa.
Ett av bolagets favoritmått är rörelsevinst per kilo och det utvecklas mycket väl. Dagens industri skriver
”…som ökat från 0,74 till 2,51 kronor på tio år och AAK siktar nu på 3 kronor, eller över, till 2030. Det kommer gå fortare än så då vinsten per kilo fortfarande är låg i förhållande till priserna på slutprodukterna.”
AAK-aktien stängde veckan på 267,60 kronor.
Nyheter
Hilbert Groups marknadsplats för heta pre-IPO-aktier och andra tillgångar närmar sig

Hilbert Group har tidigare meddelat att de ska lansera en marknadsplats där eftertraktade pre-IPO-aktier och andra tillgångar kommer att handlas, i form av tokens på en blockkedja. Aktier i exempelvis SpaceX är både svåra att köpa och när de väl har köpts så är de svåra att överföra vidare. Om aktierna tokeniseras på en blockkedja så kan de i stället handlas och överföras dygnet runt i nära realtid.
Hilbert Group meddelade idag att de mottagit leverans av den decentraliserade börsen SyntX tre månader före utsatt tidsplan. Färdigställandet av SyntX markerar den första av två grundläggande moduler i den kommande Syntetika-plattformen, som planeras att lanseras i september 2025.
SyntX DEX, där DEX står för Decentralized Exchange, är i full drift och har genomgått flera månaders testhandel. Den kommer att stödja handeln med tokeniserade pre-IPO-aktier och andra tillgångar. Den andra modulen, SyntH, kommer att vara värd för tokeniserade fonder som förvaltas av Hilbert och tredjeparts-kapitalförvaltare.
Syntetika är både en handelsplats och en tokeniseringsplattform som integrerar traditionella tillgångar och stora kryptovalutor.
SyntX har utvecklats av Private Pools Network (PPN)
Som en del av det strategiska partnerskapet med PPN och betalningen för SyntX har Hilbert förvärvat en minoritetspost i Private Pools Network. PPN kommer att fortsätta att tillhandahålla teknisk utveckling, underhåll och automatiserade market-making-tjänster för plattformen.
”Vi är mycket nöjda med PPN:s leverans av SyntX långt före utsatt tid. Utöver sin banbrytande teknik bidrar PPN med ett starkt nätverk av riskkapitalbolag och tidiga användare som redan bidrar till att säkra AUM för plattformens lansering.” sade Barnali Biswal, VD för Hilbert Group.
”Tidpunkten är perfekt. Vi ser fram emot att stödja Hilbert med den infrastruktur, det genomförande och den innovation som krävs för att göra Syntetika till en ledare inom tokeniserad finansiering.” sade Bernardo Marques, VD för Private Pools Network.
Blir det en framgång?
Spännande pre-IPO-aktier och andra tillgångar är väldigt eftertraktade och svåra att komma åt. Hilbert Groups marknadsplats löser problemet. Denna typ av investeringar är också förknippade med höga avgifter och kostnader varför det finns pengar att tjäna för någon som anordnar handel.
Det svåra med alla marknadsplatser är att det krävs både många köpare och säljare, annars blir det ingen bra handel och inga förtjänster för marknadsplatsägaren.
Som investerare kan man ibland svära över att Nordnet, Avanza och banksystemet i stort är segt. Men det finns samtidigt en trygghet i att det är stabilt, få oroar sig över att aktierna ska försvinna på ett eller annat sätt, och börsen fungerar trots allt bra. Det kommer därför att krävas att Hilbert Group övertygar folk att det är värt att ta klivet till deras marknadsplats.
Det återstår att se om Hilbert Group lyckas.
Nyheter
Ovzon får order på över 1 miljard från FMV

Ovzon har idag fått en order på 1,04 miljarder kronor från FMV. Ordern avser bolagets kompletta SATCOM-lösning (satellitkommunikation) och omfattar satellitnätverkstjänster, mobila satellitterminaler samt dedikerad kundsupport. Tjänsten löper över 24 månader med leveransstart i juni 2025.
Ordern omfattar bolagets SATCOM-tjänst, Ovzon Hero, baserad på satellitkapacitet via tredje part samt ett stort antal mobila satellitterminaler ur Ovzons produktportfölj anpassade för såväl bemannade som obemannade uppdrag. Ordervärdet avseende terminaler uppgår till 220 miljoner kronor. En tredjedel av terminalerna levereras omgående och resterande successivt. Den del av ordern som avser satellitnätverkstjänster är både en förlängning och en expansion av det kontrakt som tecknades 6 september 2024.
”Vi är hedrade över det förtroende som Försvarets Materielverk (FMV) ger oss och vi är nu fokuserade på att leverera på vårt löfte till kunden. Det här är Ovzons största order någonsin – ett tydligt bevis på att vår svenska teknologi möter de mest kritiska och operativa behoven. Vi tar nu ytterligare steg i vår fortsatta utveckling av bolaget och blir än mer relevanta på våra huvudmarknader,” säger Per Norén, VD för Ovzon.
-
Nyheter1 månad sedan
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland
-
Nyheter1 vecka sedan
CLS revolutionerar hjärnkirurgi med laserprecision – och siktar mot en global marknad
-
Nyheter1 månad sedan
Kebni tar klivet – Rekordorder ger nytt liv i aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer
-
Nyheter1 vecka sedan
Sinch-aktien kan fortsätta stiga anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Zenergy, satsningar har börjat ge resultat
-
Nyheter3 dagar sedan
Verve, tillfälligt brus skapar ett attraktivt köpläge
-
Nyheter3 veckor sedan
Affärsvärlden vågar ge en köprekommendation till Stillfront-aktien