Följ oss

Nyheter

Lipigon accelererar aktiviteten på flera plan in mot klinik

Publicerad

den

Piller

Lipigon noterades på First North den 1 mars. Nedan är en sammanfattning på en ny analys gjord av Emergers.

Parallellt med förberedelserna för att ta Lipisense in i kliniska studier pågår arbetet med att validera de 20-talet resultat från screeningsamarbetet med HitGen. Dessutom noterar vi en ökad internationell uppmärksamhet för Lipigon. Med låga trösklar för produktgodkännande för Lipisense, flertal närtida möjliga triggers, stöd av insiderköp, starka finanser och en fortsatt anmärkningsvärt pressad värdering ser vi en hög potential för aktien.

Hög aktivitet i flera av bolagets projekt

Under sommaren har arbetet fortlöpt med förberedelserna inför studiestarten för Lipigons huvudprojekt, P1 Lipisense för behandling av kraftigt förhöjda triglycerider (blodfett) med förväntad start under Q2 2022. Lipigon har anlitat kontraktsforskningsorganisationen CTC i Uppsala för den kliniska fas I-studien som fokuserar på säkerhet, tolererbarhet och farmakokinetik. Vanligen kan man inte se effekt i den sortens studie men i fallet med Lipisense kommer man kunna inkludera personer med lätt förhöjda triglyceridnivåer och se om Lipisense sänker deras triglyceridnivåer, och alltså även få effektmått i detta tidiga stadium. För närvarande håller substansen på att produceras och GMP-batcher väntas klara under slutet på sommaren/tidiga hösten. Därefter väntas resultaten från de toxikologiska studierna avrapporteras mot slutet på året, med inskick till Läkemedelsverket i februari 2022. Under början på sommaren avslutades också den första screeningen i samarbetet med HitGen, där HitGens patenterade DEL-screeningplattform screenade tusentals gånger fler substanser än vid traditionell höghastighetsscreening och genererade ett 20-tal hits som nu ska valideras av Lipigon de kommande månaderna, innan fortsättningsplanen utformas under hösten.

Presentation på branschens mest väl ansedda event

I slutet av september kommer Vd Stefan K Nilsson även presentera på TIDES USA: Oligonucleotide and Peptide Therapeutics i Boston vilket är ”branschens mest väl ansedda event för att påskynda oligo-, peptid- och mRNA/vaccinbehandlingar till marknaden” och kan antas vara särskilt välbesökt och uppmärksammad just i år då mRNA nått särskild ryktbarhet pga covid-vaccinen. Möjligheten att få presentera på konferensen vittnar om intresset för Lipisense och kommer gynna Lipigons arbete med att hitta en möjlig licenspartner för Lipisense framöver. Därtill kommer Lipigon självt arrangera en online-konferens om RNA den 26 augusti för svenska och internationella investerare.

Anmärkningsvärd värdering lockar till insynsköp

Parallellt med utvecklingen av bolagets projekt har man även stärkt både styrelse, med Jessica Martinsson (co-founder Sprint Bioscience, First North Mkt Cap 170 MSEK), och ledning, med Eva Arlander som COO. Dessutom har tre styrelseledamöter inklusive ordföranden, plus COO och CFO köpt aktier i Lipigon, även om den totala köpeskillingen var i sammanhanget blygsam på drygt 0,5 MSEK. Aktien fortsätter dock handlas till en anmärkningsvärt låg värdering, med ett börsvärde omkring 75 MSEK där 59 MSEK motsvarades av kassan vid slutet av Q1’21. Vi ser därför en hög potential från dagens nivå med effektmått från Lipisense under 2022/2023 och en efterföljande utlicensiering som viktigaste triggers. Vi fortsätter räkna med ett samlat riskjusterat nettonuvärde för bolagets projekt på motsvarande 28-35 SEK per aktie på 18-24 månaders sikt, vilket inkluderar en riskjusterad förväntan om en utlicensiering av Lipisense. Som med all läkemedelsutveckling är dock den höga potentialen också förknippad med hög risk.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära