Följ oss
Adverty

Nyheter

Volvo får order på 300 eldrivna lastbilar från DSV

Publicerad

den

Ellastbil från Volvo

Volvo Lastvagnar och det globala logistikföretaget DSV har tecknat ett samarbetsavtal om 300 eldrivna tunga lastbilar. Affären är en av de största kommersiella beställningarna hittills på Volvos ellastbilar. I och med ordern kommer DSV att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.

DSV, en global ledare inom transport och logistik, rör sig snabbt mot en mer hållbar framtid på vägarna. Varje dag transporterar mer än 20 000 lastbilar varor för företagets kunder runt om i världen och ett växande antal transporter kommer vara elektriska eller köras på förnybara bränslen under de kommande åren.

Tillsammans med Volvo Lastvagnar har DSV och dess underleverantörer kommit överens om att rulla ut 300 ellastbilar med nollutsläpp i DSV:s verksamheter i Europa, som en del av företagets plan att införa 2000 eldrivna lastbilar i sin flotta till 2030. I och med ordern kommer DSV att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.

I avtalet ingår också 500 Volvolastbilar med mycket bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar är planerade att levereras mellan 2024 och 2026.

Søren Schmidt, vd DSV Road, och Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar, skakar hand.
DSV köper 300 eldrivna lastbilar från Volvo. Till vänster Søren Schmidt, vd DSV Road, till höger Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar.

– Jag är mycket stolt över att fördjupa det partnerskap vi har med DSV. Samarbete och ett starkt engagemang för att verkligen göra skillnad är avgörande för att göra hållbara transporter och stora CO2-minskningar till verklighet. Den här ordern är ett bevis på deras förtroende för vårt företag och visar att transporter med nollutsläpp är en hållbar lösning här och nu, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar. 

– Samarbete mellan olika sektorer är nyckeln till att bekämpa klimatförändringarna, och vi är glada över att utöka vårt partnerskap med Volvo i vår gemensamma insats för att minska utsläppen inom transportindustrin. Som global ledare inom logistik måste vi försöka ligga i framkant av den gröna omställningen och det här avtalet är ett fantastiskt exempel på hur ny teknik kan tas till marknaden i stor skala för att göra den mer tillgänglig för våra kunder. Affären med Volvo är ett viktigt steg mot att möjliggöra en mer hållbar framtid inom lastbilstransporter, säger Søren Schmidt, vd DSV Road.

Bland de nya lastbilarna som levereras till DSV finns nya Volvo FH Aero Electric, som har förbättrad aerodynamik och gör den ännu mer energieffektiv.

DSV är Volvokoncernens största transportör av gods och företaget har redan eldrivna lastbilar från Volvo i sin flotta. Dessa lastbilar används i Sverige och Danmark där DSV har etablerat laddinfrastruktur med hjälp av el från solpaneler vid sina distributionscentraler i båda länderna. 

Både DSV och Volvokoncernen har åtagit sig att uppfylla Science-based targets-initiativet, vilket driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn, i linje med målen i Parisavtalet.

3 800 ellastbilar i 46 länder

Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar levererat mer än 3 800 eldrivna lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen. Volvo erbjuder för närvarande branschens bredaste produktsortiment med åtta helt eldrivna modeller som uppfyller behoven inom ett brett spektrum av applikationer – från stadsdistribution och avfallshantering till regionala transporter och anläggning.

Nyheter

Intervju med VD för KB Components som nu gör en IPO

Publicerad

den

Stefan Andersson, VD för KB Components

KB Components har funnits sedan 1947 och gör nu en IPO på First North, som ett mellansteg inför en flytt till huvudlistan inom ett år. Bolaget har utvecklats till en global aktör inom avancerad polymerkomponenttillverkning, formsprutning av stora komponenter, med produktionsanläggningar i Europa, Nord- och Centralamerika och Asien.

Det ska bli intressant att titta närmare på KB Components, för vid en första anblick ser det ut att vara hög kvalité. Företag som vågar sig ut först i en IPO-cykel brukar ofta vara bra bolag.

Här blir företagets VD Stefan Andersson intervjuad av Gabriel Mellqvist.

Stefan Andersson, VD för KB Components, blir intervjuad i samband med IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Norsk-svenska Carasent kommer till Stockholmsbörsen

Publicerad

den

Daniel Öhman, VD för Carasent

Carasent är ett norsk-svenskt bolag som är noterat på Oslobörsen. Men nu gör bolaget om sig från ett norskt till ett svenskt och flyttar sin notering till Stockholmsbörsen. Första handelsdag i Stockholm är den 9 december.

Ibland noterar sig utländska bolag som nästan ingen känner till i Stockholm, men Carasent har redan upptäckts av en hel del svenska investerare. Det har även pratats om företaget i poddar och skrivits om det i sociala medier. När företaget sedan började prata mer om att de planerade att flytta sin notering så ökade intresset ytterligare.

Carasent levererar molnbaserade EHR-lösningar, med Webdoc som den ledande plattformen, och ett brett ekosystem av plattformstjänster, inklusive lösningar för patientkommunikation och business intelligence. Sedan 2020 har sex förvärv genomförts, vilket har tillfört nya produkter till portföljen, inklusive EHR-lösningarna Metodika, Ad Curis och Ad Opus, business intelligence-programvaran Medrave och företagshälsovårdsplattformen HPI. Ekosystemet av lösningar gör Carasent till en ”one-stop-shop” för kliniker och kan täcka alla behov.

Nedan blir Carasents vd Daniel Öhman intervjuad av Elin Wiker.

Carasents vd Daniel Öhman intervjuad av Elin Wiker på EFN inför listbyte.
Fortsätt läsa

Nyheter

Midsummer satsar på stora platta tak

Publicerad

den

Tak med solceller från Midsummer

Midsummer har hunnit finnas i 20 år, VD Eric Jaremalm berättar att företaget nyligen firade tjugoårsjubiléum. Företaget har länge haft som främsta affärsidé att tillverka och sälja maskiner för tillverkning av tunna solceller. Men företaget har haft det utmanande, de tunna solcellerna är dyrare än de vanliga solcellerna vilket gör att bolaget måste hitta nischer där det faktum att deras solceller är tunna och lätta är viktigt. För att hitta en väg framåt har bolaget även använt sina egna maskiner för att producera och sälja solceller, samt även installera solceller.

En satsning som bolaget hoppas mycket på är Italien. Där har bolaget fått stöd av staten för att bygga en fabrik, samtidigt som husägare kan få över 100 procent i bidrag för att installera solceller. Ett argument för Italien är också att många hus där har tak som inte tål lika mycket vikt, vilket då gör att Midsummers solceller passar bra.

Nedan är en intervju med VD Eric Jaremalm om vad bolaget gör idag och vill göra längre fram.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära