Följ oss

Nyheter

Gold Town Games har dubblerat antalet intäktsbringande spel

Publicerad

den

Gold Town Games har nu fyra intäktsbringande spel och ytterligare lanseringar av två nya spel är planerade under inledningen av 2023, det skriver Analyst Group i en färsk analysuppdatering där man upprepar sitt motiverade värde på 3,90 kronor per aktie i ett Base scenario. Nedan är Analyst Groups sammanfattning av analysen:

Utifrån den presenterade Q3-rapporten har vi uppdaterat våra estimat och baserat på en nettoomsättning om ca 31 MSEK för helåret 2023, en applicerade P/S-multipel om 6x samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.

  • Lägre försäljning än väntat under kvartalet

Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till 3,8 MSEK (1,9), vilket är en ökning mot 2021, men däremot en minskning mot föregående kvartal i år (Q2-22). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till -1,2 MSEK (0,7), där vi i vårt tidigare estimat hade räknat med att Bolaget skulle kunna leverera ett nära break even-resultat. En förklaring till den lägre omsättningen under Q3-22, såväl som det negativa EBITDA-resultatet, beror på lägre produktionstakt av Cricket Star Manager (CSM). Då detta berott på en semestereffekt under kvartalet, och produktionen därefter ökat till tidigare nivåer, ser vi fortsatt att Gold Town Games kan göra en bra avslutning på 2022. Likväl, till följd av ett sämre tredje kvartal än väntat, justerar vi ned våra helårsprognoser något. Vad gäller rådande världsläge räknar vi fortsatt med en stark dollar under kommande månader, vilket således gynnar Gold Town Games.

  • Fyra spel som genererar intäkter

Gold Town Games har under hösten genomfört en global lansering av World Football Manager (WFM) och FIH Hockey Manager (FIHHM) på Appstore och Google Play, såväl som en europalansering av Blitz Football Manager (BFM) i Europa. Som sport har fotboll en minst sagt stor global närvaro, vilket resulterar i stor intäktspotential för WFM, men samtidigt en större konkurrens från andra spel. Vad gäller BFM kommer med stor sannolikhet den största marknaden utgöras av Nordamerika. Genom att först lansera spelet i Europa kan produkten testas, förbättras och därefter lanseras globalt med ett särskilt fokus på just den nord-amerikanska marknaden. Då BFM och FIHHM börjat generera intäkter under Q3-22 har Gold Town Games därmed intäkter från totalt fyra spel.

  • Behåller värderingsintervallet

I samband med Q3-rapporten har vi antagit något försiktigare prognoser, men samtidigt en högre målmultipel. Med totalt fyra intäktsbringande spel, och ytterligare lanseringar planerade för Cricket- och Baseball-spelet under 2023, anser vi att Bolaget bör värderas till en högre multipel. I kombination med våra uppdaterade prognoser väljer vi därför att behålla vår tidigare värdering i ett Base- och Bull scenario, samtidigt som vi utgår från ett konservativare Bear scenario.

Nyheter

Stor uppsida i Stora Enso – köp aktien säger Dagens industri

Publicerad

den

Exempel på förpackning från Stora Enso

Stora Enso var en gång i tiden stora på papper, men företaget har utvecklats och under 2022 utgjorde papper bara 14 procent medan förpackningar utgjorde 38 procent. Företaget är också stora på olika biomaterial och sågade trävaror till byggindustrin. Dagens industri har analyserat företaget och kommer fram till en uppsida på 40 procent i aktien och delar ut en köprekommendation.

”En värdering på 8 gånger rörelseresultatet – betydligt lägre än många andra stora industrijättar – skulle dock räcka för att motivera en aktiekurs om 200 kronor. Det ger en uppsida på 40 procent från i dag.”

Dagens industri lyfter fram att Stora Enso är en strukturell vinnare, har stordriftsfördelar och satsar stort på forskning och utveckling.

Stora Enso-aktien stängde veckan på 143,20 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan rekommenderar tre köpvärda aktier, men en ska man sälja

Publicerad

den

Sju företag har tidningen Börsveckan denna vecka analyserat och tre av aktierna får köprekommendationer, medan Eltel är aktie man gör bäst i att sälja.

Köp

  • Nilfisk
  • AQ Group
  • Transtema

Avvakta

Sälj

  • Eltel
Fortsätt läsa

Nyheter

Caverion gör fastigheter smarta, digitala och uthålliga för att möta framtiden

Publicerad

den

Uno Lundberg, VD för Caverion Sverige

Fastigheters höga koldioxidutsläpp utmanar. Med hashtagen #energywise vill fastighetsteknikbolaget Caverion sätta fokus på att hållbar energianvändning måste vara en prioriterad fråga. – Vi bygger ett robust och transparent förhållningssätt kring fastighetsutveckling, säger Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.

”Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för upprustning av fastighetsbestånden”

Caverion är ett finskägt företag inom fastighetsteknik, ett ungt varumärke som firar tio år under Caverions flagg. Men rötterna är djupa. Ett av bolagets äldsta serviceavtal i Sverige tecknades redan 1973 och det gäller fortfarande.

– 30 procent av människans koldioxidutsläpp kommer från byggnader. 20 procent av koldioxidutsläppen kan minskas genom digitalisering. Tekniska lösningar i fastigheter är därför en game changer för samhället, menar Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.

Vilken är Caverions vision?

– Vi finns där genom hela fastighetens livscykel, sida vid sida med våra kunder. Som en ”elevator-pitch” brukar jag säga att vi gör vår del för att ”rädda planeten”. Att skapa hållbara resultat för människor, företag och omvärld via fastighetsteknik är nyckeln i vår strategi. Det betyder att vi kan påverka våra kunders fastighetstekniska miljöer genom att utveckla långsiktiga lösningar som förbättrar hållbarhet och energieffektivitet. Vi gör byggnader, industrier och infrastruktur smarta och uthålliga för att möta våra kunders utmaningar och förväntningar.

Vilka är Caverions framgångsfaktorer?

– Vår styrka är kombinationen av bredd och djup. Caverion finns i hela Sverige, men därtill har vi hela vårt internationella nätverk av Caverion-bolag i tio europeiska länder. Det är en oerhörd tyngd som skapar möjligheter att arbeta med vår kompetens över gränserna och att kunna möta våra kunders behov, oavsett var och när de uppstår. Med det sagt är våra medarbetare avgörande som varje dag erbjuder sitt kunnande för en välmående omvärld.

På vilket sätt är ni en hållbar aktör i samhällsbyggandet?

– Allt vi gör har med hållbarhet att göra. Vi arbetar med flera av de stora samhällsfrågorna varje dag. Energifrågan, säkerhetsfrågor, digitalisering och automation, vind-, sol- och vattenkraft är exempel på områden där vår kompetens gör skillnad. Genom våra tjänster minskar vi våra kunders koldioxidavtryck – deras fotavtryck – med det vi kallar handavtryck, det vill säga våra tjänster och lösningar. Vi kan med gott självförtroende säga att vårt handavtryck är fyra gånger större än vårt eget fotavtryck. Och år 2030 ska det vara tio gånger större! Vi är en hållbar aktör, men uppmanar också andra att utmana oss – på så vis bygger vi ett hållbart samhälle.

Kan du ge ett exempel?

– Om man tittar på våra EnPC-projekt i svenska kommuner handlar det om ett framåtblickande och att ta ett helhetsgrepp på sitt fastighetsbestånd. Vi hjälps åt tillsammans att upptäcka och genomföra energi- och underhållsbesparingar som ger kommunen möjlighet att renovera stora delar av sitt bestånd med ekonomin i balans – rejäla hållbarhetsprojekt! I en mindre kommun med drygt 100 000 kvm lokal- och bostadsyta som vi just nu jobbar med beräknas energikostnaden sänkas med 2,5 miljoner per år.

Vilka megatrender gynnas Caverion av?

– Teknikanvändningen ökar konstant. Detta gör att vi får en allt tyngre position i byggprocessen och en pågående urbanisering har styrt byggande och renovering. I dagsläget initieras dessutom stora, spännande projekt över hela landet vilket ökar kraven på tillgänglighet och kompetens. Det är också så att dagens utveckling av energipriser och önskemål om miljöcertifiering av fastigheter påverkar oss positivt eftersom det är just där vi kan ge ett stort bidrag till våra kunder. Digitalisering, inte minst när det kommer till att styra, reglera och effektivisera energiflöden, möter samhällets stora behov av energi. Genom att erbjuda analyser och rapporter i digital form är vi med och gör fastigheter och byggnader smarta.

Vilken är er syn på branschen, och var står ni i förhållande till det?

– Vår bransch är både en förutsättning och en utmaning. Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för att bidra till upprustning av fastighetsbestånden. Dessutom, den tekniska kunskap vi har möjliggör både resultat och innovationer. En paradox är att vår bransch på många sätt är lika spännande som telekom-, spel- eller musikbranschen men att vi inte riktigt nått ut med det än. Att jobba med sustainability är ett viktigt komplement för att locka ung och ”mångfaldig” kompetens till branschen.

Finns det någon tydlig trend inom samhällsbyggnad?

– Näringslivet är överens med miljö- och naturorganisationer om att det måste göras mycket på hållbarhetsområdet och att det måste ske nu. Exempelvis är frågan om energieffektiviseringen högt på agendan. Vi använder hashtag #energywise för att tydliggöra att det är en prioriterad fråga för oss; att sprida kunskap och klokskap, om ett hållbart energianvändande.

Vilka utmaningar ser du?

– I nuläget är det på den politiska sidan som det uppstår flaskhalsar. Jag kan sakna ett mer målinriktat engagemang från såväl nationella som kommunala politiker, bland annat när det kommer till energieffektivisering. När vi går in med våra EnPC-projekt i kommuner blir det goda och stora resultat nästan omedelbart. Det är ett sätt att förändra och där vi är aktiva. Men då behövs en förståelse som sträcker sig längre än innevarande mandatperiod.

Vad ska vi hålla ögonen på inom de kommande åren?

– Det som sker den kommande tiden är att agnarna kommer skiljas från vetet. De som inte arbetar ärligt, transparent och tydligt med hållbarhetsfrågan har ingen plats på marknaden framöver. Kompetens, leverans och mätbara

resultat blir viktiga när exempelvis fastighetsförvaltare blir fastighetsutvecklare. De behöver utveckla och tänka nytt. Där kan pigga bolag med samma framåtanda driva på. De andra blir utan uppdrag!

Till sist – vad gör dig stolt som vd på Caverion Sverige?

– Jag är både stolt, glad och extremt motiverad att få jobba för ett företag som gör skillnad på riktigt. Vad kan vara viktigare på lång sikt än att få möjligheten att göra vår del av att rädda planeten? Att vi dessutom har riktigt roligt tillsammans är toppen. Härligt helt enkelt! avslutar Uno Lundberg.

Caverion är verksamma inom fastighetsteknik och erbjuder rådgivning och projektering, via projektledning och projektgenomförande till tekniskt underhåll och Facility Management. Bolaget verkar inom områden som bland annat el, vs, ventilation, automation, energieffektivitet och säkerhet och utvecklar smarta lösningar för fastighetens hela livscykel. Bolaget har verksamhet över Europa och sitt huvudkontor i Finland.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.
  • Gold Town Games har ingått ett web3-publishingavtal med Vorto Gaming. Syftet med samarbetet är att addera web3-komponenter till det befintliga mobilspelet, World Football Manager (WFM), och därmed stärka spelets intjäningsförmåga – samt göra spelet unikt i den stora och kraftigt konkurrensutsatta fotbollsmanager-vertikalen. WFM som […]

Populära