Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Balco rustar för nästa tillväxtfas – blir fastighetsägarnas helhetspartner i transformationen till gröna fastigheter

Publicerad

den

Kenneth Lundahl, VD och koncernchef för Balco

Balco är ett Växjöbaserat tillväxtbolag som erbjuder marknadsledande innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar. Nu går Balco in i en ny spännande tillväxtfas med ett breddat helhetserbjudande som innebär att de hjälper fastighetsägare att transformera sitt bestånd från traditionella fastigheter till energieffektiva gröna fastigheter.  Framöver väntar en accelererad organisk och förvärvsbaserad tillväxttakt. Det berättar Kenneth Lundahl, vd på Balco.

Berätta om Balco och er affärsidé

– Balco grundades 1987 i Växjö. Sedan dess har vi utvecklats från en lokal produktorienterad balkongleverantör till en ledande marknadsorienterad leverantör av inglasade balkonglösningar på den europeiska marknaden. Vi erbjuder innovativa balkonglösningar i form av helhetskoncept till fastighetsägare som vill energieffektivisera sitt bestånd och omvandla sina fastigheter till gröna fastigheter. Vår kärnkompetens är att byta ut befintliga balkonger mot nya inglasade balkonger enligt den så kallade Balco-metoden.

Ni breddar nu ert erbjudande och tar en ledarposition i arbetet med att omvandla befintliga fastigheter till gröna fastigheter. Berätta mer om satsningen.

– Vi vet sedan tidigare att balkonger som inglasas enligt Balco-metoden kan åstadkomma en omfattande energibesparing för fastighetsägare. I samarbete med Danske Bank har vi nu tagit energibesparingspotentialen ett steg längre genom att erbjuda fastighetsägare som åstadkommer minst 30 procents energibesparing med vårt koncept en grön finansieringslösning. Vi erbjuder kunden att upprätta en ny energideklaration eller analysera sin befintliga energideklaration. Vårt löfte till våra kunder är att vi ska åstadkomma minst 30 procent energibesparing på minst 50 procent av våra genomförda projekt.  När vi åstadkommit en 30 procentig energibesparing kan vi erbjuda kunden ett grönt lån i samarbete med Danske Bank.

Hur bedömer du att den underliggande efterfrågan i er nisch kommer att utvecklas under de kommande åren?

– Många flerfamiljshus runtom i Europa byggdes under åren efter andra världskriget, vilket innebär att de är i stort behov av modernisering. Moderniseringsbehovet är omfattande och vi prognostiserar en hög underliggande efterfrågan från såväl kommunala bostadsbolag som privata fastighetsägare och bostadsrättsföreningar framöver.

Ni är ett utpräglat tillväxtbolag som växt med 17 procent i sju års tid. Vilka är era främsta konkurrensfaktorer?

– Vi har utvecklat attraktiva helhetskoncept som innefattar en rad patenterade lösningar för fastighetsägare som vill sänka energikostnaderna, öka levnadsstandarden och omvandla fastigheten till en grön fastighet, vilket genererar en värdeökning. Vi lotsar kunden genom hela processen från projektplanering till genomförd slutbesiktning.

Vilka faktorer gör Balco till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är en europeisk marknadsledare i vår nisch. Det finns en stor efterfrågan på balkongkoncept som kan omvandla fastigheter till gröna fastigheter. Vår metod är unik och genererar mycket mervärde för kunden. Vi har framgångsrikt utbildat marknaden kring vårt innovativa koncept och befinner oss nu på tröskeln till en ny tillväxtfas i bolagets historia. Våra lösningar är dessutom en triggering point för att transformera äldre fastigheter till gröna fastigheter, inte minst med tanke på att balkongerna utgör nyckeln till att inleda en omfattande energieffektivisering av en fastighet.

Ni är ett europeiskt bolag med säljkontor i sju europeiska länder. Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

– I Q2 2021 ökade vår orderingång med 80 procent och i Q3 med 110 procent. De kommande åren prognostiserar vi en exponentiell tillväxtökning till följd av en ökad efterfrågan på vårt gröna fastighetskoncept. Vi har på senare år förvärvat såväl andra balkongbolag som fasadbolag och planerar framöver även att förvärva ett takisolationsbolag som kan expandera med oss på den nordiska marknaden. Framöver satsar vi på att kombinera organisk och förvärvsbaserad tillväxt, ambitionen är att förvärva mellan två och tre bolag per år. Vi ska fortsätta expandera på våra befintliga marknader, vilket inkluderar förutom de nordiska länderna även Tyskland, Polen, Nederländerna och Storbritannien med ambitionen att konsolidera inglasningsbranschen på dessa marknader.

Nyheter

FluoGuide visar lovande resultat i hjärntumörstudie

Publicerad

den

Skriver på glas

Bioteknikbolaget FluoGuide rapporterar positiva interimsresultat från en oberoende studie av sin fluorescensmarkör FG001 vid kirurgi av meningiom och lågt gradiga gliom. Resultaten presenterades vid neurokirurgkonferensen EANS i Wien.

I studien visade samtliga tio meningiompatienter tydlig fluorescens i tumören, vilket gav 100 % känslighet för upptäckt av tumörvävnad. Samtliga operationer resulterade i komplett borttagning enligt MR.

Även i gruppen med lågt gradiga gliom sågs fluorescens hos nio av tio patienter – ett lovande resultat i en tumörtyp som ofta är svår att identifiera under kirurgi.

”Det finns ett stort behov av bättre visualisering vid dessa operationer, och våra data är mycket uppmuntrande,” säger studiens huvudprövare Dr. Jane Skjøth-Rasmussen.

FluoGuide utvecklar FG001 för att hjälpa kirurger att mer exakt avlägsna tumörer och minska risken för återfall. Bolaget är noterat på Nasdaq First North under tickern FLUO.

Fortsätt läsa

Nyheter

Electrolux Professional har alla ingredienser för en långsiktig börsvinnare anser Richard Bråse

Publicerad

den

Restaurangkök med utrustning från Electrolux Professional

Det finns ett recept för att skapa långsiktiga vinnare på börsen – och Electrolux Professional ser ut att ha alla rätt skriver Richard Bråse i Aktiesparfondens månadsuppdatering.

Medan moderbolaget Electrolux brottas med låg lönsamhet, svagt kassaflöde och hög skuldsättning, framstår avknoppningen Electrolux Professional (Epro) som dess raka motsats. Här finns stabilitet, kassaflödesstyrka och finansiell disciplin – en kombination som sällan går ur modet bland investerare.

Stark balans och kassamaskin

Epro har visat en stadig vinsttillväxt och låg lönsamhetsvolatilitet, bortsett från pandemiåren. Avkastningen på kapital är stark och skuldsättningen konservativ. Framför allt har bolaget visat en imponerande förmåga att omvandla rörelseresultat till fritt kassaflöde – den kanske mest eftertraktade egenskapen i ett industribolag.

Det fria kassaflödet gör att Epro kan finansiera förvärv med egna medel. Det är bara sex kvartal sedan bolaget köpte japanska tvättmaskinstillverkaren Tosei, men redan nu har nettoskulden reducerats till 1,2 gånger ebitda (exklusive leasing).

Förvärvspotential och marknadsposition

Inom tvättsegmentet är Epro näst störst i världen efter börsaktuella Alliance, medan marknaden för storkök och dryckesutrustning är mer fragmenterad. Här väntas huvudägaren Investor trycka på för fler förvärv – något som historiskt har gett god avkastning i liknande fall.

För bolag som kombinerar strukturell tillväxt med disciplinerat självfinansierade förvärv brukar marknaden visa sin uppskattning. Trots det har aktien haft en svag höst. Vissa pekar på besvikelse över långsam marginalexpansion, men det finns goda skäl att tro på förbättring framöver.

Rörelsemarginalen väntas stärkas när utvecklingskostnaderna för den nya tvättmaskinsplattformen normaliseras nästa år, och ytterligare förbättringar kommer från de kostnadsbesparingar som nyligen aviserats.

Attraktiv värdering

Epro förväntas generera ett fritt kassaflöde nästa år motsvarande cirka 5,6 procent av nuvarande börsvärde – en attraktiv nivå för ett bolag med så starka fundamenta.

Kort sagt: på frågan om bolaget är tillräckligt bra är svaret ja. Och på frågan om priset är tillräckligt lågt är svaret också ja.

Electrolux Professional må vara en udda fågel på börsen, men i investeringsvärlden är det ofta just sådana som visar sig bli de verkliga vinnarna.

Dagens industri har denna helg också publicerade en köprekommendation för Electrolux Professional, som publiceras i måndagens tidning.

Fortsätt läsa

Nyheter

Guard Therapeutics stärker bilden av njurskydd med nya positiva data

Publicerad

den

Kvinna analyserar på surfplatta

Bioteknikbolaget Guard Therapeutics rapporterar nya positiva effektdata från sekundära analyser av sin fas 2a-studie AKITA med läkemedelskandidaten RMC-035, som utvecklas för att skydda njurarna hos patienter som genomgår öppen hjärtkirurgi. Resultaten stärker tidigare fynd och visar att behandlingen förbättrar njurfunktionen oavsett om patienterna drabbas av akut njurskada (AKI) eller inte.

De nya analyserna visar också att RMC-035 minskar nivåerna av flera biomarkörer för njurskada, bland annat albuminuri, vilket tyder på en långsiktig njurskyddande effekt. Hos patienter med kronisk njursjukdom sänktes mängden albumin i urinen signifikant jämfört med placebo. Dessutom visade biomarköranalyser att läkemedlet minskar cellskada i njuren utan att orsaka några nya biverkningar.

”De nya analyserna stärker ytterligare bilden av RMC-035:s potential att skydda njurfunktionen hos högriskpatienter som genomgår öppen hjärtkirurgi,” säger vd Tobias Agervald. ”Vi ser nu fram emot topline-data från fas 2b-studien POINTER i början av november.”

Resultaten kommer att presenteras vid den amerikanska njurkonferensen ASN Kidney Week 2025 i Houston i november.

RMC-035 är en rekombinant variant av kroppens eget protein alfa-1-mikroglobulin, som skyddar celler mot skador orsakade av syrebrist och toxiskt hemoglobin. Kandidaten har fått Fast Track-status från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för att minska risken för njursvikt och död efter hjärtkirurgi.

Den pågående fas 2b-studien POINTER omfattar 170 patienter och ska bekräfta effekten och fastställa optimal dos inför en registreringsgrundande fas 3-studie.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära