Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

EatGood får genombrottsavtal från Kanada på sina Lightfry-ugnar

Publicerad

den

Eatgoods ugn Lightfry

EatGood noterade sig på Spotlight år 2017 och hade då en färdigutvecklad produkt, i form av Lightfry-ugnen som används av restauranger och andra företag för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja. Produkten har olika fördelar, maten blir nyttigare, arbetsmiljön blir bättre och den kan användas på betydligt fler ställen än en fritös som kräver kök med kraftfull ventilation. Det har dock gått något trögt att få fart på försäljningen och pandemin gjorde inte saken bättre.

Idag meddelade dock EatGood att de har erhållit sin största order hittills genom en ramorder på 38,5 miljoner kronor från sin Kanadensiska distributör TFI. Leverans ska ske under 2023-2025.

I samband med tecknandet av det exklusiva distributörsavtalet för Kanada var motkravet ett ramavtal med minimivolymer för åren 2023-2025 vilken motsvarar 38,5 miljoner kronor.

”Eatgood ser fram emot det nya året 2023 med nya och goda förutsättningar till högre försäljning och hög tillväxt. Alla Lightfry-enheter enligt ordrar till distributörer är enligt ordinarie villkor och distributörsrabatter.”

”Denna order är ett kvitto från en väletblerad aktör med premium produkter på att Lightfry är rätt i tiden med alla dess fördelar och egenskaper avseende bl.a ekonomiska fördelar så som att slippa oljeinköp samt lägre energikostnader genom Lightfry’s utförande och design med ett slutet ugnsutrymme vilket ger hög energieffektivitet. Restaurangkunder och kedjor söker efter alternativ för att komma ifrån måstet med att använda den allt dyrare oljan samt för att hantera ökande energikostnader med en energieffektiv produkt som Lightfry. Att framtidssäkra sin verksamhet, med luft i stället för olja, och ta sig ifrån oljeberoendet och effektivisera produktion är viktigt för många aktörer och det driver affärer till Lightfry’s fördel. Efter stigande priser, minskat oljeutbud med större konkurrens om oljan kommer Lightfry in i bilden – som ett framtidssäkrat alternativ. ”Vi ser fram emot det spännande samarbetet med TFI på den Kanadensiska marknaden med försäljning av restaurangutrusning, särskilt nu när den första leveransen av Kanada-certifierade Lightfry-enheter har lämnat Eatgood med destination Toronto samt efter den erhållna ramordern. Faktorer som ekonomi, stigande vegetabiliska oljepriser, energieffektiv, bättre för hälsan, miljövänlig, säkerhet, effektivisering, flexibilitet etc är alla intressanta faktorer som passar väldigt väl in på Lightfry och skapar intresse – AIR IS THE NEW OIL” – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB.

Graf över EatGoods aktiekurs
Graf över EatGoods aktiekurs

EatGoods aktie var som högst uppe i 2,60 kronor idag men är i skrivande stund upp 37,3 procent och handlas på 2,06 kronor.

Nyheter

Dometic är en billig option på att konsumentefterfrågan vänder

Publicerad

den

Dometic ute i öppna landskap

Veckans aktie i Dagen industri är Dometic som får en köprekommendation till hög risk. Bolaget har en bra marknadsposition, ett starkt kassaflöde och insynspersoner äger mycket aktier. Analytikern Magnus Dagel ser på Dometic som en billig option på en bättre konsumentefterfrågan.

”Dometic är ett slags billig option på en bättre konsumentefterfrågan. Det är inte säkert att det lyfter i närtid, men om volymerna vänder uppåt skulle hävstången bli kraftig, och vinsterna troligen bli avsevärt bättre än de som ligger i förväntningarna i dag.”

Tidningen ger fyra scenarier för bolaget och aktien som kan sammanfattas på detta sätt:

Mycket positivt scenario: Försäljning 30 mdr kr, ebita-marginal 18 %, vinst per aktie ca 10 kr – aktien kan nå tidigare toppnivåer kring 150 kr.

Positivt scenario: Försäljning +25 %, ebita-marginal 16 %, p/e ≈ 7 – aktien kan fördubblas vid cykliskt uppsving och stark marknad för fritidsfordon.

Neutralt scenario: Ingen tydlig förbättring i försäljning eller lönsamhet – aktien står still kring dagens nivåer.

Negativt scenario: Försäljning faller mot 20 mdr kr, lönsamhet försämras – minst 30 % nedsida i aktien.

Dometic-aktien stängde på 48,02 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Nyheter

Warren Buffetts Japan-satsning nu värd över 30 miljarder dollar

Publicerad

den

Japan

Warren Buffetts kärlek till japanska handelsbolag fortsätter att löna sig stort. Det amerikanska investmentbolaget Berkshire Hathaway har nu sett värdet på sina fem japanska innehav stiga till över 30 miljarder dollar, en uppgång på nära 400 procent sedan investeringen offentliggjordes år 2020.

När Buffett på sin 90-årsdag den 30 augusti 2020 avslöjade att Berkshire köpt cirka 5 procent av vardera Mitsubishi, Mitsui, Itochu, Marubeni och Sumitomo, var det samlade värdet omkring 6,3 miljarder dollar. Sedan dess har Berkshire både ökat sina innehav och dragit nytta av kraftiga kursuppgångar på mellan 227 och 551 procent.

De senaste veckorna har flera av bolagen bekräftat att Berkshire nu passerat 10-procentsgränsen i vissa av innehaven. Mitsui uppgav i veckan att Buffetts försäkringsbolag National Indemnity äger drygt 292 miljoner aktier, motsvarande 10,1 procent av bolaget – ett värde på cirka 7,1 miljarder dollar. Även Mitsubishi har bekräftat en ökning till 10,2 procent.

Buffett hade tidigare lovat att inte öka sina innehav över 10 procent utan tillstånd från bolagen, men i årets aktieägarbrev berättade han att de fem handelsjättarna gått med på att ”moderera” gränsen. ”Över tid kommer ni sannolikt att se Berkshires ägande i alla fem öka något,” skrev han.

I en intervju med CNBC har Buffett beskrivit investeringen som en av de mest uppenbara möjligheterna i sin karriär. Han sa att han var förbluffad över hur billiga bolagen var. Det är dock ingen kortsiktig investering, han sade att Berkshire planerar att behålla de japanska handeslbolagen i 50 år eller för alltid.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tillväxten hos Saab är ingen tillfällig effekt

Publicerad

den

Mobil radar från Saab sysns i bild

Försvarsbolaget Saab växer kraftigt efter att de geopolitiska spänningarna har ökat, vilket har lett till ökade försvarsbudgetar.

Saab har de senaste två åren anställt 6 000 personer globalt, varav 1 000 i Göteborg. Carl-Johan Bergholm, affärsområdeschef för Saab Surveillance i Göteborg, säger i nedanstående inslag att företaget inte ser att de avtar.

EFN har besökt Saab Surveillance i Göteborg där det är ett fokus på mobilitet. Slagfälten idag kräver snabb förflyttning, data i realtid och system som faktiskt fungerar i rörelse. I inslaget ser vi en kompakt radarstation som kan monteras på en vanlig pickup-bil.

Carl-Johan Bergholm säger att den nya säkerhetsordningen kommer att prägla Europa i generationer framåt.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära