Följ oss

Nyheter

Fastighetsbolaget Fortinova gör en IPO på First North

Publicerad

den

Fastigheter tillhörande Fortinova

Fortinova är ett expansivt Varbergsbaserat fastighetsbolag med fokus på bostadsfastigheter på attraktiva tillväxtorter i västra Sverige. Under andra halvan av november står Fortinova redo att ta nästa steg på sin tillväxtresa, när bolaget noteras på Stockholmsbörsens Nasdaq First North Premier Growth Market.

Fortinova grundades 2010. Bolagets affärsidé var redan från start att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter med starka kassaflöden. Fortinovas målsättning är att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling.

Fortinovas vision är att bolaget ska vara västra Sveriges mest framstående fastighetsbolag på bostadsmarknaden. Huvudsyftet med noteringen är att skapa förutsättningar för en god fortsatt tillväxt, att bredda Fortinovas ägarbas och ge en ökad tillgång till kapitalmarknaden. Fortinovas styrelse och ledning betraktar noteringen som ett naturligt och viktigt steg i bolagets fortsatta utveckling. En annan positiv effekt av den planerade noteringen är att den kommer att leda till ökad kännedom om Fortinova och deras verksamhet.

”Geografisk fokuserar vi på tillväxtkommuner i västra Sverige som vi bedömer har en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i.” säger vd Anders Johansson.

Notering inkluderar fler i bolagets tillväxtresa

– En investering i Fortinova är en investering i bostadsfastigheter på tillväxtorter
i västra Sverige. Vi förvaltar inte bara hus på några av landets mest attraktiva platser att bo, arbeta och leva på, vi förvaltar även våra hyresgästers hem och drömmar. Vi skapar utrymme för våra hyresgäster att växa, så att vi kan växa med dem, säger Fortinovas vd och grundare Anders Johansson.

Fortinova är en entreprenörsdriven, engagerad och etablerad aktör på hyresmarknaden i västra Sverige. Bolagets omfattande nätverk, starka lokala marknadskännedom och stabila bas med 123 fastigheter och nära 1 800 lägenheter i tillväxtkommuner i västra Sverige, talar för att möjligheten till fortsatt expansion är stor.

– Geografiskt fokuserar vi på orter som vi bedömer har en god tillväxtprofil och är attraktiva att bo, arbeta och leva i. Vi ser tillväxtmöjligheter på såväl befintliga platser som i nya tillväxtkommuner, i regioner där det för närvarande råder bostadsbrist. Noteringen på First North Premier gör det möjligt för fler att vara med oss på den expansiva resan mot vår vision, att vara västra Sveriges mest framstående fastighetsbolag på bostadsfastighetsmarknaden, säger Anders Johansson.

Målsättning att uppnå 10 procents avkastning över tid

Inför den avsedda noteringen på First North Premier har Fortinova under våren 2020 tagit in cirka 419 miljoner kronor från ICA-handlarnas Förbund, SEB:s Private Banking-nätverk, befintliga investerare samt vissa ytterligare investerare.

Bolagets finansiella mål över tid är att avkastningen på eget kapital ska uppgå till minst 10 procent, nettobelåningsgraden ska uppgå till mellan 55 och 65 procent och räntetäckningsgraden ska uppgå till minst 250 procent.

Fortsatt tillväxt utan att göra avkall på lönsamheten

Inför den avsedda noteringen på First North Premier har Fortinova under Fortinova äger i dagsläget fastigheter till ett värde om 2 261 miljoner kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 86 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter.

– Vår uttalade ambition är att fortsätta växa utan att ge avkall på lönsamheten.
Vi planerar även framöver att fokusera på att förvärva, utveckla och långsiktigt förvalta i huvudsak bostadsfastigheter i samma geografiska område som tidigare. Vi planerar dessutom ett fortsatt arbete med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet som en integrerad del av verksamheten, säger Anders Johansson.

Ytterligare ett viktigt fokus för Fortinova framöver är utveckling av bolagets befintliga fastighetsportfölj genom värdeskapande förbättringar, så som projektutveckling och Pluslägenheter, vilket är ett program för uppgradering av befintliga lägenheter.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära