Följ oss

Nyheter

Xintela utvecklar nya generationen stamcellsprodukter

Publicerad

den

Evy Lundgren-Åkerlund, VD på Xintela

Med en fot i forskningen och en i affärsvärlden vill Evy Lundgren-Åkerlund, vd och forskningschef på biofarmabolaget Xintela, utveckla och kommersialisera den nya generationen stamcellsprodukter. – Vi renar stamceller med unik teknologi och siktar på att kunna bota ett flertal svårbehandlade sjukdomar inklusive artros och svårläkta bensår.

”Vi utvecklar innovativa produkter som är attraktiva för partners och licenstagare”

Allt började i ett forskningslabb på Lunds universitet på 90-talet. Idag ser Xintelas vd Evy Lundgren-Åkerlund att hennes upptäckt av cellytemarkören integrin a10b1 har lett till möjligheter att kunna behandla och bota människor med sjukdomar som idag inte har något effektivt botemedel. Vi talar om mycket vanliga sjukdomar som artros och bensår och även aggressiva och svårbehandlade cancerformer som glioblastom och trippelnegativ bröstcancer.

– Vi har verkligen gjort en fantastisk och viktig resa med Xintela. Vi är i kliniska studier med vår unika stamcellsprodukt XSTEM, vi har en stamcellsprodukt EQSTEM för behandling av hästar i sen preklinisk fas och en egen GMP-godkänd produktionsanläggning. Dessutom har vi dotterbolaget Targinta, som utvecklar riktade antikroppar för cancerbehandling, berättar Evy Lundgren-Åkerlund.

”Vår stamcellsprodukt är en riktig gamechanger”

Berätta om Xintela!

– Vi har varit igång sedan 2013 på Medicon Village i Lund och har idag ca 25 anställda och konsulter i verksamheterna. Xintela har två kliniska studier pågående med stamcellsprodukten XSTEM. Vi är i slutfasen av en doseskaleringsstudie på knäartrospatienter och vi rekryterar patienter för behandling av svårläkta venösa bensår. Vårt dotterbolag Targinta har utvecklat två läkemedelskandidater, TARG9 och TARG10, som är i preklinisk utveckling och vi förbereder för kliniska fas 0-studier på cancerpatienter. Vi är i en oerhört spännande fas i utvecklingen där vi även närmar oss partnerskap och kommersiella avtal.

Vilken är fördelen att du som vd är grundare och har forskarbakgrund?

– Det handlar om att se affärsmöjligheter i forskningen, att förstå vad som är unikt och genomförbart, kombinerat med ett driv att utveckla forskningsidéer till nya innovativa medicinska behandlingar. Jag har förutom min forskarbakgrund över 20 års erfarenhet av arbete med tidig läkemedelsutveckling både i egna och andra bolag. Att jag har en fot i forskningen och en fot i affärsverksamheten ger en kontinuitet och en trygghet i teamet och är en fördel i diskussioner med möjliga partners. Dessutom är mitt engagemang för bolaget och vårt utvecklingsarbete även en viktig överlevnadsfaktor, inte minst i svåra tider.

Vilken var upptäckten på labbet som är nyckeln i Xintelas produktutveckling?

– Det var upptäckten en ny cellytemolekyl på broskceller, integrin α10β1. Den är en receptor för bindvävsmolekylen kollagen och som reglerar viktiga cellfunktioner. Fortsatta studier visade att den även finns på mesekymala stamceller vilket lade grunden till att Xintela nu använder den som en markör för att rena fram stamceller. För några år sedan upptäckte vi att integrin a10b1 finns på aggressiva cancerceller vilket har lett till utvecklingen av riktade terapeutiska antikroppar.

Berätta om stamcellsprodukten XSTEM!

– XSTEM består av mesenkymala stamceller framtagna från fettväv från vuxna friska donatorer och som är selekterade med hjälp av vår stamcellsmarkör. XSTEM har godkänt produktpatent på flera viktiga marknader inklusive Europa, Japan och USA för all terapeutisk användning. Vi har valt att initialt lägga fokus på behandling av knäartros och svårläkta bensår, sjukdomar som drabbar ett stort antal människor med svår smärta och kraftigt nedsatt rörelse och livskvalitet.

Ni utvecklar också en stamcellsprodukt för hästar – berätta!

– Ledsjukdom som artros är också mycket vanligt hos hästar inte minst hos tävlingshästar. I våra tidigare prekliniska artrosstudier på hästar med stamcellsprodukten EQSTEM, har vi visat att våra stamceller har en behandlande effekt och planerar nu för kliniska studier och kommersialisering av en effektiv stamcellprodukt för hästar.

På vilket sätt är Xintelas stamcellprodukter XSTEM och EQSTEM unika?

– Genom att vi selekterar stamceller med hjälp av vår stamcellsmarkör får vi fram homogena (rena) stamceller och blir av med andra kontaminerande celler vilket ger XSTEM och EQSTEM både funktionella och regulatoriska fördelar. En viktig unik egenskap av våra selekterade stamceller är att de förutom sina immunreglerande och antiinflammatoriska egenskaper även har förmåga att direkt bidra till att regenerera (återskapa) skadad vävnad, exempelvis skadat ledbrosk.

Vad betyder det för Xintela att ha sin egen GMP-anläggning för produktion?

– Den är en mycket viktig del i utveckling och kommersialisering av våra stamcellsprodukter. Den ger oss full kontroll över produktionen och sparar både tid och pengar. Vi producerar idag XSTEM för våra egna kliniska studier och planerar att exklusivt producera XSTEM i samarbete med partners. Vi har även möjlighet att producera avancerade terapiprodukter (ATMPs) för kunder, vilket ger oss viktiga intäktsmöjligheter.

Ni jobbar också framgångsrikt inom cancerterapi – berätta!

– Vi har två läkemedelskandidater, TARG9 och TARG10, i preklinisk utveckling för behandling av aggressiv cancer som den mycket aggressiva hjärntumören glioblastom och trippelnegativ bröstcancer (TNBC). TARG9, är en Antibody-Drug Conjugate (ADC) beväpnad med ett kraftfullt toxin och som avdödar cancerceller; TARG10 är en funktionsblockerande antikropp som blockerar cancercellernas funktioner. Vi har i prekliniska modeller visat att antikropparna effektivt hämmar tillväxt av glioblastom och TNBC och även spridning och metastasering av TNBC. Tack vare positiva prekliniska resultat med TARG9 och TARG10 planerar vi nu för kliniska fas 0-studier i cancerpatienter för att visa att antikropparna söker sig till tumörer och på så sätt validera behandlingskonceptet. Jag vill också lyfta fram att Targinta har genom den unika målmolekylen integrin α10β1, First-in-Class antikroppar och stark patentportfölj en mycket spännande position i ADC-fältet som är ett av de hetaste områdena inom cancerterapi.

Vad ser du fram emot under det kommande året?

– Först och främst så ser jag fram emot resultat från våra två kliniska studier och förväntar mig avtalsdiskussioner med möjliga partners och licenstagare. Jag ser också fram emot att vi landar en bra plan för Targintas fortsatta utveckling av sina läkemedelskandidater. Intressant nog görs det många kommersiella avtal inom ADC- fältet redan i tidig preklinisk fas och är förstås en spännande möjlighet som vi utvärderar. Sammantaget tror jag mycket på det kommande året! Både vad gäller värdeskapande resultat och partnerskap.

Till sist – vad gör dig stolt som vd och grundare för Xintela?

– Jag är väldigt stolt över vårt engagerade och mycket kompetenta team som jag har förmånen att få arbeta tillsammans med, och att vi har levererat en rad viktigamilstolpar, även i tuffa tider, och är nu i klinisk utveckling med stamcellsprodukter som vi själva producerar. Jag är även stolt över alla aktieägare som tror på Xintela och har stöttat oss genom åren samt att vi har fått in Flerie Invest, som är en av Nordens främsta institutionella investerare inom Life Science, som storägare. Vi är i en bransch där utveckling av produkter tar tid och kräver tålamod vilket är utmanande, men det intresse och den feedback vi får från möjliga partners inom läkemedelsindustrin ger mig bekräftelse på att vi utvecklar innovativa produkter som är attraktiva för kommande partners och licenstagare. Det är otroligt stimulerande, avslutar Evy Lundgren-Åkerlund.

Xintela är ett bolag inom biopharma som utvecklar stamcellsbaserade behandlingar och genom dotterbolaget Targinta, antikroppsbaserade cancerbehandlingar. Verksamheten är inriktade på sjukdomar där det medicinska behovet är mycket stort och effektiva behandlingar saknas idag. Xintela bedriver sin verksamhet på Medicon Village i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära