Följ oss

Nyheter

Intervju med vd för Pagero som gör en IPO på First North

Publicerad

den

Karta över nätverk

Pagero gör just nu en IPO på 575 miljoner kronor varav 500 miljoner kronor är en nyemission och noteras sedan på First North den 22 oktober. Här blir bolagets vd Bengt Nilsson intervjuad om verksamheten och han ger en bra förklaring. Det kan nämligen behövas en förklaring för ”affärsnätverk som kopplar ihop köpare och säljare världen över” är inte så konkret i text.

Nyheter

Vavel Games ska lansera Vavelverse på Hedera Network-blockkedjan

Publicerad

den

Vavel Games ska lansera sin nästa generation av MMO-spel på Hedera Network-blockkedjan och har nu som första gamingbolag fått ett bidrag från HBAR Foundation, en organisation som arbetar med att locka spännande tjänster till Hedera. Med stöd från HBAR Foundation så ska Vavel Games lansera Vavelverse, ett sammankopplat och korsintegrerat ekosystem för virtuella världar och MMO-spel utvecklade av Vavel Games på Hedera Network-blockkedjan. Det första spelet som ska släppas är Imperium: Galactic War 3.0.

HBAR Foundation skriver att med deras hjälp så kommer Vavel även att integrera NFTs i spelen och snabbt tillhandahålla en välkänd speltitel för att attrahera användare och NFT-volym till Hedera.

NFTs nästa vecka, spellansering första kvartalet 2023

Vavel planerar att göra sin första NFT-drop under första veckan i juni och den fullskaliga spellanseringen är planerad till första kvartalet 2023.

”Vi tror att detta kommer vara en av många virtuella världar baserade på Hedera Hashgraph och vi är förväntansfulla över möjligheten som presenterats av HBAR Foundation för att leda vägen för andra projekt som kommer att ägas av sina respektive communitys” sade Mikołaj Marcisz, grundare och CCO på Vavel Games.

Gold Town Games är delägare

Gold Town Games äger ett antal procent av Vavel Games och en lika stor andel aktier ägs av de som vid en tidpunkt för några år sedan var aktieägare i Gold Town Games och då fick aktier som utdelning.

Fortsätt läsa

Nyheter

MBRS Group – butiken brinner och ledningen lämnar

Publicerad

den

We aRe Spin Dye noterades för ett och ett halvt år sedan och har sedan varit ett enda stort transaktionstrassel. Bara tre månader efter noteringen köper man Odd Mollys modeverksamhet (Odd Molly och Hunkydory), en verksamhet som i sin tur en kort tid innan har förvärvat marknadsplatsen Used By. Redan här är det hela snurrigt, We aRe Spin Dye erbjuder en lösning för färgning av textiler, men är nu även ägare av ett par modemärken och en marknadsplats, det är så spretigt att igen vettig människa rimligtvis kan styra det.

Det dröjer inte många månader innan Used By avvecklas till en stor förlust.

Men We aRe Spin Dye låter sig inte avskräckas av ett problemfyllt förvärv utan ger sig på nästa förväv, ett e-handelskonglomerat som går under namnet Best of Brands Group. Det består av Campadre, Members och Best of Brands. I samband med detta väljs Gustaf Öhrn, Anna E Öhlin och Per Törnberg in i styrelsen.

Redan samma månad som förvärvet av Best of Brands Group görs meddelar Odd Mollys vd att hon avgår.

Strax innan 2021 går mot sitt slut så meddelar We aRe Spin Dye att de byter namn till MBRS Group.

I mars 2022 anställs Tommy Wahlberg som ny CFO, men han blir inte långvarig för redan efter två månader meddelades att han avgår. Men otroligt nog så har under denna period även vd för hela MBRS Group avgått. Vidare så har även Campadre under denna period satts i konkurs, som även verkar ha innefattat Members.

Strax innan hade även den problemfyllda Best of Brands-lokalen i Sickla, som var butik och lager, brunnit vilket fick bolaget att överge den.

  • Used By har lagts ner
  • Odd Mollys vd har avgått
  • CFO har avgått efter två månader
  • VD för hela MBRS Group har avgått
  • Campadre, inklusive Members, har försatts i konkurs
  • Best of Brands-lokalen har brunnit och övergivits

Någonting säger oss att denna historia kommer att fortsätta bjuda på händelser.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games utvecklar spel

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära