Följ oss

Nyheter

Fortsatt positiva signaler för Gold Town Games spel Baseball Franchise Manager

Publicerad

den

Baseball Franchise Manager

Gold Town Games rapporterar att deras spel Baseball Franchise Manager fortsätter visa positiva signaler från amerikanska marknaden. Bolaget skriver att efter en lyckad uppdatering syns en ihållande positiv trend i tidigt engagemang hos nya användare.

Efter Baseball Franchise Managers uppdatering för drygt en vecka sedan, har dag 1-retention, det vill säga hur stor del av de nya användarna som stannar kvar mer än ett dygn, ökat med nästan 10 procent till drygt 33 procent. Samtidigt som användardata från den senaste månadens nedladdningar påvisar en fortsatt hög grad av kontinuerligt betalande användare.

Ungefär 3,5 procent av de 14 000 iOS-nedladdningar som gjorts hittills har konverterat till betalande användare, i genomsnitt har de i sin tur gjort cirka 2,5 köp per användare. Denna data bådar gott för kommande månaders utfall skriver bolaget, då uppgången för dag 1-retention ytterligare kan förbättra datan.

Ny funktionalitet i simulatorn, en betydande del av förbättringen

Bland de förändringar som ligger bakom den förbättrade retention-trenden återfinns en större anpassning av hur användaren kontrollerar tiden i den återkommande simulationen av matchen som är en stor del av kärnan i spelet.

“Vi kommer fortsätta att följa de löpande indikationerna som användarbasen ger oss genom sitt spelande. Vi lär oss hela tiden nya saker som vi kan ta med oss till våra andra titlar och nya spel”, säger Pär Hultgren vd i Gold Town Games

Härnäst kommer teamet att arbeta vidare med att implementera funktionalitet för att ytterligare stärka spelets retention. Målsättningen är att öka de första dagarnas retention med några procentenheter till och på så sätt öka möjligheten att långsiktigt bygga en större bas av användare.  

Nyheter

DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.

Barista i 500 svenska butiker

DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.

Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Publicerad

den

Plopp, en välkänt godis från Cloetta

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.

I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.

”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”

Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Publicerad

den

Asmodee Group-spel

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.

Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.

Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.

”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”

Intervju med Asmodee Groups vd Thomas Koegler inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära