Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

EQT nära bud på Keywords Studios till 73,5 procents premie

Publicerad

den

EQT är i långskridna samtal om att köpa upp Keywords Studios för 2 miljarder GBP, vilket motsvarar en premie på 73,5 procent jämfört med fredagens stängningskurs på 1470 pence enligt Bloombergs beräkningar. Keywords Studios levererar en bred palett av tjänster till spelutvecklare.

Nyhetsbyrån skriver att fyra tidigare förslag från EQT har avslagits, men att detta bud är avsevärt högre än det första och att styrelsen lutar åt att rekommendera det till aktieägarna. EQT uppges ha till den 15 juni på sig att antingen lägga ett faktiskt bud eller lämna.

Graf över Keywords Studios aktiekurs
Keywords Studios aktiekurs
Fortsätt läsa

Nyheter

Stark historia och lovande framtid för Beijer Alma – men Börsveckan stannar vid avvakta

Publicerad

den

Beijer Alma-produkt

Tidningen Börsveckan har analyserat Beijer Alma. Även om man ser både en historisk och framtida bra utveckling så stannar man vid en avvakta-rekommendation för aktien.

Företaget har sedan år 2010 haft en god förvärvsresa och stadigt växande omsättning. För att förbättra lönsamheten efter marginalpress förra året satsar man nu på interna effektiviseringar. 2022 markerade en brytpunkt för serieförvärvare som Beijer Alma, med en nedgång i underliggande tillväxt, särskilt tydligt i Q1-rapporterna 2023.

Koncernens dotterbolag, inklusive Lesjöfors som står för 70 procent av omsättningen, visar på god internationell marknadstäckning och stark marknadsposition. Totalt har man gjort 40 förvärv sedan 2010, varav över 20 sedan 2019, men marginalen har pressats från 17 till 12,5 procent senaste åren.

2023 visade 17 procent tillväxt, med en organisk ökning på 3 procent, men justerad rörelsemarginal sjönk. Q1-rapporten 2024 visade 7 procent omsättningsökning, med 3 procent organisk tillväxt, men en minskad orderingång. Ett viktigt förvärv var finska AVS Power för 168 miljoner kronor, som passar in i affärsområdet Flödesteknik.

Efter förvärven är nettoskulden 2,5 miljarder kronor, vilket ger en nettoskuldkvot på 1,9x mot ebitda-prognosen om 1,3 miljarder kronor. Värderingen är hög, med ev/ebit kring 15-16x för 2024 och ner mot 14x för 2025. Trots historiskt stark prestanda och förväntade lönsamhetsförbättringar landar rådet i en avvakta-rekommendation.

Beijer Alma-aktien stängde i fredags på 208 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cint-aktien har blivit köpvärd säger Dagens industri

Publicerad

den

Dagens industri har gjort en analys av marknadsundersökningsföretaget Cint och kommer fram till en köprekommendation för aktien med en uppsida på 40 procent, men till en hög risknivå.

För ett år sedan kraschade aktien och framtiden för bolaget kunde ifrågasättas. Men nu skriver Di att det finns flera indikatorer på att det har vänt. Ägarlistan har också fått sig en stor förändring, flera ägare har lämnat och nya har tillkommit, vilket Di anser är avgörande för att vända sentimentet. Även ledningen har bytts ut.

Cint har hanterat de flesta av sina problem och VD säger att optimismen även har återkommit bland personalen.

Di flaggar för att skuldsidan är hög och att en nyemission inte kan uteslutas. VD håller med om att skuldsättningen är för hög, men är inte direkt oroad, han arbetar mot lönsamhet och effektiviserar för att skapa fritt kassaflöde.

Samtidigt lyfter Di även fram Cint som en möjlig uppköpskandidat.

Cint-aktien stängde på 14,16 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära