Nyheter

Acast får Amazon som kund – ny typ av intäktskälla

Publicerad

den

Acast är en plattform för poddkreatörer att publicera sina poddar på, vilka sedan distribueras till alla poddspelare där folk lyssnar på poddar. Acasts affärsmodell är att erbjuda poddkreatörerna intäkter, genom att Acast säljer och placerar annonser i poddarna. Idag skrev Acast avtal med Amazon som skapar en ny variant på upplägget. Amazon vill erbjuda sina Amazon Music-kunder annonsfria poddar. Amazon har därför köpt allt annonsutrymme i tusentals poddar på Acasts plattform som spelas via Amazon Music.

Avtalet gör det möjligt för Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter att streama Acasts podcasts globalt, utan annonser via Amazon Music-appen, som finns tillgänglig via lyssnarens valfria enhet – inklusive smartphone, surfplatta, PC/Mac, Fire TV och Alexa-aktiverade enheter som Amazon Echo. Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kommer att kunna använda Amazon Music för avbrottsfri lyssning på tusentals av Acasts podcasts, utan extra kostnad.

”Det här är en spännande affär och vi ser fram emot att samarbeta med Amazon Music. Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren. Den här affären öppnar upp en ytterligare kanal för att öka intäkterna och förbättra vår sell-through rate för den stora bas av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace. Vi kommer förmodligen att se fler möjligheter öppnas upp för branschen framöver”, säger Ross Adams, VD för Acast.

”Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantastiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast”, säger Craig Strachan, Head of Podcasts, Europe, Australia & New Zealand, Amazon Music.

Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kan streama dessa podcasts annonsfritt på Amazon Music från och med idag.

Aktien i en lång fallande trend

Acast-aktien var som mest upp drygt 28 procent idag, men är i skrivande stund upp 10,5 procent och handlas till 7,74 kronor. Men aktien har varit i en långsiktigt fallande trend sedan börsnoteringen. För nio månader sedan ökade Bonnier Ventures sitt innehav.

Populära

Exit mobile version