Följ oss

Nyheter

Verve Group-aktien är upp 200 procent i år – Börsveckan ger en avvakta-rekommendation

Publicerad

den

Börsveckan har gjort en analys på Verve Group som har haft ett starkt första halvår och sett en kursuppgång på över 200 procent sedan årsskiftet. Bolagets historia började 2012 när Remco Westermann förvärvade det underpresterande spelbolaget Gamigo, vilket senare ledde till en satsning på att förbättra annonsering inom spelbranschen. Verve Group har genom förvärv av bolag och en förflyttning från spel till media en annorlunda profil mot tidigare år.

Verve matchar globala annonsörer med reklamplatser på digitala kanaler som appar, uppkopplad tv och offentliga digitala skärmar. Deras plattform syftar till att effektivisera annonsering med hjälp av dataanalys och algoritmer, vilket skapar bättre förutsättningar för träffsäkra annonser, speciellt då många tidigare datapunkter inte längre är möjliga att använda på grund av integritetsförändringar.

Börsveckan skriver att Verves teknik ”Atom” ger en konkurrensfördel genom att använda över 100 anonyma signaler för att kategorisera användare och matcha annonser. Detta har bidragit till Verve’s starka resultat med en 26 procent organisk tillväxt under andra kvartalet och en växande kundbas.

Verve Group har vuxit genom förvärv, inklusive Jun Group, som stärker deras position på annonsmarknaden, särskilt inom mobil och ljudannonsering. Trots en hög skuldsättning på 480 miljoner euro ser bolaget synergier och möjligheter att sänka räntekostnader framöver. Verve prognostiserar en tvåsiffrig tillväxt de kommande åren och hoppas på att stärka sin position med hjälp av AI-teknologi.

Samtidigt finns det risker, både operativa och finansiella, på grund av den hårda konkurrensen från jättar som Google och Apple samt bolagets höga skuldsättning. Trots starka siffror och positiva nyheter avvaktar Börsveckan och vill se hur Verve presterar under första halvåret 2025 innan de överväger att sätta en köpstämpel och nöjer sig med en avvakta-rekommendation tillsvidare.

Nyheter

Saab levererar ny generation Arthur-radar till brittiska armén

Publicerad

den

Arthur-radar från Saab

Saab har levererat fem enheter av den nya generationen av artillerilokaliseringsradarn Arthur till den brittiska armén. Systemen kommer att ytterligare stärka den brittiska arméns artillerilokaliseringsförmåga.

Den nya generationen av Arthur, som benämns TAIPAN i Storbritannien, ger armén förmåga att snabbt gruppera och omgruppera genom hög taktisk mobilitet. Systemet, som bygger på Saabs digitala radarteknik, möjliggör bekämpning av artilleri med hög precision vilket ger användaren förmåga att lokalisera ett större antal hot på längre avstånd än tidigare. Den nya digitala teknologin gör det dessutom svårare för motståndaren att upptäcka systemet. De fem nya Arthur-systemen togs formellt emot av brittiska arméns 5th Regiment Royal Artillery i juli i år.

– Vi är stolta att bidra till den brittiska arméns artillerilokaliseringsförmåga med den nya versionen av vår Arthur-radar. Vi har en lång relation med kunden som har använt de tidigare levererade systemen vid en mängd olika uppdrag i länder som Irak och Afghanistan. Den brittiska armén är först ut som användare av den nya generationen av Arthur och vi ser fram emot att fortsätta bidra med vår förmåga, säger Andy Fraser, chef för Saab i Storbritannien.

– Saab är en viktig partner som leverantör av Arthur och vi är imponerade av de förmågor Saab bidrar med till den brittiska försvarsmakten. Den tidigare generationen av Arthur är väl beprövad och den nya innebär ett stort förmågekliv, säger generallöjtnant Sir Andrew Gregory KBE CB, Master Gunner vid St James’s Park.

Underhåll och övrigt arbete kommer att utföras vid Saabs radarverksamhet i Fareham, Storbritannien, som etablerats som ett led i Saabs strategi för global tillväxt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Nordisk Games har sålt hela sitt innehav i Nitro Games, motsvarande 26 procent av alla aktier

Publicerad

den

Nitro Games-spel

Nordisk Games har sålt hela sitt innehav i Nitro Games, motsvarande 26 procent av alla aktier i bolaget. Affären gjordes till 1,50 kronor per aktie vilket summerar till en total affär på 9,7 miljoner kronor.

Köpare av aktierna är nuvarande aktieägare i bolaget, inklusive medlemmar i styrelsen och ledningen, samt till några nya externa investerare. Ledning och styrelse köpte aktier för 2,7 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic skriver avtal – försäljning ska inledas i Nya Zeeland om en dryg månad

Publicerad

den

Glad kvinna

Invent Medic har tecknat avtal med Flaxx Medical för distribution av Efemia Bladder Support, Invent Medics produkt för att hantera kvinnlig ansträngningsinkontinens, i Nya Zeeland. Företagen siktar på att komma igång med försäljningen redan i samband med landets stora årliga urologikonferens i slutet av oktober 2024. Det blir Invent Medics andra försäljningsetablering i Oceanien, sedan tidigare har man närvaro i Australien.

Bolagets CE-märkning enligt MDR är nyckeln till expansionen

Invent Medic har som målsättning att utöka sitt nätverk av distributörer i Europa för att dra nytta av bolagets CE-märkning i enlighet med det uppdaterade medicintekniska regelverket MDR. Vidare har bolaget meddelat sin avsikt att utforska möjligheter utanför Europa, och marknader där CE-märkningen erkänns, de regulatoriska krav som finns harmonierar med MDR-regelverket, och vaginala produkter är accepterade, är särskilt relevanta. Nya Zeeland uppfyller samtliga dessa kriterier.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära