Följ oss

Nyheter

Intimvårdsbolaget Ellen rustar för ytterligare expansion och utökad global lansering

Publicerad

den

Charlotta Nilsson, vd för Ellen

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

”Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

”Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Fortsätt läsa

Nyheter

Svolder-aktien får en köprekommendation av Dagens industri

Publicerad

den

Dagens industri ger en köprekommendation till Svolder-aktien till en medelrisknivå.

”Den som vill investera i lönsamma och utdelande små och medelstora bolag men vill slippa fondernas höga avgifter har ett alternativ på Stockholmsbörsen. Di sätter köpstämpel på en aktie som ger aktiv förvaltning till indexpris.”

Svolder investerar i småbolag på Stockholmsbörsen, vilket definieras som en storlek på upp till 20 miljarder kronor. Till en analysen har även en intervju med VD gjorts och på frågan om även bolaget på First North och onoterade aktierna kan bli aktuella så är svaret ett tydligt nej.

Svolder handlas till 4 procents premie mot underliggande tillgångar, men det kan vara ett lågt pris att betala för att ett förvaltarteam till låg kostnad sköter investeringarna.

Förutom att Svolder ger en nischad investeringsstrategi till låg kostnad så är det en placering i att man tror på att småbolagsaktier får en omvärdering på börsen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sälj Hemnet, men sju andra aktier är köpvärda anser Börsveckan

Publicerad

den

Fyra investerare

Börsveckan har denna gång analyserat hela tio företag och sju av aktierna rekommenderas investerare att köpa. Hemnet är dock ute i kylan och får en säljrekommendation.

Köp

  • Nordic Level Group
  • Nilörngruppen
  • Vitrolife
  • Rejlers
  • Careium
  • SEB
  • Viaplay

Avvakta

  • Plejd
  • Medcap

Sälj

  • Hemnet
Fortsätt läsa

Nyheter

Uppdatering om Storskogen på 20 minuter

Publicerad

den

Storskogen är en diversifierad bolagsgrupp bestående av 129 affärsenheter uppdelade i 14 vertikaler med en sammanlagd omsättning på cirka 36 miljarder kronor. Här går Bolagsanalyspodden igenom vad som har hänt den senaste tiden och hur det aktuella läget ser ut idag för bolaget.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära