Nyheter
Candles Scandinavia får genombrottsorder i Storbritannien, potential att öka till 50 Mkr per år

Candles Scandinavia har fått en uppstartsorder på 11 miljoner kronor gällande naturliga doftljus från en ny kund i Storbritannien. Företaget förväntar sig att värdet över tid ökar till över 50 miljoner kronor per år.
Candles Scandinavia har under en tid ökat aktivitetsnivån på den internationella marknaden. Detta i kombination med beslutet att renodla verksamheten har lett till flertalet affärsdialoger med nya potentiella kunder i Europa. Den nya strategiskt viktiga kunden är en butikskedja inom premiumsegmenet med ett stort antal butiker i Storbritannien. Kunden saluför produkter under eget varumärke inom hem & inredning, doft (doftljus, rumsdofter, doftspray mfl) samt mode, där doftkategorin är en av deras mest prioriterade produktkategorier.
”Denna strategiskt viktiga kund är första steget i att etablera Candles Scandinavia på den brittiska marknaden. Potentialen för Candles Scandinavia i Storbritannien är stor, där marknaden för doftljus uppskattas till 7,6 Miljarder SEK årligen med en förväntad CAGR om 8,3 % fram till 2030. Tack vare en kombination av hög produktkvalitet, miljövänligt och 100 % naturligt vax, kostnadseffektiv och automatiserad produktion och en kundanpassningsnivå som är branschledande, förväntar vi oss fortsatt organisk tillväxt samt att vinna över fler nya kunder framöver.
Att vi nu dessutom på allvar etablerar oss på den strategiskt viktiga brittiska marknaden, ger oss ytterligare tillväxtmöjligheter framöver”, säger Dean Proudfoot, Sälj- och Marknadschef på Candles Scandinavia.
”Som vi tidigare kommunicerat är cyklerna att vinna en ny kund i vår bransch långa, inte minst i det segment vi verkar där vi fokuserar på större internationella varumärken och butikskedjor. I detta fall togs första kontakten med denna nya kund i Storbritannien för så länge sen som över 2,5 år sedan, men å andra sidan är kunden värd ungefär 25 % av vår nuvarande årsomsättning och vi ser att vår satsning på internationella storkunder ger effekt”, säger Viktor Garmiani, VD och grundare av Candles Scandinavia.
Nyheter
Star Vault ska göra egenutvecklade nätverkslösningen till en affär

Gamingbolaget Star Vault som utvecklar MMO-spelet Mortal Online 2 ska paketera sin egenutvecklade teknik som har nått en nära kommersiell nivå i ett eget affärsområde. Det gäller främst nätverkslösningen som är unik och samtidigt den komponent som framför allt står för de största tekniska utmaningarna för spelstudios som skall utveckla MMO-spel.
Star Vault har till stor del byggt sin egen teknikbas där ändamålsenliga tredjeparts-lösningar saknats. Till exempel saknar Epic Games spelmotor Unreal Engine 5 en nätverkslösning som kan hantera MMO-spel som Mortal Online 2. Star Vault kallar satsningen för OmniMesh.
”Samtidigt som vi ser en reell affärsmöjlighet i våra tekniska lösningar skall det också bli spännande att se hur vår teknik kan öppna upp mot spelutvecklare som vill utveckla MMO-spel men idag inte har resurserna”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.
Nyheter
Clinical Laserthermia Systems ansöker om att fördubbla den potentiella marknaden i USA

Clinical Laserthermia Systems (CLS) meddelade idag att de har lämnat in sin 510(k)-ansökan till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för att utöka indikationen för ClearPoint Prism till att även omfatta 1,5 T MR.
Ansökan är ett resultat av och markerar en viktig milstolpe i CLS strategiska partnerskap med ClearPoint Neuro och kommer att utöka produktresumén för ClearPoint Prism till att inkludera både 3,0 T och 1,5 T MR för godkänd användning.
”Den utökade indikationen för ClearPoint Prism kommer, när den godkänts av US-FDA, att mer än fördubbla den adresserbara marknaden för neuro-LITT i USA, vilket vi tror kommer att öka vår intäktspotential avsevärt. Det skapar också en grund för global expansion och erbjuder en lösning för alla kliniskt relevanta MR-skannrar”, säger Dan J. Mogren, VD för CLS.
”Vi har redan sett ett snabbt genomslag för funktionella och onkologiska neurokirurgiska LITT-procedurer med vår nuvarande 3,0 T-märkning, och vi tror att ett godkännande för 1,5 T kommer att öppna upp den återstående marknaden för neuro-LITT i USA som vi inte har tillgång till idag”, kommenterade Joe Burnett, VD och koncernchef för CLPT.
Nyheter
Tre heta aktier inom drycker att hålla ögonen på

Nik Modi, analytiker på RBC Capital Markets, lyfter fram tre dryckesbolag som särskilt intressanta investeringar just nu. I en intervju med BNN Bloomberg berättar han varför Primo Brands, Monster Beverage och Keurig Dr Pepper sticker ut på marknaden.
Primo Brands – Vatten på framgångsvåg
Modi beskriver Primo Brands som hans främsta aktieval det senaste året. Bolaget verkar inom två segment: detaljhandel med flaskvatten och hembaserad vattenleverans via stora 3- eller 5-gallonsbehållare. Nyligen genomförde företaget ett strategiskt viktigt förvärv av en av sina största konkurrenter, vilket väntas leda till synergier och stärkt distribution. Enligt Modi finns det betydande möjligheter till tillväxt i både intäkter och vinst.
Bolaget har dessutom fått ett uppsving genom viralt genomslag på TikTok. En populär fitnessinfluencer har använt deras vattenmärke ”Alkaline Water”, vilket lett till ökat sökintresse och potentiell kortsiktig försäljningsökning.
Monster Beverage – Nästa globala megavarumärke
Monster är en annan aktie som Modi är mycket positiv till. Han menar att bolaget har potential att bli ett globalt megavarumärke tack vare sin förmåga att bredda sitt varumärke över både olika geografiska områden och dryckeskategorier. Företaget arbetar nu bättre än tidigare tillsammans med sin globala distributör, vilket stärker dess tillväxtstrategi. Dessutom expanderar Monster sin närvaro utanför traditionella försäljningskanaler som bensinstationer och närbutiker.
Keurig Dr Pepper – Stark trots hälsotrenden
Trots det ökade motståndet mot sockrade drycker menar Modi att Keurig Dr Pepper lyckats hålla sig relevanta. När företaget nyligen rapporterade sina resultat, visade det sig att tillväxten drevs av kolsyrade läskedrycker, vilket överraskade många. Modi betonar att konsumenter fortfarande efterfrågar sådana drycker – det är upp till tillverkarna att göra dem attraktiva och relevanta.
Bolaget har också ingått flera viktiga distributionsavtal som stärker dess position, och enligt Modi har Keurig Dr Pepper närmat sig både PepsiCo och Coca-Cola vad gäller marknadsandelar under de senaste fem åren.
Nik Modi lyfter fram dessa tre aktier som exempel på bolag som trots marknadsutmaningar och förändrade konsumentbeteenden lyckats anpassa sig och skapa tillväxt – både organiskt och genom smarta strategiska beslut.
-
Nyheter2 veckor sedan
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland
-
Nyheter1 månad sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter1 månad sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen
-
Nyheter1 månad sedan
Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Rejäl uppsida i Klarabo-aktien anser Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna har en sval inställning till Röko´s IPO
-
Nyheter2 månader sedan
Danmark gör en blixtsatsning på försvaret med 75 miljarder kronor, även resten av Europa investerar i högt tempo
-
Nyheter2 månader sedan
Hunter Capital tar Ziccum till aktiemarknaden igen