Följ oss

Nyheter

Essity-aktien är rättvist värderad anser Börsveckan

Publicerad

den

Hygienprodukter från Essity

Tidningen Börsveckan har gjort en analys av Essity som mynnar ut i att investerare bör avvakta med aktien.

Analytikerna skriver att Essity har förbättrat sin lönsamhet under ledning av vd Magnus Groth genom produktinnovationer, ökad försäljning av premiumprodukter och kostnadsbesparingar. Bolaget har höjt sitt marginalmål från 13,5 procent till över 15 procent, främst tack vare avyttringen av Vinda och sjunkande råvarupriser, särskilt för massa. Under andra kvartalet nådde den underliggande EBITA-marginalen 14,7 procent.

Trots lönsamhetsökningen har Essitys omsättningstillväxt varit svag, och bolaget förväntar sig endast 3 procent organisk tillväxt framöver. Förvärv anses nödvändiga för att driva långsiktig tillväxt. Bolagets aktie har stigit med 15 procent efter nyheten om det höjda marginalmålet och ett aktieåterköpsprogram, men aktien anses nu vara rättvist värderad.

Essity-aktien stängde igår veckan på 316,30 kronor.

Nyheter

Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien

Publicerad

den

Förpackningar från Billerud

Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.

”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”

I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.

Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.

Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.

Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat

Publicerad

den

SAAB-logga

Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.

Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug-mjölk

Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära