Nyheter
MTG:s e-sport är tillbaka på Twitch
MTG meddelade idag att dotterbolagen ESL och Dreamhack har skrivit avtal med Twitch om att göra plattformen till hubben för e-sportsändningarna.

MTG består av två verksamhetsgrenar, gaming och e-sport, där MTG under en tid har utvärderat möjligheterna att sälja gaming-verksamheten. När det gäller e-sporten som bedrivs via dotterbolagen ESL och Dreamhack så har man sålt sändningsrättigheter till flera olika plattformar, där en stor del av innehållet flyttade från Twitch till Facebook tidigare. Facebook har sett en stor tillväxt inom området men alla var inte helt nöjda att innehållet flyttade från Twitch som är helt fokuserat på streaming av e-sport och gaming. Idag meddelade dock MTG att ESL och Dreamhack har skrivit avtal med Twitch om att göra plattformen till hubben för e-sportsändningarna.
Avtalet (med Twitch) innebär att några av bolagens mest uppmärksammade och största turneringar och tävlingar kommer att strömmas exklusivt på plattformen under 2021 och 2022*.
“Denna strategiskt och finansiellt viktiga affär mellan Twitch, ESL och DreamHack stärker esport ytterligare som en högrelevant, global medieprodukt. Vi är övertygade om att detta bara är ett av flera stora kliv som esport som medieprodukt oundvikligen kommer att ta under det kommande åren,” säger MTG:s Koncernchef och VD Jørgen Madsen Lindemann.
Som del av affären blir Twitch en centraliserad hub för strömning av ESL:s och DreamHack:s tävlingar. Bolaget kommer att arbeta direkt med ESL och DreamHack för att samordna esportsändningar i plattformen och för att maximera sponsringen av några av de största esportturneringarna framöver.
Samarbetsavtalet bekräftar Twitch:s ställning som den globala digitala mediepartnern för de största tävlingarna som anordnas av ESL och Dreamhack. Twitch är icke-exklusiv partner retroaktivt från och med januari 2020, och exklusiv partner efter att de fullständiga exklusiva rättigheterna förvärvats för engelskpråkig strömning 2021 och 2022. Därmed kommer Twitch under 2021 och 2022 att exklusivt erbjuda alla turneringar som strömmas på engelska inom ESL Pro Tour för Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Starcraft II & Warcraft III, inkluderat ESL Pro League, ESL One, Intel Extreme Masters, DreamHack Masters, DreamHack Open samt ESL’s nationella mästerskap.
* Vissa undantag förekommer med hänsyn till särskilda delar av världen och digitala plattformar för partners som sänder linjär-tv.
Nyheter
Brain+ tar kampen mot demens, digital terapi visar imponerande resultat

Brain+, som är noterat på First North Köpenhamn, vill förändra hur världen behandlar demens. Med sin digitala plattform gör bolaget kognitiv stimuleringsterapi tillgänglig för vårdpersonal och patienter överallt – och resultaten är slående.
Var tredje sekund insjuknar någon i demens. År 2050 väntas över 139 miljoner människor leva med sjukdomen globalt. Samtidigt finns det få fungerande terapier för de miljontals som befinner sig i ett tidigt eller medelsvårt stadium av demens – en situation som Brain+ vill förändra.
– ”Vi levererar demensterapi på ett enkelt och säkert sätt – och vi gör det skalbart,” säger bolagets vd Devika Wood.
Digital terapi med dokumenterad effekt
Brain+ bygger på Cognitive Stimulation Therapy (CST), en evidensbaserad, icke-farmakologisk metod som rekommenderas av brittiska NICE (National Institute for Health and Care Excellence). CST har i över 20 år visat sig kunna förbättra minne, språk, humör och livskvalitet hos personer med mild till måttlig demens.
Problemet har inte varit terapins effektivitet, utan dess tillgänglighet. CST kräver utbildade terapeuter och gruppbaserad struktur, något många vårdmiljöer saknar. Därför skapade Brain+ det digitala verktyget ISA, en CE-märkt klass I-medicinteknisk produkt som gör det möjligt för vårdpersonal att genomföra CST digitalt, snabbt och utan omfattande förberedelser.
ISA innehåller 14 strukturerade terapipass med över 200 vetenskapligt testade aktiviteter. Plattformen samlar in data i realtid, följer upp resultat och genererar automatiska rapporter som uppfyller kraven från den brittiska tillsynsmyndigheten CQC.
Effekterna är påtagliga. I studier har ISA visat:
- +50 % förbättring i kognitiv funktion
- +48 % förbättrad livskvalitet
- +66 % bättre planeringsförmåga och beslutsfattande
Familjer rapporterar även tydliga förändringar: klarare tal, mindre oro och ökad livsglädje hos sina närstående.
Skalbar affärsmodell och snabbt växande marknad
Brain+ har redan etablerat sig på den brittiska marknaden med nästan 200 vårdhem och hemtjänstorganisationer som använder systemet. Två NHS-piloter är igång, och bolaget har blivit antaget till det prestigefyllda NHS Clinical Entrepreneurship Programme, vilket ger direkt tillgång till nationella vårdstrukturer.
Priset för vårdhem ligger på cirka 1 500 pund per år, vilket snabbt återbetalar sig genom minskat vårdbehov, enklare kvalitetsrapportering och förbättrade vårdresultat.
Bolaget planerar expansion till Kanada och Australien, marknader med liknande vårdstrukturer som Storbritannien. Den potentiella marknaden uppskattas till över 148 miljoner pund, med en årlig plattformsintäkt på drygt 27 miljoner pund vid full täckning.
Nästa steg – hemversion och internationell expansion
Brain+ arbetar nu med att ta fram en hemmaversion av ISA, riktad till anhöriga och hemtjänstpersonal som vårdar personer med demens i hemmet.
– ”Vi får många förfrågningar från familjer som vill använda verktyget själva. Vår vision är att ge alla tillgång till bevisad terapi – inte bara patienter inom vårdsystemet,” säger Devika Wood.
Bolaget siktar på att nå break-even 2026, men planerar att ta in tillväxtkapital för att kunna expandera snabbare och utveckla nya produkter.
– ”Vi har en unik position som första aktör på marknaden. Nu handlar det om att växa internationellt och förbättra livet för så många som möjligt,” sammanfattar Wood.
Nyheter
Abera visar lovande långtidsdata för nässprayvaccin mot influensa

Bioteknikbolaget Abera Bioscience har presenterat nya positiva långtidsdata för sitt nasala influensavaccin och resultaten pekar på starka och långvariga immunsvar. Den prekliniska studien visar att vaccinet ger kraftig aktivering både i slemhinnorna, där viruset först tar sig in, och i blodet.
Efter tre doser uppmättes mycket höga nivåer av både IgA-antikroppar i näsa och lungor och IgG-antikroppar i serum. Även efter 120 dagar, motsvarande flera år hos människa, låg nivåerna fortsatt högt. Det tyder på att vaccinet kan ge ett bestående skydd, säger Mats Lundgren, forskningschef på Abera.
Bolagets vd Maria Alriksson menar att resultaten stärker tron på Aberas så kallade mukosala plattform, som kan bli ett snabbt, effektivt och användarvänligt alternativ till dagens sprutvacciner.
Vaccinet bygger på bolagets egen OMV-teknologi (Outer Membrane Vesicles), där nanopartiklar bär upp influensaantigen. Plattformen gör det möjligt att snabbt anpassa vaccinet till nya influensastammar eller pandemihot, utan att använda ägg i tillverkningen.
”Det här är ännu ett bevis på att vår teknologi är robust och har potential att förändra vaccinindustrin,” säger Alriksson.
Abera fortsätter nu att stärka sitt prekliniska datapaket och planerar fler studier för att ta nästa steg mot klinisk utveckling.
Nyheter
Playtech avslöjas bakom smutskastningskampanj mot Evolution

Den svenska gamblingspelutvecklaren Evolution har avslöjat att konkurrenten Playtech låg bakom en omfattande smutskastningskampanj som syftade till att skada Evolutions rykte och affärer. Enligt bolaget har det genom rättsprocess i USA framkommit att Playtech betalade det kontroversiella underrättelseföretaget Black Cube för att fabricera en falsk rapport om Evolution.
Rapporten, som publicerades 2021, innehöll allvarliga men falska påståenden om att Evolution brutit mot regler och accepterat illegala insatser. Enligt Evolution har Playtech genom Black Cube använt sig av vilseledande metoder, falska identiteter och hemliga inspelningar för att skapa en falsk berättelse som sedan lämnades till amerikanska spelmyndigheter och medier.
”Det är djupt oroande att en konkurrent gått så långt som att betala över 1,8 miljoner pund till Black Cube för att medvetet fabricera en rapport som skadat vårt företag”, säger Evolution i ett uttalande.
Flera amerikanska myndigheter, bland annat New Jersey Division of Gaming Enforcement och Pennsylvania Gaming Control Board, har sedan dess slagit fast att anklagelserna saknade grund. Även New Jersey Superior Court har beskrivit rapporten som ”osann” och ”objektivt grundlös”.
Efter flera års rättsprocesser har Playtech nu identifierats som den beställande parten bakom rapporten. Evolution planerar att utöka sin pågående stämning till att även omfatta Playtech, utöver Black Cube och den amerikanska advokatbyrån Calcagni & Kanefsky LLP, som skickade rapporten till myndigheterna.
”Vi kommer att fortsätta hålla Playtech, Black Cube och alla inblandade ansvariga för den skada de orsakat,” skriver bolaget.
Processen väntas pågå under hela 2026.
-
Nyheter2 månader sedan
CLS får FDA-godkännandet som fördubblar den adresserbara marknaden
-
Nyheter2 veckor sedan
Lovande resultat för CLS laserbehandling vid hjärntumör, ökad överlevnad jämfört med öppen kirurgi
-
Nyheter1 månad sedan
Reformer för hur börsbolag förvaltas har gett en enormt positivt effekt i Japan
-
Nyheter3 veckor sedan
CLS finansierat till break-even skriver Redeye
-
Nyheter1 månad sedan
Zenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik
-
Nyheter3 veckor sedan
Komplett samstämmighet, man ska teckna Verisures IPO
-
Nyheter2 månader sedan
Låg värdering och andra faktorer talar för Essity-aktien, Dagens industri ger en köprekommendation
-
Nyheter2 månader sedan
AstraZenecas Baxdrostat visar lovande resultat mot svårbehandlat högt blodtryck