Följ oss

Nyheter

Safe Lane Gaming – ett förvärvsdrivet spelbolag med bred produktportfölj

Publicerad

den

Analyst Group har publicerat en analys av Safe Lane Gaming. Nedan är en sammanfattning.

SLG befinner sig i en intensiv förvärvsresa som endast har börjat. Genom en tydlig Buy and Hold-strategi avser SLG att förvärva speltillgångar i syfte att förädla, optimera och förvalta, för att förlänga spelens livslängd och därtill öka intjäningen samt vinstmarginalerna. Förvärvet av Raketspel medför dels viktig kompetens och erfarenhet, dels starka operationella kassaflöden som kan accelerera förvärvstakten, tillika den organiska tillväxten. Genom en stark prognostiserad tillväxt och god underliggande operationell lönsamhet, estimeras ett EBITDA-resultat om 44,4 MSEK år 2022 och med en tillämpad EV/EBITDA-multipel om 13x, härleds ett nuvärde per aktie om 0,16 kr i Base scenario.

  • Pågående emission stärker balansräkningen och öppnar upp för ytterligare förvärv

Företrädesemissionen som annonserades i september 2021 väntas inbringa 105,7 MSEK före emissionskostnader, där emissionslikviden avses användas till att finansiera förvärvet av Raketspel, vilka har ett imponerande track-record och starka kassaflöden. Vid full teckning av tillkommande teckningsoptioner av serie TO1 och TO2 kan SLG komma att tillföras totalt ca 154 MSEK, vilket skulle möjliggöra att SLG dels kan stärka balansräkningen ytterligare, dels fortsätta exekvera på uttalad förvärvsstrategi och nå Bolagets uppsatta mål om ett EBITDA-resultat överstigande 200 MSEK år 2023.

  • Raketspel är ett Break-Through förvärv

Med Raketspel har SLG förvärvat, tillika integrerat, ett erfaret och kompetent team, som gång på gång har bevisat att de är kapabla till att utveckla populära och lönsamma spel, där spelet Dig This! har över 115 miljoner nedladdningar sedan lanseringen 2019. Bolagets nya spel, Castle Raid!, vilken var under SLG:s regi, nådde ca 34 miljoner nedladdningar under helåret 2021 efter lanseringen i augusti 2021, och visar tendenser till att bli en ny succé. Mellan åren 2016-2019 ökade Raketspel omsättningen med 3341 % och placerade sig under år 2020 på en andra plats i Deloittes prestigefyllda tävling Technology Fast 50. Under 2020 uppgick Raketspels nettoomsättning till 59,5 MSEK, med ett EBIT-resultat om 54,9 MSEK, motsvarande en EBIT-marginal om 92,1 %.

  • Högt förvärvstempo att vänta framgent

SLG är förvärvsintensiva och har redan genomfört två bolagsförvärv och tre förvärv av speltillgångar sedan Bolagets start i oktober 2020. SLG har som målsättning att under kommande 3-5 år genomföra upp till 20 strategiska förvärv. En hög förvärvstakt innebär alltjämt en risk vid integration och behov av kapital, vilket investerare bör ta i beaktning. Då SLG inte avser att utveckla egna spel från grunden utan förvärva beprövade speltillgångar i syfte att förädla och optimera, anses dock risken relaterad till förvärvad speltillgång reducerad.

  • SLG Operations skapar synergier i koncernen

Vertikalen SLG Operations är en marknadsförings- och supportenhet, vilka SLG har skapat, bestående av medarbetare från SLG samt externa konsulter. Genom att samla kompetenser från flera parter kan SLG skapa synergier genom att återanvända och justera tekniker, tillika metoder, från Bolagets spel kontinuerligt.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära