Följ oss

Nyheter

Umida förväntar sig att sälja Joluca-dryck för 10-12 miljoner kronor under hösten

Publicerad

den

Humorgruppen JLC dricker sina Joluca

Dryckesbolaget Umida Group har utvecklat en serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca och har under sommaren lyckats få centrala listningar hos samtliga större aktörer inom dagligvaruhandeln samt hos Reitan och Hemmakväll. De första försäljningsestimaten för hösten 2024 har nu tagits fram tillsammans med säljpartnern Arvid Nordquist, den ger en uppskattad nettoomsättning på 10-12 miljoner kronor för Umida.

Bolagets säljpartner och köpande kund för Jolucas funktionsdrycker Arvid Nordquist med drygt 30 säljare som löpande besöker både butiker samt bearbetar kedjor centralt har efter att de centrala listningarna säkrats tagit fram en initial försäljningsprognos för 2024, vilket således avser tiden från lanseringen inom kort till slutet av året. Denna försäljning på 10-12 miljoner kronor skriver Umida skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

Försäljning inleds vecka 35

Försäljning inleds hos Hemmakväll vecka 35 för att sedan rullas ut hos övriga aktörer vecka 37.

”Vi känner oss säkra på de initiala prognoserna för uppbyggnadsvolymen under 2024 tack vare både de centrala listningarna samt Arvid Nordquist stora engagemang på butiksnivå. Tillsammans med vår partner JLC har vi skapat en stark marknadsplan som kommer generera över 50 miljoner produktvisningar rakt in i målgruppen, främst via plattformar som Instagram, Tik Tok och Youtube. Energidrycker är en väldigt konkurrensutsatt kategori med stort kampanjtryck vilket är något som vi är väl förberedda på och vårt breda kampanjprogram med större butiksvolymer kommer börja rulla ut först under 2025. Bruttomarginalmässigt ligger produkterna över vårt kommunicerade långsiktiga mål och livscykeln inom dagligvaruhandeln är betydligt längre än hos Systembolaget vilket gör att vi nu bygger Joluca för framtiden. Målsättningen för 2025 är att etablera Joluca som varumärke inom kategorin funktionsdrycker i Sverige och nå en marknadsandel om minst 2%.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group. 

Nyheter

Biofrigas tecknar avsiktsförklaring på betydande försäljning

Publicerad

den

Anläggning från Biofrigas

Biofrigas har undertecknat en avsiktsförklaring med en biogasproducent i Finland avseende leverans av infrastruktur för förvätskning av uppgraderad biogas. Det potentiella initiala ordervärdet är 13 miljoner kronor, med möjlighet till utökning till totalt 54 miljoner kronor. Anläggningen kommer att användas för förvätskning av uppgraderad biogas vid kundens biogasanläggning i mellersta Finland och avser Biofrigas större förvätskningsanläggningar, CryoSep P, med en kapacitet upp till 10 GWh per enhet och år.

Kunden producerar idag 45 GWh och vill ställa om till förvätskad gas

Kunden, är en etablerad biogasproducent som i dagsläget producerar ca 45 GWh, vill nu inleda arbetet med att ställa om sin produktion till förvätskad biogas för att komplettera sina befintliga produkter. Kunden utgår idag från restströmmar från lantbruk och livsmedelsindustri och producerar uppgraderad gas som säljs till fordonssektorn och olika industriella applikationer. Inledningsvis planeras att påbörja förvätskning av en delmängd av kundens totala volym för ett sedan gradvis kunna konvertera ytterligare mängd i takt med efterfrågan ökar vilket skulle kunna innebära ett värde om totalt 54 miljoner kronor för Biofrigas i och med kompletteringar med ytterligare förvätskningsenheter.

– Det har skett en tydlig förändring i efterfrågan på infrastruktur som kan producera förvätskad biogas och mönstret känns igen med ett högt intresse i Sverige, Norge och Finland där ett flertal kvalificerade diskussioner pågår. Den bakomliggande orsaken är omställningen i transportsektorn där en förskjutning nu pågår mot förvätskad biogas samt en möjlighet till effektivare logistik i distributionsledet. Att vi nyligen har tecknat avsiktsförklaringar med en biogasproducent i Finland och ett lantbruk i Norge, samtidigt som installationen av anläggningen i Habo närmar sig, visar på att omställningen till kommersialisering ger resultat och att våra anläggningar efterfrågas av aktörer inom olika sektorer och marknader, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Villkoren för avsiktsförklaringen

Avsiktsförklaringen är villkorad av att kunden erhåller erforderliga tillstånd och att den finansieringsprocess som kunden befinner sig i faller väl ut. Biofrigas lovar att återkomma med uppdateringar i takt med att processen tar steg framåt.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech lanserar DUG på hälsokostkedja i Österrike

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech lanserar DUG på Gewußt wie, en hälsokostkedja i Österrike med noggrant utvalt sortiment av hälsosam mat och hälsokostprodukter. Gewusst Wie distribuerar till över 70 partnerbutiker, 150 grossistbutiker samt driver en egen onlineförsäljning. Försäljningen av DUG Barista, DUG Original och DUG Unsweetened startar under september månad.

Gewußt wie har i över 50 år varit ett ledande varumärke inom hälsokost. Med mer än 70 partnerbutiker runtom i Österrike och en stark passion för hållbarhet och transparens, har Gewußt wie byggt upp ett starkt förtroende hos sina kunder. Deras filosofi – att arbeta med naturen, och aldrig mot den – stämmer väl överens med DUG Foodtech:s hållbara och innovativa approach till livsmedelsproduktion.

”Vi är väldigt glada över samarbetet med Gewußt wie, som delar vår vision om hållbarhet och kvalitet. Det här partnerskapet gör att vi kan nå ut till ännu fler medvetna konsumenter som letar efter växtbaserade och klimatsmarta alternativ. Detta markerar också början på DUG:s etablering på den österrikiska marknaden, där vi efter lanseringen med REWE har fått mycket förfrågningar,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab levererar ny generation Arthur-radar till brittiska armén

Publicerad

den

Arthur-radar från Saab

Saab har levererat fem enheter av den nya generationen av artillerilokaliseringsradarn Arthur till den brittiska armén. Systemen kommer att ytterligare stärka den brittiska arméns artillerilokaliseringsförmåga.

Den nya generationen av Arthur, som benämns TAIPAN i Storbritannien, ger armén förmåga att snabbt gruppera och omgruppera genom hög taktisk mobilitet. Systemet, som bygger på Saabs digitala radarteknik, möjliggör bekämpning av artilleri med hög precision vilket ger användaren förmåga att lokalisera ett större antal hot på längre avstånd än tidigare. Den nya digitala teknologin gör det dessutom svårare för motståndaren att upptäcka systemet. De fem nya Arthur-systemen togs formellt emot av brittiska arméns 5th Regiment Royal Artillery i juli i år.

– Vi är stolta att bidra till den brittiska arméns artillerilokaliseringsförmåga med den nya versionen av vår Arthur-radar. Vi har en lång relation med kunden som har använt de tidigare levererade systemen vid en mängd olika uppdrag i länder som Irak och Afghanistan. Den brittiska armén är först ut som användare av den nya generationen av Arthur och vi ser fram emot att fortsätta bidra med vår förmåga, säger Andy Fraser, chef för Saab i Storbritannien.

– Saab är en viktig partner som leverantör av Arthur och vi är imponerade av de förmågor Saab bidrar med till den brittiska försvarsmakten. Den tidigare generationen av Arthur är väl beprövad och den nya innebär ett stort förmågekliv, säger generallöjtnant Sir Andrew Gregory KBE CB, Master Gunner vid St James’s Park.

Underhåll och övrigt arbete kommer att utföras vid Saabs radarverksamhet i Fareham, Storbritannien, som etablerats som ett led i Saabs strategi för global tillväxt.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära