Nyheter
AcouSorts innovativa teknologi revolutionerar den patientnära testningen runtom i världen
Medtechbolaget AcouSort erbjuder en teknisk plattform som möjliggör utvecklingen av ny generation kliniska instrument där patientprover analyseras direkt på läkarmottagningen eller vårdcentralen. AcouSort är verksamma på en snabbväxande marknad för point-of-care testing som beräknas vara värd 50 miljarder USD 2024. Bolaget gör sig nu redo för en storskalig kommersiell lansering av sin teknikplattform, som kan bidra till att effektivisera sjukvården och förbättra prognosen för miljontals patienter. Det berättar Torsten Freltoft, vd på AcouSort.
Berätta om AcouSort och bolagets affärsidé
– AcouSort erbjuder en effektiv lösning för provberedning, vilket gör att processen för analys av blodprover kan automatiseras och integreras i analytiska och diagnostiska instrument. Vår plattform använder ultraljud för att separera celler och andra blodkomponenter. Det banar väg för en ny generation kliniska instrument där patientprover, exempelvis blodprover, analyseras direkt på läkarmottagningen eller vårdcentralen. Den teknologi vi utvecklat möjliggör effektiv point-of-care testing, patientnära testning, vilket i sin tur skapar förutsättningar för snabbare diagnos och bättre möjligheter för läkaren att sätta in rätt behandling på ett så tidigt stadie som möjligt. Det förbättrar vårdkvaliteten och behandlingsresultaten för patienten. Med våra produkter kan nya diagnostiska system utvecklas för att minska dödligheten i tre av världens största dödsorsaker: cancer, infektionssjukdomar och hjärt-och kärlsjukdomar, där tidig upptäckt och behandling ofta är avgörande.
Hur kan era produkter effektivisera analysen av blodprov, som är en central del av diagnostiken vid bland annat cancer, infektionssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar?
– Blodprov är en avgörande del av diagnostiken eftersom kan man hitta spår av många sjukdomar i blodet. De blodprov som läkare tar på sina patienter skickas vanligtvis till ett centralt laboratorium för analys. När analysresultaten kommer tillbaka kallar läkaren vid behov patienten till ett återbesök. Den här processen tar i genomsnitt två veckor. Med vår teknologi för point-of-care testing, patientnära testning, kan blodproven i stället analyseras direkt på vårdcentralen eller läkarmottagningen, vilket avsevärt förkortar tiden från blodprov till ett nytt läkarbesök.
Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?
– Vi marknadsför sedan ett par år tillbaka produkter för grundläggande forskning, som är väl lämpade att skala upp och använda i kliniska applikationer. Vi har även ett pågående samarbete med vår första storskaliga nyckelkund vad gäller kliniska applikationer av vår teknologi, Instrumentation Laboratory i Boston, USA. De utvecklar en ny generation diagnostisk utrustning där vår teknologi är implementerad. Det faktum att vi nu har möjlighet att börja producera separationsmoduler i större skala är en viktig milstolpe för företaget. I sitt grundutförande har vår produktionslinje en kapacitet på cirka 100 000 separationsmoduler per år, men systemet är förberett för en andra installation som gör att vi snabbt kan fördubbla produktionskapaciteten. Att sedan kunna öka kapaciteten till 400 000 moduler per år kan uppnås genom att helt enkelt gå upp till tvåskift i produktionen.
Vilka faktorer gör AcouSort till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Som aktieägare i AcouSort deltar man i kampen mot tre av mänsklighetens vanligaste dödsorsaker: cancer, infektionssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar. Vi är ett ambitiöst medtechbolag med en väl beprövad och patenterad teknologi som baseras på tjugo års forskning vid Lunds universitet. Vi står nu i begrepp att inleda en bred kommersialiseringsfas med en affärsmodell som baseras på mycket goda möjligheter till skalbarhet. Point-of-care testing är en global megatrend, den internationella marknaden väntas expandera med drygt 10 procent per år. 2025 uppskattas det globala marknadsvärdet till 50 miljarder USD och det medicinska behovet av en effektiv teknologi för point-of-care testning är mycket omfattande.
Hur ser du på AcouSorts utvecklingspotential?
– Under fjärde kvartalet 2021 går bolaget in i en ny spännande fas då vi kan tillhandahålla separationsmoduler, AcouPlasmaoptical, till tillverkare av diagnostiska system för integrerad provhantering. Vi står nu på tröskeln till en bred kommersialisering av bolaget med goda möjligheter till att så småningom masstillverka våra moduler för integrerad provhantering.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien