Nyheter

Shortcut Media måste byta affärsidé

Publicerad

den

Shortcut Media har som affärsidé att köpa företag som gör reklamfilm och annan kortare video. Grundproblemet med affärsidén är att denna typ av företag ägs och leds av någon eller några kreativa personer som har en grupp kreativa personer anställda. När ledningen sålt verksamheten så tappar de av naturliga orsaker intresse för verksamheten. De anställda har eftertraktad kunskap och gillar att vara där det är intressant, så de letar sig problemfritt vidare till något annat företag när ledningen har tappat intresset. Shortcut Media hamnar i någon situation där företagsköpen är en form av väldigt dyr rekrytering av personal, där de bästa sannolikt lämnar relativt fort.

Nu har problemet hamnat hos Lennart Larsson

Det är inte bara den operativa personalen som lämnar. VD och tidigare storägare har lämnat och nu har ännu en VD lämnat. Även styrelsemedlemmar har lämnat.

Nu har allt detta hamnat i Lennart Larssons knä, som själv beskriver sig som pensionär med bakgrund inom skogsbruk. Han har under åren köpt aktier i Shortcut Media och är nu absolut största ägare med en tredjedel av bolaget. Idag utsågs han även till tillförordnad VD efter att nyligen ha valts till styrelseordförande. Han skrev i början av september följande

”I styrelsen och den operativa ledningen håller vi som bäst på med att ändra fokus en aning, mer åt lönsamhet och struktur. Vi tycker att sådär 4-5 % avkastning är för dåligt. Hur bra den kan bli får vi återkomma till genom att visa resultat. Vi kommer senare att kommunicera våra finansiella mål samt bli lite mer konkreta om vilka förändringar vi tänker vidta. Det betyder inte att vi ska sluta växa, men vi kanske tar det lite lugnare med förvärv, vilket inte betyder att vi inte kommer att agera när lämpliga förvärvskandidater dyker upp. Men organisk tillväxt är väldigt bra. Det sker oftast med låg risk och ökad lönsamhet. Det finns alltid risker med att köpa företag.”

Det verkar alltså som personen som numera är vd och huvudägare redan har dragit slutsatsen att affärsidén inte är hållbar. Han har nu en tuff uppgift att bygga en fungerande organisation som kan rekrytera och behålla personal med traditionella medel.

Inga roliga multiplar

Något som är tråkigt för aktieägare med en traditionell verksamhet är att multiplar baserade på spekulativ förvärvstillväxt inte längre kan användas. I stället blir det traditionella saker som vinst efter skatt som ska utgöra grunden för värderingen. Hälsosamt, men tråkigt.

Populära

Exit mobile version