Nyheter
Valour lanserar unik bitcoin-produkt med staking
Genom ett unikt samarbete mellan kryptoaktören Valour och layer 1-blockkedjan Core Chain kan investerare nu, via en ny börshandlad produkt från Valour, investera i bitcoin och samtidigt få ytterligare avkastning tack vare så kallad staking. Avkastningen för staking uppgår till 5,65 procent årligen (3,75 procent efter avgifter) och adderas till den avkastning som exponeringen mot bitcoin ger. (sponsrad artikel)
“Staking har tidigare aldrig varit möjligt för just bitcoin då den är baserad på en så kallad proof-of-work mekanism, till skillnad från proof-of-stake som många andra kryptovalutor baseras på. Men genom vårt samarbete med Core Chain kan vi som enda leverantör i världen erbjuda staking med bitcoin som underliggande investering”, säger Johanna Belitz, ansvarig för försäljning och marknadsföring i Norden på Valour.
Proof-of-work (PoW) och proof-of-stake (PoS) har det gemensamt att de styr hur nya block skapas i en blockkedja. Medan PoW baserar nya block på hur användare löser kryptografiska pussel (så kallad mining) adderas nya block via PoS genom att användarna validerar transaktioner genom mängden kryptovalutor de håller och är villiga att stake:a eller upplåta till blockkedjan för verifiering och ökad säkerhet. Som belöning för att detta görs får användaren återkommande avkastning (så kallade staking rewards).
Men hur är det möjligt att via Valours börshandlade produkt få staking rewards i bitcoin (som använder proof-of-work) och vilka risker medför det?
“Anledningen till att investerare nu kan få staking rewards i bitcoin är att Valour ingått ett unikt samarbete med blockkedjan Core Chain. Samarbetet innebär att Valour delegerar bitcoins till en validerare på Core Chain genom så kallad non-custodial native staking. Som ersättning för detta får Valour Core-tokens som sedan återinvesteras i form av bitcoin i vår bitcoin staking produkt”, säger Johanna Belitz.
Enligt Johanna innebär det faktum att man använder bitcoin native non-custodial staking att ingen ytterligare motpartsrisk läggs till investeringen för att erhålla dessa rewards.
“I samband med stakingen sker en så kallad lock-up period för att valideringen ska kunna ske, men ingen aktör förutom ägaren, det vill säga Valour, kan komma åt dessa bitcoin. Innehaven låses upp och görs tillgängliga för ägaren när lock-up perioden avslutas. Hanteringen av tillgångarna och risknivån är densamma som för Valours övriga produkter – ingen ny risk tillkommer med staking-momentet.”
Enligt Johanna är Valours Bitcoin Staking ETP, som produkten kallas, ett utmärkt sätt att få extra avkastning för den som tror på bitcoin långsiktigt. Det faktum att avkastningen från stakingen sömlöst adderas till produktens NAV dagligen gör också att man som investerare inte själv behöver vara aktiv för att skapa denna extra avkastning.
“Med Valours Bitcoin Staking ETP får du exponeringen mot bitcoin samtidigt som avkastning skapas genom staking rewards. Det är ett väldigt bra sätt att få exponering mot krypto och dra nytta av de skattemässiga fördelar som finns med att produkten kan handlas i ISK eller kapitalförsäkring”, avslutar Johanna.
Läs mer om Valour Bitcoin Staking ETP (BTC) SEK här
Valour är emittent av börshandlade produkter som gör det möjligt för privatpersoner och institutionella investerare att få tillgång till digitala tillgångar som Bitcoin på ett enkelt och säkert sätt via sitt traditionella bankkonto. Grundarna av Valour noterade världens första krypto-ETP på Nasdaq Nordic 2015 och var först med att lista ett crypto mining-bolag på Toronto Stock Exchange 2017. Idag består Valour av ett kunnigt och nyskapande team med lång erfarenhet och djup expertis inom finansiella marknader och digitala tillgångar. Besök www.valour.com för mer information om Valour.
Innehållet i denna artikel utgör endast marknadsföringsmaterial och ska inte tolkas som råd, erbjudande eller rekommendation att köpa någon produkt eller tjänst.
Du står i begrepp att köpa en produkt som inte är enkel och som kan vara svår att förstå. Innan du bestämmer dig för att investera bör du noggrant överväga dina investeringsmål och din risktolerans, samt läsa prospektet för att fullt ut förstå de potentiella risker och fördelar som är förknippade med beslutet att investera i värdepapperen. Ett godkännande av prospektet innebär inte ett godkännande av de värdepapper som prospektet täcker.
En investering i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Historisk utveckling utgör ingen garanti för framtida utveckling eller avkastning. Prospekt, KID och slutliga villkor finns på valour.com
Avkastningen på 5,65% kan komma att ändras. Årsavgift 1,9%.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien