Följ oss

Nyheter

Strategivändning i Ratos driver optimism

Publicerad

den

Ratos

Stockpicker har intervjuat de båda förvaltarna Martin Lindqvist och Jonas Skilje som förvaltar den nya europeiska mikrobolagsfonden PriorNilsson Evolve. Ratos som är ett av innehaven driver på deras optimism då bolaget genomfört en strategivändning.

Vi ser att ett av era nya innehav i fonden är Ratos. Vad har ni för tankar kring det bolaget?

-Ja, det stämmer. Vi byggde upp en position i Ratos inför deras Q3-rapport som vi hade positiva förväntningar på. Ratos är ju ett välkänt bolag för de flesta som följer svenska börsen och det har inte undgått någon att aktien kraftigt underpresterat börsen senaste åren, även om vi justerar för utdelningar. En förklaring till Ratos historiska utveckling kan man sammanfatta som att de har vänt på den gamla börsdevisen ”cut your losses and let your winners run”. Man har sålt bolagen som har gått bra och behållit de med problem.

Vi tycker dock att detta ligger i bolagets förflutna och Ratos har under de senaste åren valt att avyttra eller lägga ner dotterbolag som underpresterar, t.ex. Jøtul och GS-hydro. Det finns fortfarande bolag i portföljen att jobba med och vi förväntar oss fler avyttringar under de kommande åren, men även fler förärv. Vi ser dock att bolagen i portföljen är inne i en positiv trend, ser man på Q3-rapporten var den klart bättre än förväntat och likaså Q2-rapporten dessförinnan. Det är andra starka kvartalet i rad.

Sedan en tid ser vi även en vändning i bolagets strategi och inriktning. 2019 började man prata om ett nytt Ratos som inte längre ska fungera som ett noterat private equity-bolag utan snarare som en förvärvsdriven företagsgrupp – alltså vad man brukar kalla serieförvärvare eller compounder. Detta innebär mindre centralstyrning och mer fokus på att hitta relevanta förvärv att addera inom sina områden.

Den här transformationen möjliggörs ytterligare genom att man nu har sålt av innehavet i Bisnode, och efter det har man en nettokassa kombinerat med att man signalerar en förvärvsstrategi.

Kommentarer om bolagen som ingår i Ratos bolagsgrupp för stunden?

– Vi tycker att det är en väldigt fin kombination av bolag. De delar ju själva upp dem i tre områden “Construction & Services”, “Consumer & Technology” samt “Industry”.

Och om vi börjar med “Construction & Services” som utgör ungefär halva omsättningen så har de framför allt ventilationsbolaget Airteam som växer mycket snabbt och med stigande marginaler. De har en mycket fin exponering mot den heta HVAC-marknaden. Tillväxten inom HVAC drivs framför allt av efterfrågan på energieffektivitet och nybyggnation. Vi tror att Airteam genom organisk tillväxt i kombination med tilläggsförvärv har en mycket fin resa framför sig. 

Nyheter

Tre välkända aktier att köpa enligt Börsveckan

Publicerad

den

Börsveckan har denna gång analyserat sex företag och tre välkända företags aktier får köprekommendationer.

Köp

  • QleanAir
  • Dustin
  • Sinch

Avvakta

  • ITAB
  • Oneflow
  • Sivers Semiconductors

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG förvärvar inom tower defense-genren

Publicerad

den

Spelet Legion TD 2

Gamingbolaget MTG meddelade idag att koncernens helägda spelstudio Ninja Kiwi har förvärvat AutoAttack Games, utvecklaren av Tower Defense-succen Legion TD 2.

AutoAttack grundades 2014 av Brent Batas, efter hans mycket framgångsrika Legion TD-mod för Warcraft III. Julian Gari anslöt kort därefter under 2016 och de har tillsammans drivit AutoAttack under de senaste 8 åren. De är, med stöd av ett litet team, ansvariga för utveckling, marknadsföring och community-aktiviteter för Legion TD 2.

AutoAttacks resa började 2009 när Brent skapade det ursprungliga Legion TD-spelet som en mod för Warcraft III. Legion TD växte snabbt i popularitet och blev den näst mest populära modden för Warcraft III (näst efter DotA). Efter en framgångsrik Kickstarter smyglanserade duon Legion TD 2 under 2017 och släppte sedan det fullständiga spelet 2021.

Legion TD 2 har ett levande och engagerat spelar-community och attraherar en passionerad och engagerad bas av fans, vilket är en av många faktorer de har gemensamt med Ninja Kiwi. Spelet fortsätter att växa med regelbundna uppdateringar och studion har också påbörjat utvecklingen av ett helt nytt spel inom Legion-franchisen.

VD för Ninja Kiwi, Scott Walker kommenterade:

”Vi älskar den djupa spelupplevelsen och de spännande utmaningar som spelare får i Legion TD 2 både när de spelar själva och tillsammans med andra. Vi känner också att det finns en nära koppling mellan oss på Ninja Kiwi och Brent och Julian när det kommer till vår kärlek till Tower Defense-genren, vår passion för att skapa roliga och balanserade spelupplevelser samt även hur vi förhåller oss till och värdesätter våra spelar-communities. Jag är oerhört glad att välkomna AutoAttack till Ninja Kiwi-familjen och ser fram emot att uppnå fantastiska saker tillsammans.”

VD och grundare för AutoAttack, Brent Batas kommenterade:

”Ju mer vi lärde känna Ninja Kiwi, desto tydligare blev det att vi delar en passion för att både skapa fantastiska spel, och att investera i och stödja våra spelar-communities långsiktigt. Detta, i kombination med Ninja Kiwis branschledande närvaro inom Tower Defense gjorde att vi inte kunde föreställa oss ett bättre team att samarbeta med. Vi ser fram emot en spännande framtid som en del av Ninja Kiwi-teamet, där vi tillsammans fortsätter att skapa och erbjuda spel vi älskar!”

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vault har en växande skara av månadsbetalande spelare

Publicerad

den

Mortal Online 2

I slutet av november ställde vi oss frågan vad som hände med Star Vaults nylansering av MMORPG-spelet Mortal Online 2. Det visade sig att ett par problem hade identifierats vilka bolaget sedan arbetat med att hantera.

Det visar sig ha gått helt ok. Star Vault har framgångsrikt lyckats bygga en växande bas av spelare som prenumererar på Mortal Online 2, dvs spelare som efter att ha köpt spelet fortsätter att spela genom automatiska månadsbetalningar (även kvartals- och halvårsbetalningar förekommer). Bolaget skriver att de nu ser en tydlig positiv trend avseende prenumeranter där antalet prenumeranter stadigt ökar. Spelare kan även fortsätta spela spelet genom engångsbetalningar (utan att lägga in sina kortuppgifter). Antalet aktiva spelare är för närvarande ca 28 000 stycken. Med vissa identifierade förändringar i nybörjarupplevelsen bedömer bolaget att Mortal Online 2 kan attrahera en bredare publik och därmed ha möjlighet att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet.

Växande spelarbas gör att Star Vault är nära break even

”Mortal Online 2 växer nu helt organiskt utan marknadsföring, visst är siffrorna fortfarande små med en aktiv spelarbas om ca 28 000 i spelbranschen, men det är bra början för en mindre spelutvecklare som Star Vault. Och inte minst ser vi en tydlig positiv trend avseende prenumeranter med automatiska månadsbetalningar – en ökning med ca 45% under de senaste 30 dagarna, vilket även medför att vi är mycket nära break-even i verksamheten. Med de förändringar i nybörjar-upplevelsen vi redan börjat implementera och tillgång till kapital för att börja marknadsföra spelet på allvar finns det goda förutsättningar för kraftig tillväxt under god lönsamhet”, skriver Star Vaults VD, Henrik Nyström.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära