Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

BellPal skalar upp sin affär via viktiga referenssamarbete med globala teknikleverantörer

Publicerad

den

BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för seniorer och omsorg. I Sverige läggs 70 000 personer årligen in på sjukhus på grund av fallolyckor, varav merparten är äldre. Fallolyckor bland seniorer är vanliga och orsakas ofta av faktorer som kan predikteras. Med hjälp av en egenutvecklad AI-baserad algoritm kan BellPal minska antalet fallskador och öka tryggheten för seniorer. Det berättar BellPals vd David Ziemsky.

BellPals vd David Ziemsky

Berätta om BellPal och bolagets affärsidé

– BellPal är ett caretech-bolag som grundades 2016 i Stockholm.  Vi utvecklar produkter och tjänster som stöttar seniorer att leva fria och aktiva liv. Vårt mål är att med design och ingenjörskompetens utveckla en mer mänsklig teknik. Vi har utvecklat en AI-baserad plattform som detekterar mänskliga fallolyckor, vilket innebär att vi erbjuder ett basalt stöd som ökar seniorers trygghet och livskvalitet.

Ni har utvecklat en AI-baserad plattform som kan detektera mänskliga fallolyckor. Berätta mer om plattformen och intäktsmodellen som är knuten till den.

– Vår plattform ”BellPal Assured Living Platform” bygger på vår egenutvecklade edge-algoritm som kan detektera mänskliga fallolyckor. Algoritmen är integrerad i en klassiskt designad klocka som via en mobilapplikation notifierar anhöriga och en larmcentral när olyckan är framme. Genom plattformen ökar äldres säkerhet och anhörigas oro kan reduceras. Vår intäktsmodell består av tre komponenter, dels marknadsför vi BellPal Assured Living Platform som en abonnemangstjänst direkt till slutkund. För internationell expansion samarbetar vi i stället med stora teknikbolag med en stark lokal förankring. Den tredje komponenten i vår intäktsmodell är licensiering av delar av plattformen, exempelvis vår Edge Fall Algoritm.

Antalet personer över 70 år ökar stadigt i de flesta länder. Denna åldersgrupp är också er primära målgrupp. Vilken inverkan har det ökade antalet äldre BellPals framtida tillväxtpotential?

– Den förväntade livslängden har ökat markant i de flesta länder, vilket innebär att människor håller sig friska högre upp i åldrarna. Allt fler äldre tar teknologin till hjälp för att öka sin trygghet och möjliggöra ett aktivt och självständigt liv långt upp i åldrarna. I det sammanhanget passar vår teknologiplattform och produkt in väldigt bra, vilket självklart även innebär en omfattande tillväxtpotential för oss.

Ni har blivit uppvaktade av flera globala teknikbolag som vill integrera er fallalgoritm i sina produkter. Vad innebär det för BellPals framtida expansionspotential?

– Det faktum att de stora teknikleverantörerna kontaktar oss snarare än tvärtom betraktar vi som en kvalitetsstämpel och en bekräftelse på att vår teknologi både fungerar och är efterfrågad.  Det faktum att vi har bevisat vår teknologi via en egenutvecklad produkt som vi själva marknadsför mot seniorer har visat sig vara en framgångsfaktor som banat väg för globala samverkansavtal. Via vårt samarbete med Motorola beräknas drygt 800 000 klockor med vår fallalgoritm att säljas i USA. Via avtal med stora globala aktörer kan vi på relativt kort tid öka antalet abonnenter och därmed även våra löpande intäkter.

Vilka faktorer gör BellPal till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Det faktum att vi befinner oss i en kommersialiseringsfas med en konkret produkt ute på marknaden talar till vår fördel. Våra tre parallella intäktsmodeller ger oss dessutom rätt förutsättningar för en kostnadseffektiv expansion. Vårt globala samarbete med Motorola, som planerar att inom en snar framtid lansera smarta klockor som ger användaren möjlighet att använda vår teknologi är ytterligare ett argument till att bli aktieägare.  Vårt avtal med Motorola är ett viktigt referenssamarbete som kan bidra till att skala upp vår affär och generera betydande abonnemangsintäkter framöver. Vi betraktar det också som ett kvitto på att vår egenutvecklade plattform håller en genomgående hög kvalitet.

Fakta: BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för primärt seniorer och omsorg. Verksamhetens huvudområde är en heltäckande plattform som sammanlänkar användaren med anhöriga och larmcentral. BellPal har en SaaS-baserad affärsmodell för sin plattform och fakturerar slutanvändarna en månatlig abonnemangskostnad för användandet av tjänsten. BellePal är sedan maj 2022 noterat på NGM Nordic SME, kortnamn BELLP.

Nyheter

Zenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik

Publicerad

den

AI-resultat på skärm

Zenicor tar ett avgörande steg mot framtidens arytmidiagnostik genom att integrera avancerad AI i sin plattform för EKG-analys. Genom samarbetet med AI-företaget Medicalgorithmics blir deras DeepRhythmAI en del av Zenicor Solution, vilket stärker Zenicors helhetslösning för modern arytmidiagnostik. Lösningen kommer att vara tillgänglig för Zenicors kunder på samtliga marknader.

DeepRhythmAI är en avancerad AI-teknologi som identifierar allvarliga arytmier upp till 14 gånger bättre än klinisk personal. Plattformen möjliggör snabbare, säkrare och mer träffsäkra resultat.

Genom integrationen i Zenicor Solution möjliggörs följande:

  • minskad arbetstid för personal som tolkar EKG
  • hantering av fler undersökningar utan flaskhalsar
  • snabbare och mer korrekta analyser till vården och patienterna
     

”Det här samarbetet tar vår service till nästa nivå – både för våra kunder och för vår tolkningstjänst Zenicor Direct. Genom att kombinera Zenicors etablerade lösning, Zenicor Solution, med Medicalgorithmics banbrytande AI tar vi ett stort steg framåt för framtidens arytmidiagnostik,” säger Mats Palerius, VD för Zenicor Medical Systems AB.

Zenicor skriver att de genom denna satsning stärker sin position som ledande aktör inom arytmidiagnostik, och kan erbjuda vården en fullt skalbar, AI-stödd lösning som både kortar väntetider och eliminerar köer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Wegovy minskar ”food noise” och stärker mentalt välbefinnande

Publicerad

den

Piller från Novo Nordisk

Novo Nordisk presenterade tidigt idag nya resultat från den amerikanska INFORM-undersökningen som visar att läkemedlet Wegovy (semaglutid) inte bara bidrar till viktminskning, utan även kan minska så kallat ”food noise” – påträngande och återkommande tankar om mat. Resultaten offentliggjordes vid den europeiska diabeteskongressen EASD i Wien.

Undersökningen omfattade 550 personer som behandlades med Wegovy. Före behandlingsstart rapporterade 62 procent att de ständigt tänkte på mat, jämfört med endast 16 procent under pågående behandling – en minskning med 46 procent. Andelen som upplevde att food noise hade en negativ påverkan på livet föll från 60 till 20 procent.

Utöver minskat food noise rapporterade majoriteten förbättrat välbefinnande. Två tredjedelar (64 procent) angav förbättrad mental hälsa och åtta av tio (80 procent) uppgav att de utvecklat sundare vanor. Hela 83 procent av deltagarna var nöjda med sin behandling.

”Det är mycket uppmuntrande att se att Wegovy, utöver viktminskning, även kan bidra till att minska störande tankar om mat och stödja ett bättre mentalt välmående,” säger Filip Knop, tillträdande medicinsk chef på Novo Nordisk.

Wegovy är redan godkänt i både EU och USA för behandling av övervikt och fetma, även i kombination med hjärt-kärlsjukdom. De nya resultaten stärker läkemedlets roll i bolagets bredare satsning på GLP-1-baserade behandlingar, som blivit en central del av Novo Nordisks tillväxtstrategi.

De fullständiga resultaten från bolagets kliniska program STEP UP och STEP UP T2D publicerades nyligen i Lancet Diabetes & Endocrinology och visar ytterligare hälsofördelar med semaglutid utöver viktminskning, bland annat effekter på hjärt-kärlhälsa och livskvalitet.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kanadensiska Magna ska tillverka bilar i Österrike åt kinesiska Xpeng

Publicerad

den

Biltillverkning av Xpeng hos Magna

Det kanadensiska företaget Magna International har tecknat ett avtal om att montera två elfordonsmodeller för den kinesiska biltillverkaren Xpeng i Europa. Serietillverkningen av fordonen är planerad att inledas under tredje kvartalet 2025.

Magna International säger att avtalet är deras första kompletta fordonsmonteringsavtal i Europa för en kinesisk biltillverkare. Produktionen ska ske i Graz, Österrike. Xpengs vd säger att partnerskapet med Magna är ett första steg mot tillväxt i Europa, där företaget planerar ett långsiktigt engagemang.

Magna har fler än 300 tillverkningsanläggningar och mer än 100 produktutvecklings-, teknik- och försäljningscenter runt om i världen.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära