Nyheter
AcouSorts innovativa teknologi revolutionerar den patientnära testningen runtom i världen
Medtechbolaget AcouSort erbjuder en teknisk plattform som möjliggör utvecklingen av ny generation kliniska instrument där patientprover analyseras direkt på läkarmottagningen eller vårdcentralen. AcouSort är verksamma på en snabbväxande marknad för point-of-care testing som beräknas vara värd 50 miljarder USD 2024. Bolaget gör sig nu redo för en storskalig kommersiell lansering av sin teknikplattform, som kan bidra till att effektivisera sjukvården och förbättra prognosen för miljontals patienter. Det berättar Torsten Freltoft, vd på AcouSort.
Berätta om AcouSort och bolagets affärsidé
– AcouSort erbjuder en effektiv lösning för provberedning, vilket gör att processen för analys av blodprover kan automatiseras och integreras i analytiska och diagnostiska instrument. Vår plattform använder ultraljud för att separera celler och andra blodkomponenter. Det banar väg för en ny generation kliniska instrument där patientprover, exempelvis blodprover, analyseras direkt på läkarmottagningen eller vårdcentralen. Den teknologi vi utvecklat möjliggör effektiv point-of-care testing, patientnära testning, vilket i sin tur skapar förutsättningar för snabbare diagnos och bättre möjligheter för läkaren att sätta in rätt behandling på ett så tidigt stadie som möjligt. Det förbättrar vårdkvaliteten och behandlingsresultaten för patienten. Med våra produkter kan nya diagnostiska system utvecklas för att minska dödligheten i tre av världens största dödsorsaker: cancer, infektionssjukdomar och hjärt-och kärlsjukdomar, där tidig upptäckt och behandling ofta är avgörande.
Hur kan era produkter effektivisera analysen av blodprov, som är en central del av diagnostiken vid bland annat cancer, infektionssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar?
– Blodprov är en avgörande del av diagnostiken eftersom kan man hitta spår av många sjukdomar i blodet. De blodprov som läkare tar på sina patienter skickas vanligtvis till ett centralt laboratorium för analys. När analysresultaten kommer tillbaka kallar läkaren vid behov patienten till ett återbesök. Den här processen tar i genomsnitt två veckor. Med vår teknologi för point-of-care testing, patientnära testning, kan blodproven i stället analyseras direkt på vårdcentralen eller läkarmottagningen, vilket avsevärt förkortar tiden från blodprov till ett nytt läkarbesök.
Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?
– Vi marknadsför sedan ett par år tillbaka produkter för grundläggande forskning, som är väl lämpade att skala upp och använda i kliniska applikationer. Vi har även ett pågående samarbete med vår första storskaliga nyckelkund vad gäller kliniska applikationer av vår teknologi, Instrumentation Laboratory i Boston, USA. De utvecklar en ny generation diagnostisk utrustning där vår teknologi är implementerad. Det faktum att vi nu har möjlighet att börja producera separationsmoduler i större skala är en viktig milstolpe för företaget. I sitt grundutförande har vår produktionslinje en kapacitet på cirka 100 000 separationsmoduler per år, men systemet är förberett för en andra installation som gör att vi snabbt kan fördubbla produktionskapaciteten. Att sedan kunna öka kapaciteten till 400 000 moduler per år kan uppnås genom att helt enkelt gå upp till tvåskift i produktionen.
Vilka faktorer gör AcouSort till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Som aktieägare i AcouSort deltar man i kampen mot tre av mänsklighetens vanligaste dödsorsaker: cancer, infektionssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar. Vi är ett ambitiöst medtechbolag med en väl beprövad och patenterad teknologi som baseras på tjugo års forskning vid Lunds universitet. Vi står nu i begrepp att inleda en bred kommersialiseringsfas med en affärsmodell som baseras på mycket goda möjligheter till skalbarhet. Point-of-care testing är en global megatrend, den internationella marknaden väntas expandera med drygt 10 procent per år. 2025 uppskattas det globala marknadsvärdet till 50 miljarder USD och det medicinska behovet av en effektiv teknologi för point-of-care testning är mycket omfattande.
Hur ser du på AcouSorts utvecklingspotential?
– Under fjärde kvartalet 2021 går bolaget in i en ny spännande fas då vi kan tillhandahålla separationsmoduler, AcouPlasmaoptical, till tillverkare av diagnostiska system för integrerad provhantering. Vi står nu på tröskeln till en bred kommersialisering av bolaget med goda möjligheter till att så småningom masstillverka våra moduler för integrerad provhantering.
Nyheter
Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan
Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.
Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.
Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
-
Nyheter2 veckor sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter2 månader sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical