Följ oss

Nyheter

Star Vaults VD Henrik Nyström ger uppdatering runt Mortal Online 2

Publicerad

den

Mortal Online 2

Idag publicerade Star Vaults VD Henrik Nyström en uppdatering kring bolagets spel Mortal Online 2 som närmar sig lansering. Bland annat framgår att bolaget är förberett för att gå över till Unreal Engine 5 när Epic Games släpper den. Uppdateringen i sin helhet nedan.

Mortal Online 2 har nu varit i alfatest-stadiet i ca 5 månader och vi har haft förvånansvärt hög stabilitet tillsammans med en god spelupplevelse. Detta är såklart mycket tack vare alla års utvecklande av Mortal Online 1. Vi kan även konstatera att vi inte haft en enda serverkrasch sedan vi gick live med det externa alfatestet av Mortal Online 2, vilket kan jämföras med releasen av Mortal Online 1 där vi hade över 100 serverkrascher redan under det första dygnet. Det är nog ingen överdrift att säga att vi lärt oss en hel del sedan dess. Vi har även analyserat data från våra ca 600.000 spelare som vi haft genom åren i Mortal Online 1 och som av olika anledningar inte valt att stanna i spelet – allt för att vara extra förberedda när vi går persistent live med Mortal Online 2.

I fredags gick vi live med vår nya hemsida för Mortal Online 2 – besök gärna www.mortalonline2.com. Den nya ändamålsenliga hemsidan är såklart viktig för att sprida information om spelet men även för att ranka högt i sökmotorerna för att nå så många potentiella spelare som möjligt. Vi inleder nu marknadsföringsfasen av Mortal Online 2. Vi har samlat ett nätverk av Youtubers samt streamers som har intresse för denna typ av spel. Vi kommer inleda med att bjuda in ett antal intressenter under alfa/beta-fasen för att sedan öka antalet testare inför större stresstest av nätverkslösningen och generell prestanda.

Hittills har vi främst haft fokus på nätverket samt stridssystemet, vilket är stor grundpelare i spelet. Varannan vecka uppgraderar vi spelet för att förbättra detta område samtidigt som utvecklandet pågår av alla grunddelar vi kommer ha med vid persistent släpp. Vi har nära dialog med en testgrupp där flertalet har varit med sedan start samt en del nya för att få en bra feedback på upplevelsen. Vi håller lanseringsplanen att gå in i persistent släpp under senare halvan av det fjärde kvartalet i år. Vi uppdaterar planen kontinuerligt för att hantera persistent release så bra som möjligt.

Jag kan även tillägga att vi har en god kontakt med Epic Games, bolaget bakom spelmotorn Unreal Engine, och vi är förberedda att gå över till Unreal Engine 5 så fort denna släpps. Vi kommer med hög sannolikhet att vara det första mmo-spelet av rang att använda Unreal Engine 5. En sådan uppgradering bedöms innebära en rad visuella och prestandaförbättringar för Mortal Online 2.

Nyheter

Affärsvärlden delar ut en köprekommendation till Coor-aktien

Publicerad

den

Coor städar

Coor-aktien tappade på rapporten och Affärsvärlden skriver i en analys att bolaget har en del kvar att göra för att få upp lönsamheten till nivån de hade innan företaget tappade Ericsson-avtalet. Men man skriver vidare att marknadens förväntningar på att bolaget ska lyckas är allt för låga och delar ut en köprekommendation.

Analystjänsten skriver att Coor, liksom branschen, idag värderas till 10 gånger innevarande års väntade rörelsevinster.

”Detta är lägre än tidigare men vi har använt detta som multipel på Coors vinstförmåga i slutet av vår horisont. Våra prognoser är lite försiktigare än konsensus både för omsättning (cirka 5 procents tillväxt enligt konsensus) och marginal (5,5 procent 2026E). Våra antaganden ger en uppsida på cirka 30 procent”

Affärsvärlden varnar dock för att även nästa kvartal kan bli svagt. ”Men blickar man mot nästa år och framöver är dock förväntningarna lågt ställda tycker vi”

Coor-aktien gick igår upp 0,79 procent och stängde på 43,50 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Big Akwa bekräftar planer på en framtida IPO

Publicerad

den

Grundarna av Biq Akwa utanför en av SCAs massafabriker

Biq Akwa, som grundats av Elena Petukhovskaya och Hugo Wikström, vill driva storskalig landbaserad fiskodling. Ett stort fokus för bolaget är att så mycket som möjligt ska återanvändas, vilket även inkluderar att odlingen ska ske i anslutning till massafabrik för att kunna använda och cirkulera varandras strömmar.

Den första anläggningen som Big Akwa designar ska producera 6 000 ton regnbågslax per år. För sin första fas har bolaget tagit in ett mindre antal miljoner kronor i kapital. Men för att bygga en stor anläggning krävs självklart rejält med finansiering.

Big Akwa söker nu en CFO som kan hjälpa företaget med resan och där bekräftar man även att en börsnotering finns i planerna inom 5 år.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab får en beställning på 6,6 miljarder kronor för leverans under 2027-2028

Publicerad

den

SAAB-logga

Saab har idag tagit fått en beställning på ett antal försvarssystem och materiel från en regeringen i ett land i västvärlden. Ordervärdet är cirka 6,6 miljarder kronor och leveranser är planerade år 2027-2028.

Beställningen omfattar system och materiel från Saabs affärsområden Dynamics och Surveillance.

På grund av branschens karaktär och omständigheter som rör kunden samt nationella säkerhetsintressen kommer ingen ytterligare information om denna beställning eller kunden att offentliggöras skriver Saab.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära