Följ oss
Dug Foodtech

Nyheter

Fastator – en snabbväxare med rabatt

Publicerad

den

Fastator fortsätter växa i snabb takt och redovisade en substansrabatt på cirka 12 procent efter tredje kvartalet. Aktiespararnas Analysguiden kommer i en analys fram till ett motiverat värde om 28-32 kronor per aktie. Nedan är en sammanfattning av analysen.

Enda investmentbolag inom fastigheter
Fastator är börsens enda investmentbolag inom fastighetssektorn. Bolaget är genom hel- och delägda bolag verksamt inom sektorer som bostäder, lager/lätt industri och logistik, handel och förvaltning. Expansionen har varit snabb och bolagets substansvärde har sedan starten 2011 ökat från 35 miljoner kronor till 1,9 miljarder. Förra höstens börsnotering och den efterföljande försäljningen av aktierna i Offentliga Hus till Samhällsbyggnadsbolaget får sägas vara ett kvitto på den snabba substanstillväxten. Det skapade också en kassa i miljardklassen som nu satsas på att växa.

Rabatt på cirka 12 procent
För de tre första kvartalen uppgick omsättningen till 174,2 miljoner kronor (153,7 samma period i fjol). Rörelseresultatet blev 262,7 miljoner kronor (189,7) och substansvärdet summerade till 1 874 miljoner kronor (1 701), vilket innebar ett substansvärde om 24,3 kronor per aktie. I skrivande stund handlas aktien runt 21,50 kronor, vilket motsvarar en substansrabatt på cirka 12 procent. Resultatet efter skatt blev 174,8 miljoner kronor, 2,21 kronor per aktie (0,91).

Ständigt nya affärer
Fastator fortsätter att växa. Under årets tre första kvartal har tillgångarna i dotter- och intressebolag ökat från 3,4 miljarder till 4,7 miljarder kronor. Efter rapportperioden har gruppen bildat ytterligare ett JV-bolag – Vrefast, inriktat på hyresbostäder i Mälardalen – tillsammans med Vrenen samt tagit över aktiemajoriteten (79 procent) i intressebolaget Företagsparken. Genom dotterbolaget Svenska Kulturskatter har Fastator förvärvat Åregården och Lindgården i Åre respektive Visby. De tidigare delägarna av Åregården tar köpeskillingen som aktier i Fastator till en teckningskurs om 26 kronor per aktie.

Att se det andra inte ser
Fastator vill genom sin roll som investmentbolag ”se det andra inte kan se.” Tillväxtpotentialen är det avgörande– inte geografiskt område eller ett visst fastighetssegment. ” När bolagen uppnått en mognadsfas omvärderas rollen men det finns ingen särskild exitstrategi. Kort sagt; det handlar ytterst om förtroende för ledningen och det gäller att ha en gedigen historik. I februari i år tog Knut Pousette över som VD för Fastator, tidigare VD för Kvalitena, och i styrelsen för Stendörren och D. Carnegie. En av hans främsta prioriteter var att genomföra ett listbyte för aktien från First North till Stockholmsbörsen. Den 16 september blev första handelsdagen för Fastator på Nasdaq Stockholm.

Vi anser att Fastator är köpvärd till en kurs på 28-32 kronor per aktie.

Nyheter

Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er

Publicerad

den

Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.

Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.

”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.

Detta är Carve Africa och Star for Life

Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.

Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ericsson på 2 minuter efter rapporten

Publicerad

den

Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.

Johanna Englundh på Morningstar går igenom Ericsson på 2 minuter.
Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech meddelade idag att Fredrik Marquard har anslutit sig till företaget som ny försäljningschef. Fredrik, som har lång erfarenhet inom försäljning och ledarskap inom livsmedelsbranschen, kommer att ansvara för att driva och utveckla försäljningsstrategierna på den svenska marknaden.

DUG Foodtech har den senaste tiden flera gånger tagit upp att varje marknad har sina egna förutsättningar. På den svenska råder hård konkurrens och där förväntas en andel av de etablerade varumärkena att plockas ner från hyllorna samtidigt som nya får göra entré. Men exempelvis i Tyskland så befinner sig marknaden i ett tidigare stadie.

Fredrik har en bred bakgrund inom både försäljning och gastronomi, med erfarenheter från roller som köksmästare och restaurangchef innan han övergick till försäljnings- och ledarroller. Han har tidigare innehaft positioner hos välrenommerade företag som Oatly, Nespresso, Barilla, och Hammars Bryggeri. Under sin karriär har Fredrik byggt upp omfattande kunskap inom non-dairy-sektorn, vilket gör honom till en perfekt match för DUG Foodtech:s satsningar på hållbara och innovativa produkter skriver bolaget.

”DUG Foodtech är ett innovativt företag med produkter som ligger i framkant och som gör skillnad. Med min resa inom non-dairy-kategorin tror jag att jag kan bidra med värdefull erfarenhet på den svenska marknaden. Det finns en spännande resa framför oss, och jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Jag ser fram emot att bidra till DUG Foodtech:s fortsatta tillväxt med energi och engagemang”, säger Fredrik Marquard.

”Jag har samarbetat med Fredrik tidigare på Oatly och har stor tilltro till hans kompetens, särskilt när det gäller Food service och offentlig sektor. Hans erfarenhet och passion kommer att spela en avgörande roll i vår fortsatta tillväxtresa”, säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Populära