Följ oss
Adverty

Nyheter

Erik Penser Banks Momentumportfölj präglad av uppvärderingspotential

Åtta heta aktier i Erik Penser Banks momentumportfölj.

Publicerad

den

Våg har momentum

Från senaste omviktningen 4 mars till den omviktning Erik Penser Bank nu gör har en likaviktad portfölj av Access-bolagen i Momentumportföljen avkastat -11 %. Detta kan jämföras med OMX Småbolagsindex som är ned -7 %. Sedan start (sept 2017) har Momentumlistan avkastat 63 %, vilket kan jämföras med OMX Småbolag som är +11 %.

Erik Penser Bank lyfter ur två bolag, Eastnine och Iconovo, och tar in OptiFreeze och Angler Gaming. Även om de fortsatt ser potential i Eastnine och Iconovo, ser de högre potential kontra risk i de två nya bolagen.

Aino Health

Vi ser fortsatt potential för uppvärdering av bolaget drivet av 1) licensexpansion inom ArcelorMittal, 2) ökad licenstillväxt drivet av samarbetspartners, och 3) värderingen av peers inom sektorn (SaaS-lösningar inom Human Capital) som handlas till en EV/Sales-multipel över 5,5x vilket kan jämföras med Ainos 1,51x för ’20e. Därför ser vi fortsatt en hög potential i aktien till en hög risk.

Angler Gaming

Bolaget lämnade en stark trading update för Q2 och befinner sig i ett bra momentum. Bolaget handlas i dagsläget på en implicit WACC om ~14% vilket vi anser vara för högt. På vår målkurs om 17-18 kr handlas bolaget på en implicit WACC om 10%. Vi bedömer att bolaget kommer tjäna på att fysiska casinon varit nedstängda under stora delar av Q2 vilket ökat konverteringen offline till online. 

BTS Group 

BTS har lyckats ställa om till digital leverans av sina tjänster. Sedan den 1a mars har bolaget vunnit avtal med digital leverans till ett värde av 350 mkr. Under perioden 23e april till 14e maj accelererade  försäljningen jämtemot den inledande delen av Q2 och avslutande delen av Q1.  Baserat på våra estimat för kassaflödet ser vi att ytterligare 150-200 mkr kan användas för förvärv under 2020. Dessa potentiella förvärv skulle addera mellan 7,5-10% på försäljningen. Kurstriggers i form av förvärv samt ett motiverat värde baserat på våra estimat om 270-280 kr gör att vi justerar kurspotentialen till hög.

Instalco

Visibiliteten i Instalcos vinsttillväxt är hög. 2019 förvärvades omsättning motsvarande 1,5 Mdr och enbart helårseffekten från dessa förvärv ger över 10% omsättningsökning för 2020. Dessutom är Instalco bättre rustade än någonsin för fortsatta förvärv. Nätverket av bolag har vuxit kraftigt och fungerar som tentakler för att få in nya bolag i gruppen. Kassagenereringen är nu också så hög att Instalco kan förvärva motsvarande sin målbild på 600-800 mkr i omsättning per år och ändå generera ett starkt fritt kassaflöde. Vi anser att ett motiverat värde i intervallet 170-185 kr är rimligt. Detta motsvarar en EV/EBIT på 15 på 2021, vilket är i linje med den närmaste konkurrenten Bravida.  

Midsona

Vi bedömer att bolaget kommer kunna öka bruttomarginalen under H1’20 drivet av att tidigare annonserade prisökningar kommer att slå igenom under Q1’20 samtidigt som SEK har stärkts ca 1% mot EUR q/q. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 16,7x för ’20e samt 14,2x för ’21e. Detta anser vi är attraktivt givet bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.

OptiFreeze

Vi ser att bolaget har flera potentiella triggers inom närtid. Fortsatta framgångar och potentiella beställningar utgör triggers som kan synliggöra värdet i bolagets produkter. OptiFreeze har tidigare kommunicerat en målsättning om att sälja 30 maskiner 2020 – 2022, och en referenskund inom exempelvis Cut Flowers skulle påvisa att estimaten är uppnåbara. OptiFreeze handlas till EV/Sales om 11x för 2021, men med kraftig försäljningstillväxt och affärsmodell med återkommande intäkter kan man växa in i värderingen. Vi ser ett motiverat värde om 29-31 kr.

SBB 

Vi ser ett motiverat värde på SBB i spannet 34-36 kr. Vi baserar vårt motiverade värde på en SOTP-värdering bestående av SBBs rena förvaltningsresultat och övriga verksamheter i form av Fastighetsutveckling, transaktioner och ROT i bostadsbeståndet. Den förvaltande delen av bolaget värderar vi till 30 kr eller 15x förvaltningsresultat per stamaktie efter hybrid och D-aktieutdelningar. Vi bedömer att övriga verksamheter kan generera intäkter om ca 1,4 mdr per år vilket motsvarar ca 1,11 per stamaktie. Dessa värderar vi till ca 5x på vår målkurs.

Upsales

Upsales handlas till en rabatt emot andra svenska SaaS-bolag om ca 30%, denna rabatt anser vi till stor del vara missvisande då Upsales visar en tillväxt i linje med marknaden och har affärsrelaterade nyckeltal som är starkare än nära konkurrenter. Vi bedömer att bolaget under kommande sex månader kan stänga detta varderingsgap.

Nyheter

Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler

Publicerad

den

Teknisk analys på Hexatronic med EWT-vågor

Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Populära