Nyheter
Acasts dotterbolag Podchaser för samman annonsörer med rätt poddar med AI-hjälp

Acast-ägda Podchaser har, som först i branschen, lanserat en språkmodellsfunktion som ger annonsörer möjligheten att ytterligare finjustera träffsäkerheten för sin podcastannonsering. Funktionen, Predictive Demographics, optimerar annonsörers möjlighet att rikta sig mot den mest relevanta målgruppen, baserat på språket i avsnitten. Med Predictive Demographics, använder Podchaser AI-teknik och en språkmodell, istället för förstahandsdata, för att analysera språket i en podcast och därmed förutsäga de sannolika lyssnarnas ålder och kön.
“Att föra samman Podchasers sofistikerade podcastdata och AI-drivna verktyg med Acast Marketplace kommer att hjälpa oss att skala upp annonsförsäljningen och dra nytta av fler podcasts. Med Predictive Demographics gör vi det möjligt för annonsörer att utvinna värde från podcasts genom en strategi med podcastpubliken i centrum och därigenom upptäcka podcasts med outnyttjad annonspotential. Tidigare i år lanserades Collections+ som låter annonsörer förbättra sin träffsäkerhet och upptäcka nya podcasts. Sedan lanseringen har Acast använt Collections+ teknologi för att driva kampanjer för över 500 kunder över 14 marknader och generera intäkter från 10 procent fler podcasts. Collections+ – inklusive Predictive Demographics – är tillgänglig för alla poddkreatörer, utgivare, annonsplattformar eller intresserade annonsörer, säger Ross Adams, vd för Acast.
Marknadsförare förlitar sig på viktig demografisk data, såsom ålder och kön, för att nå rätt publik med sina varumärkesbudskap. Under de senaste åren har många marknadsförare börjat använda förstapartsdata för att samla in dessa insikter. Likväl, enligt Nielsens årliga marknadsföringsrapport av globala varumärken uppgav mer än hälften (56 %) att de är ”under genomsnittet”, ”genomsnittliga” eller ”som bäst genomsnittliga” när det kommer till att faktiskt använda förstapartsdata. Det finns en mängd olika anledningar till varför marknadsförare har svårt att använda förstapartsdata på lämpligt sätt, såsom isolerade eller uppdelade data inom organisationer och komplexa regelverk i olika länder där de kan vara verksamma och ha kundgrupper i.
Med AI slipper marknadsförare tidskrävande arbete
Predictive Demographics löser dessa utmaningar genom att förse annonsörer med demografisk data för mer än fem miljoner podcasts över hela världen. Istället för att marknadsförare ägnar tidskrävande arbete med sina egna datasamlingar, förutsäger nu Podchasers AI-drivna språkmodellering exakt vilka podcasts som har rätt publik för deras kampanjmål.
Nyheter
Zenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik

Zenicor tar ett avgörande steg mot framtidens arytmidiagnostik genom att integrera avancerad AI i sin plattform för EKG-analys. Genom samarbetet med AI-företaget Medicalgorithmics blir deras DeepRhythmAI en del av Zenicor Solution, vilket stärker Zenicors helhetslösning för modern arytmidiagnostik. Lösningen kommer att vara tillgänglig för Zenicors kunder på samtliga marknader.
DeepRhythmAI är en avancerad AI-teknologi som identifierar allvarliga arytmier upp till 14 gånger bättre än klinisk personal. Plattformen möjliggör snabbare, säkrare och mer träffsäkra resultat.
Genom integrationen i Zenicor Solution möjliggörs följande:
- minskad arbetstid för personal som tolkar EKG
- hantering av fler undersökningar utan flaskhalsar
- snabbare och mer korrekta analyser till vården och patienterna
”Det här samarbetet tar vår service till nästa nivå – både för våra kunder och för vår tolkningstjänst Zenicor Direct. Genom att kombinera Zenicors etablerade lösning, Zenicor Solution, med Medicalgorithmics banbrytande AI tar vi ett stort steg framåt för framtidens arytmidiagnostik,” säger Mats Palerius, VD för Zenicor Medical Systems AB.
Zenicor skriver att de genom denna satsning stärker sin position som ledande aktör inom arytmidiagnostik, och kan erbjuda vården en fullt skalbar, AI-stödd lösning som både kortar väntetider och eliminerar köer.
Nyheter
Wegovy minskar ”food noise” och stärker mentalt välbefinnande

Novo Nordisk presenterade tidigt idag nya resultat från den amerikanska INFORM-undersökningen som visar att läkemedlet Wegovy (semaglutid) inte bara bidrar till viktminskning, utan även kan minska så kallat ”food noise” – påträngande och återkommande tankar om mat. Resultaten offentliggjordes vid den europeiska diabeteskongressen EASD i Wien.
Undersökningen omfattade 550 personer som behandlades med Wegovy. Före behandlingsstart rapporterade 62 procent att de ständigt tänkte på mat, jämfört med endast 16 procent under pågående behandling – en minskning med 46 procent. Andelen som upplevde att food noise hade en negativ påverkan på livet föll från 60 till 20 procent.
Utöver minskat food noise rapporterade majoriteten förbättrat välbefinnande. Två tredjedelar (64 procent) angav förbättrad mental hälsa och åtta av tio (80 procent) uppgav att de utvecklat sundare vanor. Hela 83 procent av deltagarna var nöjda med sin behandling.
”Det är mycket uppmuntrande att se att Wegovy, utöver viktminskning, även kan bidra till att minska störande tankar om mat och stödja ett bättre mentalt välmående,” säger Filip Knop, tillträdande medicinsk chef på Novo Nordisk.
Wegovy är redan godkänt i både EU och USA för behandling av övervikt och fetma, även i kombination med hjärt-kärlsjukdom. De nya resultaten stärker läkemedlets roll i bolagets bredare satsning på GLP-1-baserade behandlingar, som blivit en central del av Novo Nordisks tillväxtstrategi.
De fullständiga resultaten från bolagets kliniska program STEP UP och STEP UP T2D publicerades nyligen i Lancet Diabetes & Endocrinology och visar ytterligare hälsofördelar med semaglutid utöver viktminskning, bland annat effekter på hjärt-kärlhälsa och livskvalitet.
Nyheter
Kanadensiska Magna ska tillverka bilar i Österrike åt kinesiska Xpeng

Det kanadensiska företaget Magna International har tecknat ett avtal om att montera två elfordonsmodeller för den kinesiska biltillverkaren Xpeng i Europa. Serietillverkningen av fordonen är planerad att inledas under tredje kvartalet 2025.
Magna International säger att avtalet är deras första kompletta fordonsmonteringsavtal i Europa för en kinesisk biltillverkare. Produktionen ska ske i Graz, Österrike. Xpengs vd säger att partnerskapet med Magna är ett första steg mot tillväxt i Europa, där företaget planerar ett långsiktigt engagemang.
Magna har fler än 300 tillverkningsanläggningar och mer än 100 produktutvecklings-, teknik- och försäljningscenter runt om i världen.
-
Nyheter2 månader sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter2 veckor sedan
CLS får FDA-godkännandet som fördubblar den adresserbara marknaden
-
Nyheter2 månader sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter1 månad sedan
Millicom ingår strategiskt avtal för verksamheten i Colombia
-
Nyheter1 månad sedan
Matthew Karch köper stor post aktier i Embracer efter rapportraset
-
Nyheter1 månad sedan
Nästan allting som Xoma inlett och gett prognos om är nu nedlagt
-
Nyheter2 månader sedan
ETF-fonder med kryptovalutor blir tillåtna för allmänheten i UK den 8 oktober
-
Nyheter4 veckor sedan
Låg värdering och andra faktorer talar för Essity-aktien, Dagens industri ger en köprekommendation