Följ oss

Nyheter

Medtechbolaget Acarix står redo för snabb expansion på USA-marknaden

Publicerad

den

Medtechbolaget Acarix har utvecklat en revolutionerade diagnostisk teknologi som inom loppet av ett par minuter utesluter kranskärlssjukdom hos patienter med bröstsmärtor. CADScor-System har sedan 2015 haft CE-märkning och funnits tillgänglig i Europa sedan mitten av 2017. Nu storsatsar Acarix på USA-marknaden, där tillväxtpotentialen är mycket hög. Det berättar Helen Ljungdahl Round, som axlade VD-posten på Acarix i januari 2022 för att leda bolaget in i nästa fas. 

Ni utvecklar system som snabbt utreder och utesluter kranskärlssjukdom hos patienter med bröstsmärtor. Vad utmärker er produkt CADScor-System och vilka faktorer bidrar till att den tillgodoser ett omfattande medicinskt behov?

– Vårt unika CADScor-System bygger på en AI-baserad och smart sensorteknik som på bara 10 minuter utreder patienter med misstänkt kranskärlsjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals onödiga, invasiva och kostsamma diagnostiska utredningar. Mer än 100 CADScor-System används nu i daglig klinisk praxis och över 10 000 patienter har utretts med systemet. Vår första kommersiella teknologi fokuserar på kranskärlssjukdom, men Acarix bör betraktas som ett bolag med fokus och en plattform för akustiska produkter som på olika sätt kan lyssna på kroppen. För närvarande pågår exempelvis arbetet med att utveckla ytterligare system med fokus på hjärtsvikt och fler akustiska teknologier väntas framöver.

Er produkt har CE-märkning och funnits tillgänglig i Europa sedan mitten av 2017, och nu fokuserar ni på att expandera på den amerikanska marknaden. Vilka faktorer gör USA-marknaden särskilt intressant för Acarix?

– USA är särskilt drabbat av hjärtsjukdomar som kan utredas med CADScore-System. Det är den i särklass största marknaden för oss. Vi har etablerat ett kontor i USA och expanderar nu med en strukturerad plan med egen säljkår och säljpartners runtom i landet. I december 2021 reste vi drygt 80 miljoner kronor i tillväxtkapital för att möjliggöra expansionsplanerna i USA. USA-marknaden bedöms stå för huvuddelen av bolagets intäkter under den kommande treårsperioden. Marknadspotentialen i USA bedöms till uppemot 18 miljoner patienter motsvarande ett marknadsvärde överstigande 10 miljarder SEK. Utöver USA fokuserar vi fortsatt mycket på den tyska marknaden, där vi också har ett helägt dotterbolag med egen försäljningsorganisation, samt UK där vi nu börjar våra aktiviteter.

Hur kan CADScor-systemet effektivisera sjukvården och läkarens arbete samt minimera väntetiden för patienten?

– Att utesluta kranskärlssjukdom hos en patient med bröstsmärta är ofta en tidskrävande och omständlig process som i många fall drar ut på tiden och dessutom är resurskrävande och ofta inkluderar invasiva diagnostiska metoder. Med hjälp av en icke-invasiv metod lyssnar CADScor-System på blodflödet i kranskärlen och beräknar sedan på mindre än 10 minuter en patientspecifik s.k. CAD-score som med mer än 96 procents säkerhet kan utesluta kranskärlssjukdom. CADScor-System har därmed potential att avsevärt effektivisera patient flödena i sjukvården, göra det lättare för läkare att fokusera på de patienter som är i störst behov av vård och samtidigt ge patienterna ’peace of mind’.

Ni har hittills uppnått flera avgörande milstolpar i bearbetningen av USA-marknaden. Vilka är dessa?

– Det kommersiella samarbetsavtal som tecknades i slutet av 2021 har nu genererat flertalet patientutredningar med CADScor-systemet i USA. Mottagandet från kardiologer och primärvårdsläkare har varit mycket positivt och vi arbetar också på att etablera Centers of Excellence. Ytterligare en viktig milstolpe är att kliniker har fått bekräftad ersättning för vår produkt av de nationella försäkringsbolagen genom generisk CPT-kod.

Hur ser era tillväxtmål ut?

– Vår ambition är att nå en omsättning om 200 miljoner kronor år 2024. Då ska vi också ha uppnått en bruttomarginal om minst 80 procent. Det motsvarar en etablerad bas om 3 000 CADScor-System i slutet av 2024, med tonvikt på USA-marknaden.

Vilka faktorer gör Acarix till ett intressant bolag att investera i för presumtiva aktieägare?

– Vi har byggt upp ett starkt team i ledningsgruppen och har ett kraftfullt diagnostiskt verktyg som svarar upp till ett mycket omfattande medicinskt behov. CADScor-system erbjuder konkret nytta för såväl läkare som sjukvården och för patienterna. Vi har alla förutsättningar på plats för att öka tillväxten i USA. CADScor-System är en teknologi som är perfekt lämpad för den amerikanska marknaden. Vi är ett växande företag där vi ser stora möjligheter till ett betydande kommersiellt genombrott på en av världens största marknader för medicinteknisk utrustning. Vi arbetar hårt för att kunna erbjuda våra aktieägare en både händelserik och lönsam tillväxtresa.

Du tillträdde som vd för Acarix i februari 2022, med huvuduppgiften att lotsa bolaget till nästa kommersiella fas. Vad har du för bakgrund och vilka är dina främsta drivkrafter?

– Jag har bott utomlands och arbetat i den internationella Life Science sektorn i drygt tre decennier. Jag har arbetat på Merck & Co, Inc (MSD) i 25 år inom alla geografiska regioner i högt uppsatta tjänster, har varit Senior Vice President för ett danskt medtech bolag, samt nyligen vd för ett amerikanskt biotechföretag med fokus på stamceller. När möjligheten att bli vd på Acarix dök upp upplevde jag det som en ”perfect match” jag har en god kännedom om den amerikanska marknaden och en koppling till Sverige som svensk. Jag såg också direkt utvecklingspotentialen i Acarix och drivs av att arbeta med en stark genombrytande teknologi och ett mycket erfaret och passionerat team som ska stärka vår position i USA.

Fakta: Acarix är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar innovativa lösningar för snabb AI-baserad uteslutning av kranskärlssjukdom (CAD). Det CE-märkta CADScor-systemet, som även har fått DeNovo-godkännande från FDA, är avsett för patienter som upplever bröstsmärta med misstänkt kranskärlssjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals fall av onödig, invasiv och kostsam diagnostik Acarix är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX).

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära