Nyheter
Emission banar väg för Soltech Energys fortsatta förvärvsstrategi
Solenergikoncernen Soltech Energy expanderar just nu snabb takt. Under andra kvartalet i år ökade koncernens intäkter med 71 procent, samtidigt som den svenska verksamheten ökade med hela 102 procent. Bolagets hittills mycket framgångsrika förvärvsstrategi gynnas av solenergimarknadens pågående konsolidering och en stadigt ökande efterfrågan på helhetslösningar inom solenergi. För att finansiera den kommande tillväxtresan genomför Soltech Energy fram till den 7 september en företrädesemission på 247 miljoner kronor. Det berättar Soltechs vd Stefan Ölander.
Berätta om Soltech Energy och er affärsidé.
– Soltech grundades 2006 och har sedan dess vunnit mark på solenergimarknaden och expanderat kraftigt. Vi erbjuder såväl egenutvecklade estetiska som byggnadsintegrerade solenergiprodukter som vanliga utanpåliggande solceller och vi riktar oss mot alla typer av målgrupper och marknadssegment. Sedan 2019 pågår arbetet med att bygga Soltech-koncernen med hjälp av en mycket kraftfull förvärvsstrategi.
2019 lanserade ni en förvärvsstrategi med fokus på att förvärva bolag inom sol- tak-, fasad- och elteknikbranscherna med ambitionen att bygga en framgångsrik solenergikoncern. Hur har Soltech utvecklats sedan dess?
– Hittills har vi förvärvat sjutton bolag verksamma inom sol, tak, fasad och el och den höga förvärvstakten fortsätter även framöver. Bakgrunden till vår förvärvsstrategi är vår övertygelse om att en djupgående kompetens inom tak-, fasad- och elteknikbranscherna är helt nödvändig för att vi ska kunna nå vårt mål, att utvecklas till marknadens ledande solenergiföretag. De branscherna är alla viktiga delar vid solenergiinstallationer. Vi är dessutom en entreprenörsinriktad koncern som drivs av att ge stort handlingsutrymme till varje enskild vd och ägare i våra koncernbolag. Ledningen i samtliga koncernbolag är dessutom delägare i koncernen, vilket ger en god sammanhållning och bidrar till att generera många samarbeten över bolagsgränserna. Det är några av våra främsta framgångsfaktorer.
Under perioden 24 augusti – 7 september genomför ni en företrädesemission på drygt 247 miljoner kronor. Vad är bakgrunden till den?
– Vår ambition är att företrädesemissionen ska skapa förutsättningar för ytterligare förvärv och en ytterligare accelererad tillväxttakt. Den finansiering som emissionen genererar planerar vi även att använda för att vidareutveckla våra befintliga dotterbolag samt att fokusera på marknadsföring och rekrytering. Vi genomförde en motsvarande emission för ett drygt år sedan och har sedan dess kunnat leverera med råge utifrån våra målsättningar då vi dubblerat såväl intäkter som antal dotterbolag och antal aktieägare. Förutsättningarna att upprepa samma tillväxtutveckling även denna gång betraktar jag som mycket goda.
Vilka faktorer driver en fortsatt tillväxt på solenergimarknaden under de kommande åren?
– Såväl den svenska som den internationella solenergimarknaden växer extremt fort och svensk solenergi står inför ett genombrott där vi redan har en ledande position. Vid årsskiftet 2021 infördes ROT-avdrag (grönt teknikavdrag) som bland annat omfattar privatpersoners installation av solcellsanläggningar. Samtidigt har regelverket för storskaliga solcellsinstallationer förbättrats sedan gränsen för skattskyldighet har höjts från 255 till 500 kW. Idag kommer ca 1 procent av Sveriges energi från solen men regeringens målsättning till år 2040 är att solenergin ska stå för minst 10 procent av landets totala energikonsumtion. Många andra länder har liknande målsättningar. Tillväxtpotentialen är med andra ord mycket hög
Vilka faktorer gör Soltech till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?
– Solenergimarknaden står inför ett stort genombrott i Sverige och vi är verksamma och etablerade i samtliga segment, från villahushåll till stora industriella och offentliga solcellsinstallationer. Hösten 2020 genomförde vi en företrädesemission på 144 miljoner kronor. Vi nådde våra tillväxtmål med råge och planerar att upprepa samma framgångsresa med den företrädesemission som nu genomförs. Som aktieägare i Soltech har man både möjlighet att göra en riktigt bra investering genom att ta del av en långsiktigt attraktiv avkastningsnivå och att vara med och göra verklig skillnad för klimatet genom att vara en del av samhällets gröna energiomställning. Det faktum att vi har många aktieägare bidrar dessutom till att vi har en mycket hög likviditet i vår aktie.
Ni är en drivande kraft i den pågående konsolideringen av den svenska solenergibranschen. Vilka fördelar ger det er som bolag och för era kunder?
– Solenergimarknaden är het med drygt 800 verksamma bolag i Sverige. Konsolideringen bidrar till att stärka marknadens långsiktiga aktörer, vilket ökar tryggheten för kunderna. Kraven på professionalism, elsäkerhet och kunskap om tak och fasad ökar kontinuerligt. Där har vi som en stor och sammanhållen koncern en styrka. Vår verksamhet präglas även framöver av en offensiv tillväxtagenda med ambitionen att nå 4,7 miljarder i rörelseintäkter 2024.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO