Följ oss

Nyheter

Balco rustar för nästa tillväxtfas – blir fastighetsägarnas helhetspartner i transformationen till gröna fastigheter

Publicerad

den

Kenneth Lundahl, VD och koncernchef för Balco

Balco är ett Växjöbaserat tillväxtbolag som erbjuder marknadsledande innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar. Nu går Balco in i en ny spännande tillväxtfas med ett breddat helhetserbjudande som innebär att de hjälper fastighetsägare att transformera sitt bestånd från traditionella fastigheter till energieffektiva gröna fastigheter.  Framöver väntar en accelererad organisk och förvärvsbaserad tillväxttakt. Det berättar Kenneth Lundahl, vd på Balco.

Berätta om Balco och er affärsidé

– Balco grundades 1987 i Växjö. Sedan dess har vi utvecklats från en lokal produktorienterad balkongleverantör till en ledande marknadsorienterad leverantör av inglasade balkonglösningar på den europeiska marknaden. Vi erbjuder innovativa balkonglösningar i form av helhetskoncept till fastighetsägare som vill energieffektivisera sitt bestånd och omvandla sina fastigheter till gröna fastigheter. Vår kärnkompetens är att byta ut befintliga balkonger mot nya inglasade balkonger enligt den så kallade Balco-metoden.

Ni breddar nu ert erbjudande och tar en ledarposition i arbetet med att omvandla befintliga fastigheter till gröna fastigheter. Berätta mer om satsningen.

– Vi vet sedan tidigare att balkonger som inglasas enligt Balco-metoden kan åstadkomma en omfattande energibesparing för fastighetsägare. I samarbete med Danske Bank har vi nu tagit energibesparingspotentialen ett steg längre genom att erbjuda fastighetsägare som åstadkommer minst 30 procents energibesparing med vårt koncept en grön finansieringslösning. Vi erbjuder kunden att upprätta en ny energideklaration eller analysera sin befintliga energideklaration. Vårt löfte till våra kunder är att vi ska åstadkomma minst 30 procent energibesparing på minst 50 procent av våra genomförda projekt.  När vi åstadkommit en 30 procentig energibesparing kan vi erbjuda kunden ett grönt lån i samarbete med Danske Bank.

Hur bedömer du att den underliggande efterfrågan i er nisch kommer att utvecklas under de kommande åren?

– Många flerfamiljshus runtom i Europa byggdes under åren efter andra världskriget, vilket innebär att de är i stort behov av modernisering. Moderniseringsbehovet är omfattande och vi prognostiserar en hög underliggande efterfrågan från såväl kommunala bostadsbolag som privata fastighetsägare och bostadsrättsföreningar framöver.

Ni är ett utpräglat tillväxtbolag som växt med 17 procent i sju års tid. Vilka är era främsta konkurrensfaktorer?

– Vi har utvecklat attraktiva helhetskoncept som innefattar en rad patenterade lösningar för fastighetsägare som vill sänka energikostnaderna, öka levnadsstandarden och omvandla fastigheten till en grön fastighet, vilket genererar en värdeökning. Vi lotsar kunden genom hela processen från projektplanering till genomförd slutbesiktning.

Vilka faktorer gör Balco till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är en europeisk marknadsledare i vår nisch. Det finns en stor efterfrågan på balkongkoncept som kan omvandla fastigheter till gröna fastigheter. Vår metod är unik och genererar mycket mervärde för kunden. Vi har framgångsrikt utbildat marknaden kring vårt innovativa koncept och befinner oss nu på tröskeln till en ny tillväxtfas i bolagets historia. Våra lösningar är dessutom en triggering point för att transformera äldre fastigheter till gröna fastigheter, inte minst med tanke på att balkongerna utgör nyckeln till att inleda en omfattande energieffektivisering av en fastighet.

Ni är ett europeiskt bolag med säljkontor i sju europeiska länder. Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

– I Q2 2021 ökade vår orderingång med 80 procent och i Q3 med 110 procent. De kommande åren prognostiserar vi en exponentiell tillväxtökning till följd av en ökad efterfrågan på vårt gröna fastighetskoncept. Vi har på senare år förvärvat såväl andra balkongbolag som fasadbolag och planerar framöver även att förvärva ett takisolationsbolag som kan expandera med oss på den nordiska marknaden. Framöver satsar vi på att kombinera organisk och förvärvsbaserad tillväxt, ambitionen är att förvärva mellan två och tre bolag per år. Vi ska fortsätta expandera på våra befintliga marknader, vilket inkluderar förutom de nordiska länderna även Tyskland, Polen, Nederländerna och Storbritannien med ambitionen att konsolidera inglasningsbranschen på dessa marknader.

Nyheter

Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien

Publicerad

den

Förpackningar från Billerud

Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.

”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”

I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.

Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.

Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.

Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat

Publicerad

den

SAAB-logga

Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.

Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug-mjölk

Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära