Följ oss

Nyheter

Star Vaults VD Henrik Nyström ger uppdatering runt Mortal Online 2

Publicerad

den

Mortal Online 2

Idag publicerade Star Vaults VD Henrik Nyström en uppdatering kring bolagets spel Mortal Online 2 som närmar sig lansering. Bland annat framgår att bolaget är förberett för att gå över till Unreal Engine 5 när Epic Games släpper den. Uppdateringen i sin helhet nedan.

Mortal Online 2 har nu varit i alfatest-stadiet i ca 5 månader och vi har haft förvånansvärt hög stabilitet tillsammans med en god spelupplevelse. Detta är såklart mycket tack vare alla års utvecklande av Mortal Online 1. Vi kan även konstatera att vi inte haft en enda serverkrasch sedan vi gick live med det externa alfatestet av Mortal Online 2, vilket kan jämföras med releasen av Mortal Online 1 där vi hade över 100 serverkrascher redan under det första dygnet. Det är nog ingen överdrift att säga att vi lärt oss en hel del sedan dess. Vi har även analyserat data från våra ca 600.000 spelare som vi haft genom åren i Mortal Online 1 och som av olika anledningar inte valt att stanna i spelet – allt för att vara extra förberedda när vi går persistent live med Mortal Online 2.

I fredags gick vi live med vår nya hemsida för Mortal Online 2 – besök gärna www.mortalonline2.com. Den nya ändamålsenliga hemsidan är såklart viktig för att sprida information om spelet men även för att ranka högt i sökmotorerna för att nå så många potentiella spelare som möjligt. Vi inleder nu marknadsföringsfasen av Mortal Online 2. Vi har samlat ett nätverk av Youtubers samt streamers som har intresse för denna typ av spel. Vi kommer inleda med att bjuda in ett antal intressenter under alfa/beta-fasen för att sedan öka antalet testare inför större stresstest av nätverkslösningen och generell prestanda.

Hittills har vi främst haft fokus på nätverket samt stridssystemet, vilket är stor grundpelare i spelet. Varannan vecka uppgraderar vi spelet för att förbättra detta område samtidigt som utvecklandet pågår av alla grunddelar vi kommer ha med vid persistent släpp. Vi har nära dialog med en testgrupp där flertalet har varit med sedan start samt en del nya för att få en bra feedback på upplevelsen. Vi håller lanseringsplanen att gå in i persistent släpp under senare halvan av det fjärde kvartalet i år. Vi uppdaterar planen kontinuerligt för att hantera persistent release så bra som möjligt.

Jag kan även tillägga att vi har en god kontakt med Epic Games, bolaget bakom spelmotorn Unreal Engine, och vi är förberedda att gå över till Unreal Engine 5 så fort denna släpps. Vi kommer med hög sannolikhet att vara det första mmo-spelet av rang att använda Unreal Engine 5. En sådan uppgradering bedöms innebära en rad visuella och prestandaförbättringar för Mortal Online 2.

Nyheter

Gold Town Games tecknar publishingavtal med Turkcell

Publicerad

den

World Football Manager från Gold Town Games

Gold Town Games har tecknat ett publishingavtal med teleoperatören Turkcells avdelning för utgivning av spel. Avtalet gäller för ensamrätten till marknadsföring av bolagets fotbollsmanagerspel, World Football Manager, i Turkiet, under en tre månader lång testperiod. 

“Vi ser fram emot att lansera det här samarbetet tillsammans med en aktör som har hög kunskap och stark position på en stor nationell mobilmarknad. Den initiala perioden för samarbetet syftar till att stärka World Football Managers varumärke i Turkiet och samtidigt skapa insyn och förståelse för den turkiska marknaden”, säger Thomas Jonasson, Head Of Publishing på Gold Town Games.

Det tre månader långa avtalet innebär att bolagen kommer att dela intäkterna som användarna genererar genom köp i appen och videoannonser. Turkcell står för all marknadsföring och exponering. Avtalet kan komma att förlängas efter periodens utgång om båda parter önskar det. 

“Samarbetet med Turkcell är ett test för att se om vi kan nå önskad volym och kvalitet av användare på en nationell marknad. Den globala marknaden för fotbollsmanagerspel är stor och om vi lyckas med samarbeten likt detta kan det ge en kostnadseffektiv och snabb tillväxt på användare i World Football Manager”, avslutar Pär Hultgren, VD Gold Town Games. 

Fortsätt läsa

Nyheter

SHT Smart High-Tech ger kylning åt elektronik med grafen

Publicerad

den

Grafenförstärkt kylning av elektronik från SHT

SHT, Smart High-Tech, har genom den patenterade produkten SHT-GT utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”thermal interface material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion. SHT:s vision är att bli globalt ledande leverantörerna i världen av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med en unik och patenterad grafenförstärkt tillverkningsteknologi.

SHT gör nu en noteringsemission på 22 miljoner kronor och noterar sig sedan på Spotlight. Här blir vd Thien Laubeck intervjuad om verksamheten.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för Pagero som gör en IPO på First North

Publicerad

den

Karta över nätverk

Pagero gör just nu en IPO på 575 miljoner kronor varav 500 miljoner kronor är en nyemission och noteras sedan på First North den 22 oktober. Här blir bolagets vd Bengt Nilsson intervjuad om verksamheten och han ger en bra förklaring. Det kan nämligen behövas en förklaring för ”affärsnätverk som kopplar ihop köpare och säljare världen över” är inte så konkret i text.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära