Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Medicinteknikbolaget Calmark befinner sig på tröskeln till global lansering

Publicerad

den

Calmark Neo

Det svenska medicinteknikbolaget Calmark, som utvecklat ett världsunikt verktyg för diagnostik av nyfödda barn, befinner sig just nu på tröskeln från utvecklingsbolag till ett säljande bolag med en global marknad. Calmarks unika diagnostikverktyg underlättar sjukvårdspersonalens arbete och kan dessutom rädda livet på miljontals spädbarn världen över. Det berättar Anna Söderlund, vd på Calmark.

Berätta om Calmark och er affärsidé!

–Calmark grundades 2007 och sedan dess har varit inriktade på att utveckla diagnosverktyg för nyfödda. Vår produkt för nyfödda baseras på drygt tretton års forskning och branscherfarenhet. Vår lösning kan förbättra hela vårdkedjan med minskat lidande för patienterna, spara tid och kostnader inom vården och innebära avgörande skillnad i de delar av världen där sjukhuslaboratorium saknas.

På vilket sätt är ert diagnostikverktyg för spädbarn unik?

–För majoriteten av alla de barn som föds i världen, går resan från födsel genom första levnadsveckan smidigt och helt utan komplikationer. För somliga nyfödda barn leder dock medicinska tillstånd till ett behov av snabb diagnos och behandling. Utan behandling riskerar dessa barn att få bestående skador och i värsta fall dö. Vår produkt är ett PNA-instrument som mäter biomarkörer för sjukdomstillstånd hos nyfödda. Vårt instrument ger ett snabbt resultat som erbjuder sjukvårdspersonalen ett tillförlitligt beslutsstöd samt reducerade sjukvårdskostnader. I mindre utvecklade länder kan vår produkt erbjuda en kostnadseffektiv, robust och patientnära teknologi som gör det möjligt att rädda liv.

”Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen.”

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

–Produktionen av vår produkt är igång sedan en tid tillbaka. Under 2020 har vi genomfört omfattande investeringar i en automatiserad produktionslina som levereras första halvåret 2021. När den är i drift räknar vi med att kunna producera uppemot 6 miljoner tester per år. Vi bygger nu upp ett team som ska ansvara för vår världslansering.

Hur ser er globala lanseringsplan ut?

–Vi har valt att lansera vår produkt i Kina innan den lanseras i USA eftersom den kinesiska marknaden för den här typen av lösningar är mycket stor. Vi har handplockat ett ledningsteam med lång dokumenterad erfarenhet av den här typen av internationella medicintekniska lanseringar. Hösten 2020 registrerade vi ett dotterbolag i Hongkong och nu pågår etableringen av ett motsvarande bolag även på det kinesiska fastlandet. Parallellt ska vi lansera vår produkt i södra Europa, Mellanöstern, Indien och så småningom även USA.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Vi har nyligen skrivit ett distributionsavtal med det amerikanska bolaget VIA Global Health, som är specialiserade på distribution av medicintekniska produkter i låg- och medelinkomstländer. Avtalet är en viktig milstolpe för oss och innebär att våra produkter kan nå ut till ett sjuttiotal låg- och mellaninkomstländer på ett kostnadseffektivt sätt. Det är ett otroligt viktigt steg för att uppfylla vår mission. Under 2021 lanseras även vår diagnostikprodukt för Covid-19. Vår lösning gör det enkelt att snabbt bedöma sjukdomsgraden hos patienter med Covid-19.

”Vi har utvecklat en unik diagnostikmetod som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa hela världen.”

Varför är Calmark ett intressant bolag att investera i?

–Vi har utvecklat ett unikt diagnostikverktyg som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa i hela världen. Metoden är mycket efterfrågad, intresset från sjukvården är stort. När vi nu går in i en intensiv lanseringsfas räknar vi med att expandera rejält, som aktieägare är det förstås spännande att vara med på den resan. Vår vision är att kombinera en god avkastning med att ge varje spädbarn som föds i världen samma chans till överlevnad, oavsett om det föds i Sverige eller i Tanzania.

Vilka är dina personliga drivkrafter som vd för Calmark?

–Jag är legitimerad sjuksköterska och har jobbat med att utveckla medicinteknikbolag sedan 2003. Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen. Mitt nuvarande arbete har många likheter med min tidigare karriär som sjuksköterska, i grund och botten handlar det om att rädda och förbättra människors liv.

Nyheter

Playtech avslöjas bakom smutskastningskampanj mot Evolution

Publicerad

den

Roulette på casino

Den svenska gamblingspelutvecklaren Evolution har avslöjat att konkurrenten Playtech låg bakom en omfattande smutskastningskampanj som syftade till att skada Evolutions rykte och affärer. Enligt bolaget har det genom rättsprocess i USA framkommit att Playtech betalade det kontroversiella underrättelseföretaget Black Cube för att fabricera en falsk rapport om Evolution.

Rapporten, som publicerades 2021, innehöll allvarliga men falska påståenden om att Evolution brutit mot regler och accepterat illegala insatser. Enligt Evolution har Playtech genom Black Cube använt sig av vilseledande metoder, falska identiteter och hemliga inspelningar för att skapa en falsk berättelse som sedan lämnades till amerikanska spelmyndigheter och medier.

”Det är djupt oroande att en konkurrent gått så långt som att betala över 1,8 miljoner pund till Black Cube för att medvetet fabricera en rapport som skadat vårt företag”, säger Evolution i ett uttalande.

Flera amerikanska myndigheter, bland annat New Jersey Division of Gaming Enforcement och Pennsylvania Gaming Control Board, har sedan dess slagit fast att anklagelserna saknade grund. Även New Jersey Superior Court har beskrivit rapporten som ”osann” och ”objektivt grundlös”.

Efter flera års rättsprocesser har Playtech nu identifierats som den beställande parten bakom rapporten. Evolution planerar att utöka sin pågående stämning till att även omfatta Playtech, utöver Black Cube och den amerikanska advokatbyrån Calcagni & Kanefsky LLP, som skickade rapporten till myndigheterna.

”Vi kommer att fortsätta hålla Playtech, Black Cube och alla inblandade ansvariga för den skada de orsakat,” skriver bolaget.

Processen väntas pågå under hela 2026.

Fortsätt läsa

Nyheter

Insplorions vätgassensor förenklar vätgaspåfyllning

Publicerad

den

Kontakt

Insplorion och MannTek har tecknat en avsiktsförklaring för att undersöka en integration av Insplorions vätgassensor i MannTeks tankmunstycken för vätgaspåfyllning.

Insplorions vätgassensor, med sin korta responstid, selektivitet och smidiga storlek, kan erbjuda MannTeks lösning för vätgaspåfyllning ett unikt mervärde. Genom att integrera vätgasdetektering i tankmunstycket tillförs inte bara ett nödvändigt och ökat säkerhetslager till applikationen, utan även påfyllningsprocessen förenklas.

Avsiktsförklaringen markerar starten på ett utvecklingsprojekt där båda parter gemensamt undersöker den tekniska och kommersiella genomförbarheten av lösningen.

MannTek, en ledande svensk tillverkare

MannTek är en ledande svensk tillverkare av avancerade kopplingslösningar och en aktiv pionjär inom vätgassektorn. Med över två decenniers erfarenhet av bränslehantering och kryoteknik har MannTek utvecklat specialiserade kopplingar för flytande vätgas (LH2), inklusive tankning av lastbilar, fartygsbunkring och flyg. Deras innovationer stödjer säker, automatiserad och spillfri överföring av vätgas, och de har spelat en nyckelroll i byggandet av världens första påfyllningsstation för underkyld flytande vätgas (sLH2) i samarbete med Daimler Truck.

MannTeks intresse för Insplorions vätgasdetektionssensor grundas i att nuvarande detektorer på marknaden brister i efterfrågad detektionshastighet, selektivitet och storlek – krav som inte adresseras av befintliga katalytiska eller elektrokemiska detektorer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Freetrailer växlar upp i Nederländerna, inleder stort partnerskap med Het Goed

Publicerad

den

Freetrailer-släpvagn

Den danska delningsekonomipionjären Freetrailer fortsätter sin europeiska expansion och tar ett stort kliv på den nederländska marknaden genom ett strategiskt långtidsavtal med den välkända second hand-kedjan Het Goed. Samarbetet omfattar 58 släpvagnar på 29 platser och ska rullas ut under 2026.

Avtalet stärker Freetrailers närvaro kraftigt i Nederländerna, där bolaget sedan lanseringen i juli 2025 haft en snabb tillväxt. Enligt bolaget väntas den nederländska verksamheten redan till första kvartalet 2026 ha passerat 115 platser och över 325 släpvagnar.

– ”Med Freetrailer kan vi erbjuda en tjänst som gör både shopping och donationer enklare, samtidigt som vi stärker vår lokala synlighet och bidrar till den cirkulära ekonomin,” säger Martijn Bijmolt, operativ chef på Het Goed.

Han framhåller att valet av Freetrailer grundar sig på lösningens driftsäkerhet, skalbarhet och hållbarhetsfokus – faktorer som passar väl ihop med Het Goeds värderingar.

Freetrailers vd Nicolai Frisch Erichsen beskriver avtalet som ett genombrott:

– ”Vi har alltid haft höga förväntningar på den nederländska marknaden – och de infrias. Partnerskapet med Het Goed ger oss en stark skjuts framåt och bygger vidare på det momentum vi skapat sedan i somras.”

Erichsen berättar att bolaget ser ett tydligt intresse för konceptet och planerar att accelerera expansionen ytterligare under nästa år.

Del av ambitiös tillväxtplan

Satsningen i Nederländerna är en del av Freetrailers treåriga strategi Mont Blanc 2027, som syftar till skalbar tillväxt och internationell expansion. Sedan 1 juli 2025 har bolaget tecknat nya avtal motsvarande över 500 släpvagnar, och målet är att lägga till mer än 1 000 nya hyrenheter på marknaden fram till juni 2026.

– ”Vi har fått ett fantastiskt mottagande i Nederländerna. Samarbetet med Het Goed är en nyckel i vår fortsatta utrullning,” säger Christian Tepper, landchef för Freetrailer Netherlands.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära