Följ oss

Nyheter

Star Vault går live med Combat Alpha av Mortal Online 2

Star Vault släpper idag en Combat Alpha-version av Mortal Online 2. Begränsat till 1000 platser som snabbt blev fullsatta.

Publicerad

den

Mortal Online 2 från Star Vault

Star Vault som är noterat på Spotlight meddelade idag att Combat Alpha-versionen av Mortal Online 2 enligt plan kommer att släppas idag klockan 14:00. Deltagandet i alfan har begränsats till 1000 platser som snabbt blev fullsatta.

Mortal Online 2 är förenklat en trimmad och förfinad version av Star Vaults första speltitel, MMORPG-spelet Mortal Online, som utspelar sig i medeltids-miljö och lanserades 2010. Företaget skriver att med facit i hand så har spelet varit en fantastisk bas för teamet att förstå alla nyanser av spelgenren och samtidigt kunna skapa ett aktivt community av spelare. Star Vault bedömer att det finns goda möjligheter för Mortal Online 2 att kunna bli den spelsuccé inom spelgenren som Star Vault under alla år kämpat för att kunna skapa. Mortal Online 2 planeras att lanseras under det fjärde kvartalet i år. Feedbacken från deltagarna i alfa-versionen bedöms bli mycket värdefull för slutjusteringarna av spelet inför lansering.

”Vi har redan idag indikationer på att det kommer att finnas ett stort intresse för Mortal Online 2 från såväl befintlig spelarbas i Mortal Online som spelare som idag är aktiva spelare i andra spel inom samma spelgenre. Det är min starka förhoppning att intresset kommer att bli än större genom lanseringen av Combat Alpha-versionen. Spetskompetensen vi har byggt upp över åren som spelstudio inom MMORPG-genren är mycket hög. Nu gäller det att vi kan kapitalisera på den kompetensen genom att få ut Mortal Online 2 som ett tillräckligt intressant spel för att skapa en uthållig och god försäljning. Det är lätt tankarna skenar iväg avseende vilken effekt en lyckad lansering med ett gott mottagande av MO2 kan få för Star Vault på sista raden. För att nå break-even behövs det inte fler än ca 4 500 månatliga spelare”, säger Star Vaults VD Henrik Nyström i en kommentar.

Nyheter

Tre välkända aktier att köpa enligt Börsveckan

Publicerad

den

Börsveckan har denna gång analyserat sex företag och tre välkända företags aktier får köprekommendationer.

Köp

  • QleanAir
  • Dustin
  • Sinch

Avvakta

  • ITAB
  • Oneflow
  • Sivers Semiconductors

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG förvärvar inom tower defense-genren

Publicerad

den

Spelet Legion TD 2

Gamingbolaget MTG meddelade idag att koncernens helägda spelstudio Ninja Kiwi har förvärvat AutoAttack Games, utvecklaren av Tower Defense-succen Legion TD 2.

AutoAttack grundades 2014 av Brent Batas, efter hans mycket framgångsrika Legion TD-mod för Warcraft III. Julian Gari anslöt kort därefter under 2016 och de har tillsammans drivit AutoAttack under de senaste 8 åren. De är, med stöd av ett litet team, ansvariga för utveckling, marknadsföring och community-aktiviteter för Legion TD 2.

AutoAttacks resa började 2009 när Brent skapade det ursprungliga Legion TD-spelet som en mod för Warcraft III. Legion TD växte snabbt i popularitet och blev den näst mest populära modden för Warcraft III (näst efter DotA). Efter en framgångsrik Kickstarter smyglanserade duon Legion TD 2 under 2017 och släppte sedan det fullständiga spelet 2021.

Legion TD 2 har ett levande och engagerat spelar-community och attraherar en passionerad och engagerad bas av fans, vilket är en av många faktorer de har gemensamt med Ninja Kiwi. Spelet fortsätter att växa med regelbundna uppdateringar och studion har också påbörjat utvecklingen av ett helt nytt spel inom Legion-franchisen.

VD för Ninja Kiwi, Scott Walker kommenterade:

”Vi älskar den djupa spelupplevelsen och de spännande utmaningar som spelare får i Legion TD 2 både när de spelar själva och tillsammans med andra. Vi känner också att det finns en nära koppling mellan oss på Ninja Kiwi och Brent och Julian när det kommer till vår kärlek till Tower Defense-genren, vår passion för att skapa roliga och balanserade spelupplevelser samt även hur vi förhåller oss till och värdesätter våra spelar-communities. Jag är oerhört glad att välkomna AutoAttack till Ninja Kiwi-familjen och ser fram emot att uppnå fantastiska saker tillsammans.”

VD och grundare för AutoAttack, Brent Batas kommenterade:

”Ju mer vi lärde känna Ninja Kiwi, desto tydligare blev det att vi delar en passion för att både skapa fantastiska spel, och att investera i och stödja våra spelar-communities långsiktigt. Detta, i kombination med Ninja Kiwis branschledande närvaro inom Tower Defense gjorde att vi inte kunde föreställa oss ett bättre team att samarbeta med. Vi ser fram emot en spännande framtid som en del av Ninja Kiwi-teamet, där vi tillsammans fortsätter att skapa och erbjuda spel vi älskar!”

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vault har en växande skara av månadsbetalande spelare

Publicerad

den

Mortal Online 2

I slutet av november ställde vi oss frågan vad som hände med Star Vaults nylansering av MMORPG-spelet Mortal Online 2. Det visade sig att ett par problem hade identifierats vilka bolaget sedan arbetat med att hantera.

Det visar sig ha gått helt ok. Star Vault har framgångsrikt lyckats bygga en växande bas av spelare som prenumererar på Mortal Online 2, dvs spelare som efter att ha köpt spelet fortsätter att spela genom automatiska månadsbetalningar (även kvartals- och halvårsbetalningar förekommer). Bolaget skriver att de nu ser en tydlig positiv trend avseende prenumeranter där antalet prenumeranter stadigt ökar. Spelare kan även fortsätta spela spelet genom engångsbetalningar (utan att lägga in sina kortuppgifter). Antalet aktiva spelare är för närvarande ca 28 000 stycken. Med vissa identifierade förändringar i nybörjarupplevelsen bedömer bolaget att Mortal Online 2 kan attrahera en bredare publik och därmed ha möjlighet att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet.

Växande spelarbas gör att Star Vault är nära break even

”Mortal Online 2 växer nu helt organiskt utan marknadsföring, visst är siffrorna fortfarande små med en aktiv spelarbas om ca 28 000 i spelbranschen, men det är bra början för en mindre spelutvecklare som Star Vault. Och inte minst ser vi en tydlig positiv trend avseende prenumeranter med automatiska månadsbetalningar – en ökning med ca 45% under de senaste 30 dagarna, vilket även medför att vi är mycket nära break-even i verksamheten. Med de förändringar i nybörjar-upplevelsen vi redan börjat implementera och tillgång till kapital för att börja marknadsföra spelet på allvar finns det goda förutsättningar för kraftig tillväxt under god lönsamhet”, skriver Star Vaults VD, Henrik Nyström.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära