Följ oss
Adverty

Nyheter

Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Publicerad

den

Volvo-lastbil med förbränningsmotor som använder vätgas

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier. 

Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).

– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.

– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.

Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.

Kortfakta

  • Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
  • På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
  • Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
  • Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.

Nyheter

Gränges är en global världsledare med strukturella trender på sin sida

Publicerad

den

Aluminium-produktion hos Gränges

EFN ger en köprekommendation till Gränges-aktien. Det är ett välskött företag som är en global världsledare med strukturella trender till sin fördel skriver analytikern Ellinor Beckett.

”Tack vare starka kassaflöden har Gränges kunnat beta av mer skuld och är nu i det nedre spannet av målet om en nettoskuld om 1 till 2 gånger EBITDA. Ändå har flera investeringar i ökad kapacitet gjorts.”

Gränges har en ägarlista med flera institutioner och VD äger personligen aktier för 17 miljoner kronor.

Gränges-aktien kostar idag 118 kronor och EFN ser att aktien kan gå upp 20 kronor, dvs 17 procent, på 12 månaders sikt. Men tillägger att den värderingen bygger på antaganden om att bolaget utvecklas sämre än vad analytiker i genomsnitt tror.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fortsatt uppsida i Storskogen-aktien – köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Två investerare

Veckans aktie i Dagens industri är Storskogen och tidningens analytiker Ulf Petersson tar upp hur illa det kan gå när värderingen är fel. Storskogen börsnoterades under det heta börsåret 2021 och trots att aktien sedan början av 2023 har slagit Stockholmsbörsens index, och nästan fördubblats i värde sedan bottennivån i mars i år, har de som köpte aktier i IPO-erbjudandet tappat 75 procent av värdet.

Men att investera i aktier handlar om att blicka framåt och idag har bolaget en ny vd och en skuldnivå som inte längre särskiljer sig från många andra börsbolag. Storskogen har 116 resultatdrivande enheter och nu finns chansen till vinstvändning skriver Petersson. Storskogen har för sin storlek en relativt stor viktning mot Sverige och kommer därför att gynnas extra mycket när svensk ekonomi vänder. Till det kommer att Storskogen säkert kan göra mer i sitt interna arbete för att förbättra saker ännu mer.

”En rörelseresultatökning på en bit över 10 procent under 2025 är inom räckhåll, vilket bör kunna få aktien att stiga till 11 kronor per aktie. Det ger en potential på 20 procent, vilket inte är dåligt – även om det är långt under noteringskursen på 36 kronor.”

Fortsätt läsa

Nyheter

Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler

Publicerad

den

Teknisk analys på Hexatronic med EWT-vågor

Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.

Fortsätt läsa

Populära