Följ oss

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Nyheter

Saab levererar ny generation Arthur-radar till brittiska armén

Publicerad

den

Arthur-radar från Saab

Saab har levererat fem enheter av den nya generationen av artillerilokaliseringsradarn Arthur till den brittiska armén. Systemen kommer att ytterligare stärka den brittiska arméns artillerilokaliseringsförmåga.

Den nya generationen av Arthur, som benämns TAIPAN i Storbritannien, ger armén förmåga att snabbt gruppera och omgruppera genom hög taktisk mobilitet. Systemet, som bygger på Saabs digitala radarteknik, möjliggör bekämpning av artilleri med hög precision vilket ger användaren förmåga att lokalisera ett större antal hot på längre avstånd än tidigare. Den nya digitala teknologin gör det dessutom svårare för motståndaren att upptäcka systemet. De fem nya Arthur-systemen togs formellt emot av brittiska arméns 5th Regiment Royal Artillery i juli i år.

– Vi är stolta att bidra till den brittiska arméns artillerilokaliseringsförmåga med den nya versionen av vår Arthur-radar. Vi har en lång relation med kunden som har använt de tidigare levererade systemen vid en mängd olika uppdrag i länder som Irak och Afghanistan. Den brittiska armén är först ut som användare av den nya generationen av Arthur och vi ser fram emot att fortsätta bidra med vår förmåga, säger Andy Fraser, chef för Saab i Storbritannien.

– Saab är en viktig partner som leverantör av Arthur och vi är imponerade av de förmågor Saab bidrar med till den brittiska försvarsmakten. Den tidigare generationen av Arthur är väl beprövad och den nya innebär ett stort förmågekliv, säger generallöjtnant Sir Andrew Gregory KBE CB, Master Gunner vid St James’s Park.

Underhåll och övrigt arbete kommer att utföras vid Saabs radarverksamhet i Fareham, Storbritannien, som etablerats som ett led i Saabs strategi för global tillväxt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Nordisk Games har sålt hela sitt innehav i Nitro Games, motsvarande 26 procent av alla aktier

Publicerad

den

Nitro Games-spel

Nordisk Games har sålt hela sitt innehav i Nitro Games, motsvarande 26 procent av alla aktier i bolaget. Affären gjordes till 1,50 kronor per aktie vilket summerar till en total affär på 9,7 miljoner kronor.

Köpare av aktierna är nuvarande aktieägare i bolaget, inklusive medlemmar i styrelsen och ledningen, samt till några nya externa investerare. Ledning och styrelse köpte aktier för 2,7 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic skriver avtal – försäljning ska inledas i Nya Zeeland om en dryg månad

Publicerad

den

Glad kvinna

Invent Medic har tecknat avtal med Flaxx Medical för distribution av Efemia Bladder Support, Invent Medics produkt för att hantera kvinnlig ansträngningsinkontinens, i Nya Zeeland. Företagen siktar på att komma igång med försäljningen redan i samband med landets stora årliga urologikonferens i slutet av oktober 2024. Det blir Invent Medics andra försäljningsetablering i Oceanien, sedan tidigare har man närvaro i Australien.

Bolagets CE-märkning enligt MDR är nyckeln till expansionen

Invent Medic har som målsättning att utöka sitt nätverk av distributörer i Europa för att dra nytta av bolagets CE-märkning i enlighet med det uppdaterade medicintekniska regelverket MDR. Vidare har bolaget meddelat sin avsikt att utforska möjligheter utanför Europa, och marknader där CE-märkningen erkänns, de regulatoriska krav som finns harmonierar med MDR-regelverket, och vaginala produkter är accepterade, är särskilt relevanta. Nya Zeeland uppfyller samtliga dessa kriterier.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära