Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa

Nyheter

Saniona i miljardavtal med Jazz Pharmaceuticals, får 400 miljoner kronor i upfront-betalning

Publicerad

den

Saniona har ingått ett exklusivt globalt licensavtal med det amerikansk-irländska läkemedelsbolaget Jazz Pharmaceuticals (Nasdaq: JAZZ) kring läkemedelskandidaten SAN2355, som är i preklinisk utveckling mot epilepsi.

Affären innebär en upfront-betalning på 42,5 miljoner USD (cirka 450 Mkr) till Saniona. Därutöver kan bolaget erhålla upp till 192,5 miljoner USD i utvecklings- och regulatoriska milstolpsbetalningar, samt upp till 800 miljoner USD i kommersiella milstolpar. På framtida nettoförsäljning utgår även löpande royaltyintäkter i spannet medelhöga ensiffriga till låga tvåsiffriga procenttal.

Strategisk betydelse för Saniona

VD Thomas Feldthus framhåller att avtalet ger Saniona både finansiell styrka och möjlighet att driva övriga pipelineprogram framåt:

”Jazz är en global ledare inom epilepsi och deras engagemang accelererar potentialen för SAN2355. För Saniona betyder detta att vi kan ta flera av våra andra projekt till viktiga brytpunkter samtidigt som vi behåller en stark position inom jonkanalsforskning.”

SAN2355 – nästa generations epilepsibehandling?

Till skillnad från tidigare, mer ospecifika Kv7-substanser, är SAN2355 specifikt riktad mot de subtyper (Kv7.2/Kv7.3) som hämmar epileptiska anfall. Detta kan möjliggöra högre doseringar med färre biverkningar – en egenskap som kan ge kandidaten ”first-in-class”-potential inom epilepsi.

Jazz Pharmaceuticals FoU-chef, Robert Iannone, beskriver kandidaten som ”en unik och lovande preklinisk tillgång med potential att bli en förstklassig behandling för epilepsi”.

Investerarperspektiv

För Saniona innebär avtalet:

  • Betydande kapitaltillskott direkt och potentiella miljardintäkter på sikt.
  • Riskdelning, då Jazz tar över finansiering och global utveckling av SAN2355.
  • Pipeline-fokus, med möjlighet att allokera resurser till andra projekt såsom SAN2219 (epilepsi), SAN2465 (depression) och Tesomet™ (sällsynta ätstörningar).

Sammantaget positionerar avtalet Saniona som en attraktiv partner inom neurologi, samtidigt som bolagets affärsmodell – att kombinera egen utveckling med strategiska samarbeten – får en tydlig bekräftelse.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sustainion Groups dotterbolag säljer till Köpenhamns flygplats

Publicerad

den

Smart papperskorg bakom en familj

EWF Eco, ett av Sustainion Groups dotterbolag, har tecknat avtal med Köpenhamns flygplats om leverans av smarta papperskorgar från Bigbelly, ett system som EWF Eco är exklusiv distributör av i Norden och Baltikum.

Köpenhamns flygplats, som är Nordens största, är en viktig internationell knutpunkt med nära 30 miljoner resenärer årligen. Det ställer höga krav på lösningar som effektivt hanterar stora avfallsvolymer och fungerar smidigt i en komplex och högt trafikerad miljö.

Avfallssystemet som EWF Eco levererar till flygplatsen kombinerar smarta uppkopplade papperskorgar med digital analys för att optimera sorteringsgraden. De uppkopplade papperskorgarna möjliggör systematisk uppföljning och ett mer resurseffektivt arbete.

Leveransen omfattar:

  • Smart avfallshantering från Bigbelly på flygplatsens terminaler.
  • Källsorteringsfunktion som bidrar till cirkulära flöden.
  • Service och vidareutveckling för att optimera flygplatsens förändrade behov.

”Vi är stolta över att EWF Eco, med sin kompetens och kundfokus, får förtroendet att leverera till en av Nordens mest komplexa och krävande miljöer. Det är ett bevis på att vår portfölj innehåller bolag med stark marknadsposition, teknikhöjd och förmåga att skapa konkret värde för både kunder och samhälle”, säger Brodde Wetter, VD och koncernchef på Sustainion Group AB.

Sustainion Group är organiserat i fem dotterbolag

  • EHC Teknik AB, som utvecklar och tillverkar partikelfilter och avgasfilter för fordon som används i inomhusmiljö
  • EnviroClean Sweden AB, som utvecklar och tillverkar gas- och rökanalysatorer samt partikelmätare för fordonsindustrin
  • Elpro i Alingsås ABsom levererar kundanpassade apparatskåp och avancerade automations- samt elstyrningslösningar
  • EWF Eco ABen ledande aktör inom smarta lösningar för offentlig miljö. Bolaget erbjuder produkter och system för avfallshantering (Bigbelly) och mobilitet (Eco Charge), samt belysning genom dotterbolaget Leading Light AB
  • Skårebo Energi AB, den marknadsledande hybrid-grossisten inom elbilsladdning
Fortsätt läsa

Nyheter

Svenska Aerogel stärker kassan, tidigare vd återvänder som investerare

Publicerad

den

Quartzene från Svenska Aerogel

Svenska Aerogel har tagit ett viktigt steg för framtiden genom en riktad emission som säkrar finansiering till minst sommaren 2026. Bland investerarna finns bolagets tidigare vd Anders Lundström, som nu gör comeback som ägare via sitt bolag Cibet AB.

Bolaget utvecklar och producerar det patenterade materialet Quartzene, en variant av aerogel som är känt för sin extremt låga värmeledningsförmåga och breda användningsområden. Med 160 pågående kundprojekt, varav 11 redan i kommersiell fas, ser bolaget en växande efterfrågan inom bland annat isolerande färg, brandskydd, EV-batterisäkerhet och textilier.

Produktionen sker i Gävle, där fabriken har kapacitet att tillverka 225 ton Quartzene per år – tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet om affären skalar.

Emissionen genomfördes till kursen 1,80 kronor per aktie och inkluderar även teckningsoptioner (TO7) med inlösen i mars 2026, vilket kan ge bolaget ytterligare finansiell uthållighet fram till 2027.

För Anders Lundström är återinträdet ett tecken på tilltro:

– Jag har följt bolaget från sidan och ser att materialets egenskaper har utvecklats avsevärt. Flera stora kundprojekt är nära att ta steget till återkommande beställningar. Det är egentligen bara en tidsfråga innan det kommersiella genombrottet kommer, säger han.

Med en stärkt kassa och växande kundbas står Svenska Aerogel nu väl rustat för att ta nästa steg på resan mot kommersiellt genombrott.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära