Följ oss

Nyheter

Scania inviger batterifabriken i Södertälje – möjliggör serieproduktion av tunga elfordon

Publicerad

den

Scanias nya batterimontering i Södertälje

Scania inviger idag batterimonteringen vid huvudkontoret i Södertälje. Verksamheten vid den nya fabriken möjliggör serieproduktion av tunga, elektriska fordon.

– Jag är otroligt stolt över alla kollegor som har lagt ner själ och hjärta i det här. På Scania har vi gjort det till vårt syfte att driva skiftet mot ett hållbart transportsystem. Med batterimonteringens verksamhet igång kan vi nu accelerera skiftet mot elektrifiering, säger Christian Levin, VD och koncernchef Scania och Traton Group.

Battericeller med hög prestanda monteras

Under 2030 siktar Scania på att försäljningen av elektriska fordon ska uppgå till 50 procent. Längre fram räknar företaget med att alla transporter kan elektrifieras. – Skiftet till eldrivna lösningar är den största förändringen för vår industri i modern tid, och 2023 är året när det verkligen händer. Bevisen radar upp sig ett efter ett, och miljardinvesteringen i vår nya batterimontering är en av dem, fortsätter Levin.

I april berättade Scania och Northvolt om en gemensamt utvecklad battericell med hög prestanda och extremt lågt koldioxidavtryck, som är speciellt anpassad för tunga transporter. Cellen tillverkas vid gigafabriken Northvolt ETT i norra Sverige, och kommer från och med 5 september att monteras till batteripack vid den nya 18 000 m2 fabriken i Södertälje, något som möjliggör serieproduktion av Scanias lastbilar för regionala transporter.

Möjliggör storskalig produktion av elektriska fordon

Genom att batterimonteringen är placerad precis bredvid chassimonteringen i Södertälje – som byggdes om för att hantera storskalig produktion av elfordon under sommaren – är förutsättningarna för snabbt och effektivt tillverkningsflöde på plats. Batterimonteringen kommer ha 550 anställda och har en stor grad av automatisering, från inkommande gods genom produktionen till leverans.

– Trots att affärslandskapet förändras snabbt står vi alltid fast vid vårt löfte: kunden först. Att vara ett premiummärke betyder att vi levererar lösningar som både har högsta kvalitet och är hållbara. Battericellen som monteras till moduler och pack är ett bra exempel. Den har kapacitet att få en lastbil att rulla i 1,5 miljoner kilometer, vilket motsvarar lastbilens livslängd. Det är en förmån att få driva denna förändring tillsammans med våra samarbetspartners och kunder, säger Marcus Holm, Head of Production and Logistics, Scania.

Nyheter

Investmentbolaget Byggmästaren A J Ahlström tar steget till Stockholmsbörsen

Publicerad

den

Portfölj

Byggmästaren A J Ahlström började som ett byggbolag men är sedan länge ett investmentbolag. Imorgon tar bolaget steget från First North-listan till en notering på Nasdaq Stockholms huvudlista. VD Tomas Bergström blev tidigare idag intervjuad där han berättar om företagets, historia, verksamhet, innehav och varför man gör listbytet.

Tomas Bergström, VD för Byggmästaren A J Ahlström intervjuas.
Fortsätt läsa

Nyheter

Världens mest prisbelönta gintillverkare noteras på First North

Publicerad

den

Hernö Gin, tre sorter

Den svenska gintillverkaren Hernö Gin sägs ofta vara världens mest prisbelönta gintillverkare. Imorgon noteras bolaget på First North, men aktien har under många år varit något av en favorit bland investerare som deltagit i nyemissioner på den onoterade marknaden.

Hernö Gins VD Emma Edfors blir här intervjuad inför noteringen.

Hernö Gins VD Emma Edfors blir intervjuad inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Nyheter

Linc är ett framgångsrikt investmentbolag, men en premie på 15 procent drar ner intresset för aktien

Publicerad

den

En portfölj för 2024

Börsveckan har analyserat investmentbolaget Linc och ger en avvakta-rekommendation till aktien. Tidningens analytiker tar upp att en koncentrerad portfölj har både risker och fördelar. Exempelvis har Bengt Julanders investmentbolag Linc satsat rätt, vilket nyligen visades genom ett bud på Calliditas som ökade substansvärdet med över 50 procent på ett år. Trots att premien mot substansen sjunkit från 30 procent till 11 procent, har Lincs portfölj ökat i värde.

Medcap och Stille blir nu större innehav efter försäljningen av Calliditas. Båda bolagen har stark operativ utveckling, vilket minskar risken. Medcap växer genom förvärv och organisk tillväxt, medan Stille, efter förvärvet av Fehling, har en stark marknadsposition och finansiellt utrymme för expansion.

Linc har en betydande kassa på 1 740 miljoner kronor efter Calliditas-försäljningen. Kapitalet kommer troligen att stärka befintliga innehav snarare än att användas för nya stora investeringar skriver Börsveckan. Portföljen, tidigare dominerad av tre stora innehav, blir nu mer diversifierad, vilket minskar koncentrationsrisken.

Trots den höga andelen noterade innehav, anses detta inte vara en svaghet. Börsnoterade bolag har passerat kvalitetskrav och ger lägre risk än onoterade. Lincs höga transaktionsintensitet och välfyllda kassa ger möjligheter, men premien på 15 procent kan upplevas som hög.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära