Följ oss

Nyheter

AcouSorts innovativa teknologi revolutionerar den patientnära testningen runtom i världen

Publicerad

den

Produkt från AcouSourt

Medtechbolaget AcouSort erbjuder en teknisk plattform som möjliggör utvecklingen av ny generation kliniska instrument där patientprover analyseras direkt på läkarmottagningen eller vårdcentralen. AcouSort är verksamma på en snabbväxande marknad för point-of-care testing som beräknas vara värd 50 miljarder USD 2024.  Bolaget gör sig nu redo för en storskalig kommersiell lansering av sin teknikplattform, som kan bidra till att effektivisera sjukvården och förbättra prognosen för miljontals patienter. Det berättar Torsten Freltoft, vd på AcouSort.

Berätta om AcouSort och bolagets affärsidé

– AcouSort erbjuder en effektiv lösning för provberedning, vilket gör att processen för analys av blodprover kan automatiseras och integreras i analytiska och diagnostiska instrument. Vår plattform använder ultraljud för att separera celler och andra blodkomponenter. Det banar väg för en ny generation kliniska instrument där patientprover, exempelvis blodprover, analyseras direkt på läkarmottagningen eller vårdcentralen. Den teknologi vi utvecklat möjliggör effektiv point-of-care testing, patientnära testning, vilket i sin tur skapar förutsättningar för snabbare diagnos och bättre möjligheter för läkaren att sätta in rätt behandling på ett så tidigt stadie som möjligt. Det förbättrar vårdkvaliteten och behandlingsresultaten för patienten. Med våra produkter kan nya diagnostiska system utvecklas för att minska dödligheten i tre av världens största dödsorsaker: cancer, infektionssjukdomar och hjärt-och kärlsjukdomar, där tidig upptäckt och behandling ofta är avgörande.

Hur kan era produkter effektivisera analysen av blodprov, som är en central del av diagnostiken vid bland annat cancer, infektionssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar?

– Blodprov är en avgörande del av diagnostiken eftersom kan man hitta spår av många sjukdomar i blodet. De blodprov som läkare tar på sina patienter skickas vanligtvis till ett centralt laboratorium för analys. När analysresultaten kommer tillbaka kallar läkaren vid behov patienten till ett återbesök.  Den här processen tar i genomsnitt två veckor. Med vår teknologi för point-of-care testing, patientnära testning, kan blodproven i stället analyseras direkt på vårdcentralen eller läkarmottagningen, vilket avsevärt förkortar tiden från blodprov till ett nytt läkarbesök.

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

– Vi marknadsför sedan ett par år tillbaka produkter för grundläggande forskning, som är väl lämpade att skala upp och använda i kliniska applikationer. Vi har även ett pågående samarbete med vår första storskaliga nyckelkund vad gäller kliniska applikationer av vår teknologi, Instrumentation Laboratory i Boston, USA. De utvecklar en ny generation diagnostisk utrustning där vår teknologi är implementerad. Det faktum att vi nu har möjlighet att börja producera separationsmoduler i större skala är en viktig milstolpe för företaget. I sitt grundutförande har vår produktionslinje en kapacitet på cirka 100 000 separationsmoduler per år, men systemet är förberett för en andra installation som gör att vi snabbt kan fördubbla produktionskapaciteten. Att sedan kunna öka kapaciteten till 400 000 moduler per år kan uppnås genom att helt enkelt gå upp till tvåskift i produktionen.

Vilka faktorer gör AcouSort till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Som aktieägare i AcouSort deltar man i kampen mot tre av mänsklighetens vanligaste dödsorsaker: cancer, infektionssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar. Vi är ett ambitiöst medtechbolag med en väl beprövad och patenterad teknologi som baseras på tjugo års forskning vid Lunds universitet. Vi står nu i begrepp att inleda en bred kommersialiseringsfas med en affärsmodell som baseras på mycket goda möjligheter till skalbarhet. Point-of-care testing är en global megatrend, den internationella marknaden väntas expandera med drygt 10 procent per år. 2025 uppskattas det globala marknadsvärdet till 50 miljarder USD och det medicinska behovet av en effektiv teknologi för point-of-care testning är mycket omfattande.

Hur ser du på AcouSorts utvecklingspotential?

– Under fjärde kvartalet 2021 går bolaget in i en ny spännande fas då vi kan tillhandahålla separationsmoduler, AcouPlasmaoptical, till tillverkare av diagnostiska system för integrerad provhantering. Vi står nu på tröskeln till en bred kommersialisering av bolaget med goda möjligheter till att så småningom masstillverka våra moduler för integrerad provhantering.

Nyheter

Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien

Publicerad

den

Förpackningar från Billerud

Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.

”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”

I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.

Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.

Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.

Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat

Publicerad

den

SAAB-logga

Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.

Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug-mjölk

Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära