Följ oss

Nyheter

Wästbygg Gruppen storsatsar i några av Nordens mest expansiva regioner

Publicerad

den

Jonas Jönehall, vd på Wästbygg Gruppen

Wästbygg Gruppen är ett entreprenad- och projektutvecklingsbolag som bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. Wästbygg Gruppen gick in i 2022 med en rekordhög orderstock och fokuserar sin verksamhet till de mest expansiva marknaderna i Sverige och övriga Norden. Bolaget är finansiellt stabilt och siktar nu på fortsatt hög tillväxt med god lönsamhet. Det berättar Jonas Jönehall, som i maj 2022 tillträdde som Wästbygg Gruppens nya vd.

Wästbygg Gruppen grundades redan 1981. Berätta om koncernen och er affärsidé.

– Vi är en entreprenörsdriven entreprenad- och projektutvecklingskoncern med en lång historik av tillväxt. I koncernen ingår Wästbygg, Rekab Entreprenad, Logistic Contractor och Inwita Fastigheter. Vi bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar på uppdrag av olika byggherrar och har dessutom en egen projektutvecklingsverksamhet där vi själva förvärvar mark och bygger fastigheter. Vår strategi är att fokusera på de mest expansiva marknaderna och regionerna i Sverige samt inom Logistic Contractor även logistik och industri i Danmark, Norge och Finland.

2021 var ett mycket händelserikt år för koncernen. Vilka var era viktigaste milstolpar under året?

– 2021 lanserade vi ett nytt grönt ramverk och vi var ett av de första bygg- och entreprenadbolagen som ansökte om och vars aktie fick Nasdaqs gröna stämpel. Vi emitterade dessutom en grön obligation. Under året förvärvade vi även Rekab Entreprenad, som är verksamma i de mest expansiva orterna längs Norrlandskusten. Förvärvet stärkte vår orderingång inför 2022 med 1,7 miljarder kronor och innebär dessutom att vi nu fullt ut är etablerade på den expansiva Norrlandsmarknaden med eget kontor i Luleå. Även Logistic Contractor etablerade under året ett kontor i Luleå. Under året har vi även gjort strategiska markförvärv inom logistik och industri.  Vi startade även upp våra första industri- och logistikprojekt i Danmark. Ett framgångsrikt strategiskt arbete under 2021 gjorde att vi gick in i 2022 med en rekordhög orderstock på 6,5 mdkr. Orderstocken motsvarar en fördubbling jämfört med för ett år sedan. Samtidigt ökade vårt rörelseresultat med 9 procent jämfört med 2020.

Vilka faktorer gör Wästbygg Gruppen till ett köpvärt bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är en unik koncern eftersom vi både är ett byggbolag, en projektutvecklare och fastighetsägare. Vi var tidigt ute med vårt hållbarhetsarbete och har på senare år tagit en framskjuten position på hållbarhetsområdet. Vi är en koncern med en riskdiversifierad verksamhet och en erkänt god förmåga att minimera riskerna i våra projekt och åtaganden, vilket är en avgörande framgångsfaktor i vår bransch. Vi är dessutom ett stabilt bolag med en finansiellt stark position och en långsiktigt hög tillväxttakt.

Hur ser era tillväxtmål ut framöver?

– Ett av våra viktigaste finansiella mål är att ha en årlig tillväxttakt på 10 procent. Vi är nu verksamma på de mest expansiva marknaderna i Norden och ser stora möjligheter att öka vår marknadsandel i dessa regioner. Vår ambition är att ha en EBIT-marginal som överstiger 6 procent, vilket vi har i dagsläget. En viktig del av vår tillväxtstrategi framöver är att fortsätta fokusera på de segment där vi hittills varit framgångsrika och därigenom skapa hållbara affärer.

Fakta: Wästbygg Gruppen är ett börsnoterat entreprenad- och projektutvecklingsbolag som bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar – alltid med stort fokus på hållbarhet. I koncernen ingår Wästbygg AB, Rekab Entreprenad AB, Logistic Contractor AB och Inwita Fastigheter AB.

Verksamheten bedrivs på de mest expansiva marknaderna i Sverige samt inom Logistic Contractor även i Danmark, Norge och Finland. 2021 omsatte koncernen 3,8 miljarder och hade 525 anställda. Wästbygg Gruppen är noterat på Nasdaq Stockholm.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära