Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa
Annons ETFmarknaden

Nyheter

Det stora fettbolagets aktie är köpvärd anser Dagens industri

Publicerad

den

Bullar på plåt

AAK är bolaget som är stora på vegetabiliska fetter och oljor. Det är ett äkta kvalitetsbolag men som under längre tid har varit ganska högt värderat. I år har dock aktiekursen gått ner, samtidigt som bolaget har fått fart på vinstutvecklingen. Dagens industris analytiker Magnus Dagel delar ut en köprekommendation till aktien, som man kan köpa och lägga i byrålådan.

Vinsten per aktie har trendat uppåt de senaste 20 åren och förväntas fortsätta göra det. AAK inriktar sig allt mer på specialprodukter vilka har högre marginaler och ett större värde för kunden. I en intervju säger vd Johan Westman även att de har upptäckt att de är mer konkurrenskraftiga än vad de tidigare trodde. Han ser att det finns mer att optimera på kostnadsbasen, samtidigt som man de senaste åren har blivit bättre på att prissätta sina produkter, där man gått från årsvisa prisförändringar till nästan veckovisa.

Ett av bolagets favoritmått är rörelsevinst per kilo och det utvecklas mycket väl. Dagens industri skriver

”…som ökat från 0,74 till 2,51 kronor på tio år och AAK siktar nu på 3 kronor, eller över, till 2030. Det kommer gå fortare än så då vinsten per kilo fortfarande är låg i förhållande till priserna på slutprodukterna.”

AAK-aktien stängde veckan på 267,60 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Hilbert Groups marknadsplats för heta pre-IPO-aktier och andra tillgångar närmar sig

Publicerad

den

Hilbert Group har tidigare meddelat att de ska lansera en marknadsplats där eftertraktade pre-IPO-aktier och andra tillgångar kommer att handlas, i form av tokens på en blockkedja. Aktier i exempelvis SpaceX är både svåra att köpa och när de väl har köpts så är de svåra att överföra vidare. Om aktierna tokeniseras på en blockkedja så kan de i stället handlas och överföras dygnet runt i nära realtid.

Hilbert Group meddelade idag att de mottagit leverans av den decentraliserade börsen SyntX tre månader före utsatt tidsplan. Färdigställandet av SyntX markerar den första av två grundläggande moduler i den kommande Syntetika-plattformen, som planeras att lanseras i september 2025.

SyntX DEX, där DEX står för Decentralized Exchange, är i full drift och har genomgått flera månaders testhandel. Den kommer att stödja handeln med tokeniserade pre-IPO-aktier och andra tillgångar. Den andra modulen, SyntH, kommer att vara värd för tokeniserade fonder som förvaltas av Hilbert och tredjeparts-kapitalförvaltare.

Syntetika är både en handelsplats och en tokeniseringsplattform som integrerar traditionella tillgångar och stora kryptovalutor.

SyntX har utvecklats av Private Pools Network (PPN)

Som en del av det strategiska partnerskapet med PPN och betalningen för SyntX har Hilbert förvärvat en minoritetspost i Private Pools Network. PPN kommer att fortsätta att tillhandahålla teknisk utveckling, underhåll och automatiserade market-making-tjänster för plattformen.

”Vi är mycket nöjda med PPN:s leverans av SyntX långt före utsatt tid. Utöver sin banbrytande teknik bidrar PPN med ett starkt nätverk av riskkapitalbolag och tidiga användare som redan bidrar till att säkra AUM för plattformens lansering.” sade Barnali Biswal, VD för Hilbert Group.

”Tidpunkten är perfekt. Vi ser fram emot att stödja Hilbert med den infrastruktur, det genomförande och den innovation som krävs för att göra Syntetika till en ledare inom tokeniserad finansiering.” sade Bernardo Marques, VD för Private Pools Network.

Blir det en framgång?

Spännande pre-IPO-aktier och andra tillgångar är väldigt eftertraktade och svåra att komma åt. Hilbert Groups marknadsplats löser problemet. Denna typ av investeringar är också förknippade med höga avgifter och kostnader varför det finns pengar att tjäna för någon som anordnar handel.

Det svåra med alla marknadsplatser är att det krävs både många köpare och säljare, annars blir det ingen bra handel och inga förtjänster för marknadsplatsägaren.

Som investerare kan man ibland svära över att Nordnet, Avanza och banksystemet i stort är segt. Men det finns samtidigt en trygghet i att det är stabilt, få oroar sig över att aktierna ska försvinna på ett eller annat sätt, och börsen fungerar trots allt bra. Det kommer därför att krävas att Hilbert Group övertygar folk att det är värt att ta klivet till deras marknadsplats.

Det återstår att se om Hilbert Group lyckas.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ovzon får order på över 1 miljard från FMV

Publicerad

den

Karta från Ovzon

Ovzon har idag fått en order på 1,04 miljarder kronor från FMV. Ordern avser bolagets kompletta SATCOM-lösning (satellitkommunikation) och omfattar satellitnätverkstjänster, mobila satellitterminaler samt dedikerad kundsupport. Tjänsten löper över 24 månader med leveransstart i juni 2025.

Ordern omfattar bolagets SATCOM-tjänst, Ovzon Hero, baserad på satellitkapacitet via tredje part samt ett stort antal mobila satellitterminaler ur Ovzons produktportfölj anpassade för såväl bemannade som obemannade uppdrag. Ordervärdet avseende terminaler uppgår till 220 miljoner kronor. En tredjedel av terminalerna levereras omgående och resterande successivt. Den del av ordern som avser satellitnätverkstjänster är både en förlängning och en expansion av det kontrakt som tecknades 6 september 2024.

”Vi är hedrade över det förtroende som Försvarets Materielverk (FMV) ger oss och vi är nu fokuserade på att leverera på vårt löfte till kunden. Det här är Ovzons största order någonsin – ett tydligt bevis på att vår svenska teknologi möter de mest kritiska och operativa behoven. Vi tar nu ytterligare steg i vår fortsatta utveckling av bolaget och blir än mer relevanta på våra huvudmarknader,” säger Per Norén, VD för Ovzon.

VD och CFO för Ovzon presenterar och kommenterar dagens kontrakt.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära