Följ oss

Nyheter

Dala Energi präglas av en tydlig tillväxtagenda och innovativa samverkansmodeller som stärker det gröna skiftet

Publicerad

den

Energibolaget Dala Energi, som i januari 2022 noterades på Nasdaq First North Growth Market, är en regional leverantör energi- och kommunikationslösningar.  Dala Energi är ett innovativt energibolag med siktet inställt på att på sikt fördubbla bolagets storlek. Dala Energi är med och banar väg för samhällets gröna skifte och satsar bland annat på att etablera lokala delningsnätverk i öppna elnät. Det berättar Bengt Östling, vd på Dala Energi.

Berätta om Dala Energi och bolagets verksamhet

Bengt Östling, vd för Dala Energi
Bengt Östling, vd för Dala Energi

– Dala Energi är ett privatägt företag med fokus på att vara en drivkraft för bygdens utveckling. Vi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vi är en regional leverantör regional leverantör av elnät- och fibernät med drygt 34 000 kunder Vi har en stark lokal förankring i Dalarna och en lång historik då bolaget grundades för 125 år sedan. Bolaget ägs idag av knappt 4400 privata aktieägare samt tre kommuner i Dalarna. Ibland väljer vi att samarbeta med strategiska partners för att på ett effektivt sätt skapa värde för kunder och ägare. Ett sådant exempel är våra intressebolag, där vi är en aktiv ägare.

I januari 2022 noterades Dala Energi på Nasdaq First North Growth Market. Vad var bakgrunden till noteringen?

– Vi har sedan 2008 varit noterade via Pepins och har i dagsläget knappt 4 400 aktieägare. Ett viktigt skäl till noteringen på Nasdaq var att göra det enklare att köpa aktier och bli delägare i vårt bolag. Vi betraktar även noteringen som en möjlighet till en breddning av vår aktieägarebas inom vårt marknadsområde. Ytterligare ett skäl till noteringen är att vi är ett tillväxtbolag med högt satta mål och visioner, vilket förstås kräver finansiering.

Ni befinner er i en intensiv tillväxtfas med ambitionen att på sikt fördubbla bolagets storlek. Hur ser er tillväxtstrategi ut?

– Vi siktar på att fördubbla bolagets storlek, vilket vi tror är nödvändigt om vi ska fortsätta vara en relevant aktör även på framtidens energimarknad. EU-kommissionen har framfört att Sverige bör se över sin modell med många små elnät, eftersom nya mer omfattande nätkoder innebär en ökad administrativ börda, vilket blir utmanande för små elnätsbolag. Här har vi en plats att fylla genom att utveckla vårt erbjudande vid direkta förvärv, men också vid samarbeten och via leverans av infrastrukturförvaltningstjänster. Vår tillväxtstrategi består av en kombination av organisktillväxt av nya tjänster inom energi och kommunikationslösningar på våra befintliga geografiska marknader, men också en förvärvsbaserad tillväxt. Vi är också öppna för att knyta fler samverkansallianser med andra aktörer i energibranschen framöver. Ytterligare ett tillväxtområde är vårat affärsområde där vi förvaltar infrastruktur åt andra nätägare.

Sverige ska vara klimatneutrala 2045. Ett väl utbyggt och fungerande elnät och fibernät är en förutsättning att vi ska lyckas med omställningen. Hur jobbar ni för att nå det långsiktiga klimatmålet?

– Vi ska tillsammans med våra kunder etablera lokala delningsnätverk i öppna elnät. Där ska vi tillsammans arbeta med smart elanvändning med lokala datadrivna tjänster som effektiviserar användningen, stimulerar ökad lokal produktion och möjligheten till lagring av el. Vi har förärvande en investeringsportfölj omfattande 640 mkr där vi investerar i framför allt elnät och fibernät.

Ni kommer även att behöva rekrytera många nya medarbetare framöver. Vilka faktorer gör Dala Energi till en attraktiv arbetsgivare?

– Våra medarbetare får vara delaktiga i ett växande bolag som är verksamt i en expansiv och föränderlig bransch. Vi levererar samhällskritisk infrastruktur som är en förutsättning för en levande landsbygd och hela samhällets gröna omställning. Vi är en relativt småskalig aktör med korta beslutsvägar och goda påverkansmöjligheter. Vi kan erbjuda många intressanta utvecklingsmöjligheter och befinner oss dessutom i framkant vad gäller hybridarbetsplatser vilket ger medarbetare möjlighet att bättre få ihop livspusslet.

Vilka faktorer gör Dala Energi till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?

– Energibranschen befinner sig för närvarande i en historisk och intensiv omställningsfas. Dala Energi är ett av Sveriges mest offensiva regionala energibolag som dessutom är verksamt i flera av branschens segment. Vi är också ett av få noterade energibolag vilket innebär att vi ger investerare som vill vara delaktiga i den pågående gröna energiomställningen en unik möjlighet att bli delägare i ett småskaligt och framåtblickande bolag med ambition att utveckla och förändra energibranschen. Ytterligare en faktor som bidrar till att Dala Energi är en attraktiv investering är det faktum att vi är ett bolag som präglas av en tydlig tillväxtagenda med sikte på att under de kommande åren fördubbla storleken på vår verksamhet.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära