Nyheter
Intervju med vd för kryptovaluta-företaget Goobit Group som noterades idag
Kryptovalutaväxlingsföretaget Goobit Group som driver BTCX noterades idag på First North via en direktnotering. Cision Promoted har gjort en intervju med bolagets vd Pär Helgosson.
I er bolagsbeskrivning inför listningen framkommer att Goobit är den största aktören i Sverige när det gäller handel med kryptovalutor för privatpersoner och företag. Vad är det som har gjort er störst?
”Vi var en av de första kryptoväxlarna i världen och var också bland de första reglerade, vilket har gett oss en legitimitet som reglerad kryptobörs, både hos privatkunder, bolag och banker. Bidragande är också att vi har ett starkt fokus på kundservice, med support på svenska alla dagar i veckan. Eftersom vi har gjort detta i snart tio år har vi samlat på oss erfarenhet som andra aktörer har svårt att köpa sig till”, säger Pär Helgosson.
Ni är noggranna när det gäller identifiering av kunder och säkerställande att det inte sker några illegala transaktioner av något slag på er plattform. Det här är uppenbarligen en viktig fråga för er?
”Det finns alltid ett spektrum inom olika branscher, från superseriösa och reglerade aktörer, till de som befinner sig i andra änden. Vi går i bräschen för att vi gör detta ’by the book’ och att man kan lita på att vi är registrerade och följer de regleringar som finansiella institutioner såsom FI i Sverige, och motsvarande internationellt ställer på alla finansiella aktörer som hanterar transaktioner och valutor. Goobit har i praktiken samma processer och rutiner som banker när det kommer till exempelvis KYC (know your customer) och ’source of funds’. Vår bedömning är att de aktörer som inte gör dessa typer av kontroller, som inte spårar och hindrar felaktiga transaktioner, i längden kommer att konkurreras ut av aktörer som oss som erbjuder en minst lika bra kundupplevelse, om inte bättre, samtidigt som vi är säkrare och tryggare.”
Det planeras för en EU-reglering om drygt två år gällande kryptotillgångar. Känner ni er redo inför den? Kan allt det arbete Goobit hittills har lagt ned på KYC-processer och liknande visa sig bli en tydligare konkurrensfördel framöver när branschen regleras?
”Vi kommer se till att vara helt redo innan regleringarna slår till, vilket absolut är en konkurrensfördel då många andra aktörer som inte varit proaktiva på detta område kommer att behöva påbörja det arbetet när det väl är dags. Vi har tagit den positionen att kunderna kan lita på att vi kommer att vara reglerade, registrerade, följa alla AML- och compliance-krav som vi ska. Goobit gör det som är svårt, men vi gör det på ett automatiserat och skalbart sätt. Vi ser till att göra rätt för oss och ska vara det trygga och pålitliga alternativet”.
Stämmer det att Goobit har hjälpt Riksbanken att komma igång på kryptoområdet?
”Ja, vi var tillsammans med vår partner de som tog initiativet till projektet med Riksbankens e-krona, som de sedan har tagit vidare på egen hand.”
I dagsläget ansvarar kunderna själva för förvaringen av den kryptovaluta de handlar hos Goobit och ni tillhandahåller inte så kallade wallets. Är det senare något som ni överväger att lägga till i ert utbud framöver?
”Ja, vår plan är att erbjuda kunden de tjänster de önskar, såsom möjlighet till wallet framöver och även ’custodian-tjänster’. Vi utvecklar olika tjänster som vi kommer att sjösätta framåt, och i det arbetet drar vi bland annat nytta av att vi har drivit och opererat Nova Exchange, som är en av de största kryptobörserna med över 600 kedjor och coins. Det finns få andra aktörer som har hanterat så stora volymer av kedjor och tokens, och det ger oss en erfarenhet som är unik ur det perspektivet, vilket är en fördel när vi utvecklar nya tjänster.”
Goobit har en expansionsplan som inkluderar övriga Norden i ett första steg och sedan övriga EU-länder. Är planen att delvis uppnå detta genom förvärv eller handlar det om en helt organisk expansion?
”Vi kommer dels att växa organiskt, men även titta på strategiska samarbeten samt möjliga uppköp. Varje marknad vi går in på kommer att utvärderas för att identifiera vilka metoder som lämpar sig bäst. Goobit kommer att såväl samarbeta som konkurrera med lokala aktörer och gör det utifrån tyngden att vi har varit tidiga, att vi är reglerade och att vi har Nasdaq med oss i ryggen som en kvalitetsstämpel.”
Bolaget ”hedgar” inte de bitcoin och ether ni lagerhåller förutom att eventuellt minska lagret vid kraftig volatilitet. Det borde peka på att ni har en positiv långsiktig syn på dessa kryptovalutors prisutveckling?
”Ja, vår långsiktiga syn är positiv även om det kan vara volatilt på kort sikt. Vår bedömning är att vi befinner oss någonstans i mitten, eller möjligen i mitten av andra halvan, av denna ’bull run’ för kryptovalutor. Bitcoin är det här digitala tillgångsslagets reservvaluta, och anledningen till att vi väljer att fokusera på bitcoin och ether är att de är de största, mest pålitliga och använda protokollen. Goobit är en av de första och största aktörerna i Norden som har valt att allokera kapital i krypto. En investerare i Goobit får kryptoexponering både genom vår kärnaffär att växla kryptovalutor till lokal valuta och genom att vår balansräkning sedan lång tid tillbaka innehåller en lämplig allokering mot bitcoin och ether.”
Nu listas Goobit på Nasdaq First North. Vad är syftet med det, och varför direktlistning istället för IPO?
”Vi gör det för att skala upp våra tillväxtplaner. Anledningen till att Goobit direktlistar sig snarare än gör en IPO är för att vi är lönsamma och har bra siffror med oss in. Den emission vi gjorde i april, tillsammans med verksamhetens kassaflöde gör att vi kan påbörja vår nordiska expansion. Listningen ger också en legitimitet för oss, branschen, kunderna och för våra partners. Väl på Nasdaq kommer vi att invänta marknadens värdering på bolaget och sedan hämta in kapital för att accelerera resan ut i Europa.”
Goobits lönsamhet och positiva kassaflöde har uppnåtts relativt nyligen. Kan investerare förvänta sig fortsatt lönsamhet framöver?
”Jag klev in i bolaget med mandatet att göra Goobit lönsamt, förbereda och bygga upp bolaget inför en Nasdaq-notering. Det vi ska göra framöver är att fortsätta skala upp vår verksamhet. Goobit har nu den organisatoriska förmågan att kunna operera lönsamt när vi skalar internationellt, men kan mycket väl välja att växa snabbare utan hänsyn till det om så önskas. Vårt största fokus framöver är tillväxt, men vi kan som sagt skala upp tekniskt och operationellt utan att kostnaderna ökar i takt med intäkterna.”
Enligt Goobits bolagsbeskrivning ökade intäkterna med 33,2 procent till 320,7 miljoner kronor (240,7) för det brutna räkenskapsårets nio månader 1 maj 2021 – 31 januari 2021. Ebitda uppgick till 9,1 miljoner (-0,24). För februari 2021 redovisas en omsättning på 65 miljoner kronor, vilket är den högsta nivån hittills för en enskild månad, och Goobit uppger att dess volymer växer i snabb takt.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical